שוק הרכב | פרשנות

לאחר שנה מצוינת לענף הרכב: 2023 תהיה מאתגרת יותר

המיתון הגלובלי ושחרור צוואר הבקבוק של אספקת הצ'יפים בעולם, הפיחות בשער השקל ביחס למטבעות, הריבית הדו־ספרתית על מימון לרכב, כמו גם "מצב רוח צרכני שלילי", מקררים משמעותית את הביקוש לרכב חדש מצד המגזר הפרטי

מגרש רכבים. חברות הליסינג הצליחו לגלגל כמעט כל רכב זמין לשוק ברווחיות מרשימה / צילום: יוסי כהן
מגרש רכבים. חברות הליסינג הצליחו לגלגל כמעט כל רכב זמין לשוק ברווחיות מרשימה / צילום: יוסי כהן

השנה החולפת הייתה יוצאת דופן עבור תעשיית הרכב העולמית וגם בישראל. לתוך שנה זו התנקזו השיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, שהחלו בשלהי 2020 ונמשכו לאורך שנת 2021 כולה והובילו למחסור בצ'יפים (שבבים) ובסוללות, התייקרות חומרי הגלם, ואפילו מחסור בספינות להובלת מכוניות מיבשת ליבשת.

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים בענף הרכב נחשפים | ניתוח גלובס

בישראל החלה 2022 עם עודפי ביקוש של עשרות אלפי כלי רכב, שהתבטאו במהלך רוב חודשי השנה בזמני המתנה ממושכים לדגמים מבוקשים, לעיתים של רבעונים שלמים, ובעיכובים משמעותיים באספקות לציי הרכב. החל מהמחצית השנייה של השנה נוספה "לחגיגה" גם בהלת הרכישות של כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, לקראת העלאת מס הקנייה בינואר 2023.

כל התהליכים הללו תורגמו לחגיגה של רווחיות בכל שרשרת הערך של שוק הרכב הישראלי. החל מיבואני הרכב, שהקטינו למינימום ההכרחי ואף למטה מכך את ההנחות והמבצעים ללקוחות הפרטיים וללקוחות הציים, והגדילו את הרווח הגולמי; דרך סוחרי הרכב המשומש, ובראשם חברות הליסינג, שהצליחו לגלגל כמעט כל רכב זמין לשוק ברווחיות מרשימה; וכלה בגורמי המימון למיניהם.

חלק מעודפי הביקוש הללו נמשכו גם ברבעון הראשון של 2023, במיוחד מצד ציי הרכב הגדולים, שעדיין צריכים להחליף כמות לא מבוטלת של כלי רכב מתיישנים לעובדים.

פיחות השקל יוצר לחץ לייקור

אבל המשך 2023 יהיה כבר אופרה אחרת כנראה, כזו שתעורר געגועים אצל היבואניות וחברות הליסינג לשנה הקודמת. המיתון הגלובלי ושחרור צוואר הבקבוק של אספקת הצ'יפים בעולם, שיפרו דרמטית את היקפי הייצור ואת זמינות המלאים ליבואנים. הפיחות בשער השקל ביחס למטבעות יבוא הרכב יוצר לחץ מתמיד להעלאת מחירים, שעתיד להיות מורגש ברבעון השני, ומנגד הריבית הדו־ספרתית על מימון לרכב, כמו גם "מצב רוח צרכני שלילי", מקררים משמעותית את הביקוש לרכב חדש מצד המגזר הפרטי.

בשבועות האחרונים כבר ראינו תופעות, שכמעט נעלמו מהשוק בשנים 2021־2022, כמו מבצעי הנחות משמעותיים על דגמים מבוקשים, כולל חשמליים; עודפי היצע של רכב משומש, שמלווים בשחיקת מחירי המחירון; ומכירת דגמים מסוימים מהמלאי בשיטת "שלם וקח" כמעט ללא זמני המתנה.

בענף הרכב מעריכים כי מגמת המכירות בשוק תלויה במידה רבה באקלים הכלכלי־פוליטי. התייצבות המצב וחזרה של שער השקל לממוצע שלו ב־2022 עשויות לחדש את המומנטום החיובי בענף הרכב הישראלי, שעדיין נשען על יסודות יציבים - כמו למשל העדר חלופות ציבוריות. הרעה של המצב המדיני עשויה להכניס את השוק למצב בעייתי של עליית מחירים כפויה, ומנגד ירידה בביקוש.