רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים בענף הרכב נחשפים

השנה החולפת הייתה חלומית עבור יבואניות הרכב המקומיות, שמכרו פחות מכוניות בשל השיבושים בשרשרת האספקה, אבל הרוויחו הרבה יותר - זינוק של כמעט 50% ברווח הממוצע למכונית • הזינוק ברווח עשה את דרכו גם לכיסיהם של מנהלי החברות, שזכו לתגמול נדיב - בהובלת מנכ"ל קרסו מוטורס עם שכר בעלות של 17 מיליון שקל

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה / צילום: Shutterstock
רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה / צילום: Shutterstock

השנה החולפת הייתה כזו שבה ייזכרו יבואני הרכב בערגה עוד שנים ארוכות. ב־2022 התרחשה בשוק המכוניות המקומי אנומליה כלכלית שמתרחשת רק לעיתים רחוקות מאוד - ירידה במכירות שתורגמה לזינוק חד ברווחים.

מבדיקת הדוחות הכספיים של שלוש יבואניות רכב בולטות, שניירות הערך שלהן נסחרים בבורסה (דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס - יו.אם.איי), עולה כי בשנה החולפת הן מכרו בסך הכול 47 אלף כלי רכב - ירידה מצרפית של 11% ביחס לשנת 2021. עם זאת ההכנסות ממכירות נשחקו ב־3% בלבד והסתכמו בכ־7.5 מיליארד שקל. הרווח המצרפי שהניב מגזר הרכב לשלוש החברות עמד על 1.85 מיליארד שקל - זינוק של 36%. הרווח הממוצע שלהן על כל רכב שנמכר הגיע ל־35 אלף שקל (עלייה של כמעט 50%).

לאחר שנה מצוינת לענף הרכב: 2023 תהיה מאתגרת יותר | דובי בן גדליהו, פרשנות

הגורמים העיקריים שהשפיעו לחיוב על יבואניות הרכב ב־2022 היו מצד אחד מחסור ברכבים חדשים למכירה, בעיקר בשל עיכובים ושיבושים בשרשרת האספקה העולמית, שבחלקם התרחשו בעקבות המלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה. מהצד השני הביקוש למכוניות בשוק המקומי נותר חזק ואפשר ליבואניות לגבות מחירים גבוהים, ללא הנחות שניתנו בעבר.

אחד הבכירים בענף מציין כי "זו היתה שנה שבה ייבאנו פחות מכוניות, בשל בעיות במכסת הרכבים שקיבלנו מהיצרנים, אבל מהצד השני הרווחיות השתפרה. זאת גם בזכות שערי מטבע ששיחקו לטובתנו, וגם הודות לביקושים חזקים למכוניות שאפשרו לנו לחתוך הנחות לציי רכב ואף לצמצם את פעילויות השיווק והמכירות".

 

מגמה נוספת שאיש עדיין אינו יודע לומר לאן היא תיקח את הענף, נוגעת ל"פלישה הסינית". כפי שחשפנו בגלובס בתחילת השבוע, ישראל הפכה בחודשים ינואר־פברואר 2023, לפי נתוני המכס הסיני, ליבואנית השלישית בגודלה של כלי רכב מהמדינה. ניצנים של פעילות היבוא המשגשגת מסין ניכרים כבר בדוחות חברות הרכב הבורסאיות בשנה החולפת.

בבורסה בת"א נסחרות מניותיהן של שתיים מהיבואניות - דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, המייבאת לארץ בעיקר את מותגי מאזדה, פורד ו־BMW, הנסחרת בשווי שוק של 3.3 מיליארד שקל; וקרסו מוטורס, שבשליטת בני משפחת קרסו, המייבאת את רכבי רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי וצ'רי הסינית, ושווי השוק שלה עומד על 1.75 מיליארד שקל.

גיל אגמון, מנכ''ל ובעל השליטה בדלק רכב / צילום: איל יצהר
 גיל אגמון, מנכ''ל ובעל השליטה בדלק רכב / צילום: איל יצהר

פרט להן ישנן עוד שתי חברות רכב הנסחרות באמצעות אג"ח שהנפיקו: יוניברסל מוטורס (יו.אם.איי), שבשליטת חיים דנון ודוד עיני, המייבאת לארץ את רכבי שברולט, קאדילק, איסוזו וג'י.אם.סי; וחברת הליסינג אלדן, שבשליטת משפחת דהן, שעוסקת גם במכירת רכבים משומשים "יד שנייה", ולעתים ברכבים חדשים מהיבואן עם "אפס קילומטרים".

כל החברות הללו מחזיקות, בנוסף לפעילויות של מכירת רכבים, בשורה של עסקים נוספים, שלא כולם קשורים לתחום הרכב. ובכל זאת המגמה בכל הקשור לעסקי המכוניות היתה דומה בסיכום השנה החולפת - עלייה של עשרות אחוזים בשיעורי הרווח.

בדלק רכב: רווח של 50 אלף שקל לכל רכב

הדוחות הכספיים של דלק רכב מלמדים על עלייה של 12% בהכנסות ממכירת מכוניות בסיכום 2022, לכ־3.9 מיליארד שקל. הרווח המגזרי ממכירת כלי הרכב זינק לעומת זאת ב־57% והסתכם ב־1.2 מיליארד שקל. בחברה הסבירו את השיפור ברווחיות הגולמית הכוללת בהיחלשות מטבעות היבוא ביחס לשנה הקודמת. לדלק רכב יש פעילויות מגוונות נוספות מעבר למכירת המכוניות שהיא מייבאת, הכוללות בין היתר שליטה (55%) בענקית התשתיות ורידיס.

בניגוד לחברות האחרות, שהתקשו להגדיל את כמות המכוניות המיובאות אשתקד, דלק רכב בניהולו של בעל השליטה אגמון הצליחה לרשום זינוק של 25% במספר המכוניות שמכרה מתוצרת מאזדה, ל־18.8 אלף (בסך הכול הגדילה החברה את מספר המכוניות שמכרה ב־12% לעומת 2021).

לא רק מכוניות: יעקב שחר משקיע בהתחדשות עירונית

העסקים המשגשגים של יבואניות הרכב בישראל - שמרוויחות מדי שנה מאות מיליוני שקלים ממכירת מכוניות, לצד מקורות הכנסה נוספים (חלפים, שירותי מוסך, ליסינג ועוד), הפכו את בעלי השליטה בהן לאנשי עסקים מהנזילים בישראל.

כפועל יוצא של צבירת הון אדירה תחת ידיהם, הפכו טייקוני הרכב המקומיים למשקיעים גדולים בשלל תחומים במשק, החל מנדל"ן ותשתיות ועד קמעונות וטכנולוגיה.

דוגמה להשקעה שכזו קיבלנו בשבוע שעבר, כשמשפחת שחר, המחזיקה ביבואנית רכבי וולוו והונדה "קבוצת מאיר" (לצד משפחת קז), רכשה לצד משקיעים נוספים מניות בחברת הבנייה הציבורית בית וגג, הפועלת בעיקר בייזום פרויקטים של התחדשות עירונית, והפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה.

רכישת מניות בית וגג בוצעה לאחר שהצעת רכש ל־36.5% ממניות החברה בתמורה ל־150 מיליון שקל נענתה על ידי הציבור. מחיר ההצעה עמד על 7.5 שקלים למניה, לאחר שיפור מההצעה הראשונית, וכתוצאה מכך זינקה המניה ב-24% מתחילת השנה. שווי השוק הנוכחי של בית וגג עומד על 445 מיליון שקל.

"הבעת אמון בתקופה מאתגרת"

קבוצת הרוכשים בראשות יעקב שחר (שהוא גם בעלי מועדון הכדורגל מכבי חיפה) ואשתו נילי, כוללת גם את מנכ"ל בית וגג רונן עקביה והסמנכ"לים שחר קליין, צביקה רובינשטיין, איתי הוז ורון שחר, והדירקטורית אלונה בר און, שהיא מו"ל גלובס. ליעקב ונילי שחר יש כעת החזקה בכ-31% ממניות בית וגג, והם חלק מקבוצת השליטה בחברה.

המנכ"ל עקביה מסר כי המהלך הוא "הבעת אמון משמעותית בחברה ובהנהלתה. בית וגג מגיעה לתקופה זו ללא חוב ועם יתרות מזומן משמעותיות, עם שורת פרויקטים בביצוע ורבים בתכנון ורישוי".

ממשפחת שחר נמסר כי "הצטרפותנו כבעלי שליטה בבית וגג לצד חברי ההנהלה, היא הבעת אמון ביכולות החברה בתקופה מאתגרת לשוק הנדל"ן ולשווקים הפיננסיים. היקף הפרויקטים של החברה, יחד עם האיתנות הפיננסית, מהווים בסיס איתן לצמיחה ולהובלה בתחום ההתחדשות העירונית".

נזכיר כי לפני מספר חודשים רכשה חברת הביטוח הפניקס 14% ממניות קבוצת מאיר עצמה תמורת כ-574 מיליון שקל, לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל ליבואנית הרכב, ובנוסף קיבלה אופציה להגדיל את חלקה ל-20% לפי שווי גבוה יותר.

בית וגג פועלת מאז שנת 2011 בייזום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית. עד היום השלימה החברה 17 פרויקטים שונים שבהם הוקמו 568 יחידות דיור, וכיום מוקמים 6 פרויקטים שבהם 211 יחידות דיור. את שנת 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 272 מיליון שקל, ירידה של 9% ביחס לשנה קודמת, על רקע צמצום בהכנסות מפרויקטים שהושלמו. הרווח הנקי ירד ב-67% ל-10.2 מיליון שקל.

גורמים הפעילים בענף העריכו כי חולשה של מכירות המותג היפני הוותיק באירופה בשנים האחרונות, הייתה אחד הגורמים ששיחקו לטובת דלק רכב ואפשרו לה היצע גדול יותר של רכבים למכירה. בסיכומו של דבר הרווח המגזרי הממוצע לכל כלי רכב שמכרה החברה אשתקד קפץ ב־40% בתוך שנה ל־49.1 אלף שקל.

תמונה שונה לחלוטין מציגים הדוחות של קרסו מוטורס, המנוהלת בידי איציק וייץ, ופועלת גם בתחומי הליסינג מעבר לפעילות היבוא ומתן השירותים לרכב. בסיכום השנה שחלפה היא רשמה קיטון של 27% במספר הרכבים שמכרה ללקוחותיה - 14 אלף.

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן
 איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

עיקר הירידה הייתה ברכבי ניסאן, והיא מיוחסת בעיקר לשיבושים בזמינות רכבים מצד היצרן, לנוכח העיכובים בשרשרת האספקה. קרסו מוטורס מכרה 3,521 מכוניות כאלה בשנה שעברה, נפילה של 65% ביחס ל־2021. מכירות רכבי רנו רשמו ירידה כמותית קלה ורכבי דאצ'יה עלו. התחלת מכירות המותג צ'רי הסיני שיחקה לידי החברה ועזרה לבלום את עוצמת ירידת מכירות הרכבים.

אך נפילה של יותר מרבע במספר מכוניות שמכרה קרסו, לא השפיעה לרעה על הרווחיות שרק השתפרה. בעוד שההכנסות ממכירת מכוניות ירדו ב־16% לכ־2 מיליארד שקל, הרווח המגזרי עלה ב־10% והסתכם ב־422 מיליון שקל. בחברה ציינו כי השיפור נרשם על רקע עלייה ברווחיות ממכירת רכב חדש ומשומש ביחס לשנה הקודמת. הרווח המגזרי הממוצע לכל כלי רכב שמכרה קרסו מוטורס אשתקד זינק ב־49% ל־29.9 אלף שקל.

השחקנית השלישית בתחום יבוא הרכבים היא יוניברסל מוטורס (יו.אם.איי). גם לה יש מגוון רחב של פעילויות שכוללות גם יבוא כלי הנדסה לצד פעילות השכרת רכב (אוויס), ווגם היא מסכמת את 2022 עם ירידה חדה של 31% במכירות כלי הרכבים שהסתכמו ב־8,263 מכוניות. הסיבה לירידה החדה נבעה בעיקר מ"הניצוץ שכבה" - שברולט הפסיקה לייצר את רכבי המיני מדגם ספארק, שהיו פופולריים ואהודים בארץ.

ההכנסות של יוניברסל נשחקו ב־13% ל־1.6 מיליארד שקל, כשבחברה מסבירים זאת במחסור בכלי רכב. אך הרווח המגזרי ממכירת הרכבים עלה ב־6% והסתכם ב־209 מיליון שקל, לדברי החברה "עקב עלייה ברווחיות במכירת כלי רכב בשל שינוי בתמהיל המכירות". הרווח המגזרי הממוצע לכלי רכב קפץ אשתקד ב־53% ועמד על 25.2 אלף שקל.

זינוק גם ברווחיות הליסינג אצל אלדן

התפתחות מעניינת שנוגעת ליוניברסל מוטורס קשורה ישירות במלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה. החברה מפעילה בשנים אחרונות את אוויס אוקראינה, פעילות השכרת רכב במדינה מוכת הצרות. עם זאת, ההכנסות מפעילות זו נשחקו בשיעור קל בלבד של 3% בסיכום השנה ועמדו על 70 מיליון שקל. הרווחיות של מגזר זה נחתכה ב־35%, בשל הפחתת ערך שבוצעה. אולם ניצולת הצי של הרכבים המושכרים במדינה עלתה, וגם צי הרכב עצמו גדל.

לצד שלוש היבואניות, מדווחת את תוצאותיה כאמור גם חברת אלדן תחבורה, שבשליטת וניהול בני משפחת דהן. החברה אמנם עוסקת בעיקר בפעילויות ליסינג והשכרת כלי רכב, אבל גם לה יש פעילות שוטפת של מכירת מכוניות משומשות - חלקן מצי הליסינג, ואחרות מכוניות מפעילות ההשכרה. ובנוסף הייתה לאלדן פעילות בשנים האחרונות של מכירת מכוניות "אפס קילומטרים", כלומר עם הניילונים הישר מהיבואנים, אך זו הצטמצמה אשתקד בשל המחסור בכלי רכב חדשים.

כלל פעילות מכירות הרכבים של אלדן ירדה ב־34% אשתקד לסך של 426 מיליון שקל, אולם הרווח מהמכירות זינק ב־50% והגיע ל־134 מיליון שקל. זה "סידר" לחברת הליסינג את שורת הרווח הגולמי, תוך שבהנהלה מציינים כי השיפור בכלל הרווח הגולמי של החברה הושפע בעיקר מגידול ברווחיות מכירת כלי רכב.

 

השנה החלומית של יבואניות הרכב עשתה טוב גם לחשבונות הבנק של בכירי החברות, כאשר השיאן בענף הוא מנכ"ל קרסו מוטורס, איציק וייץ, שנהנה מעלות שכר חלומית של 17 מיליון שקל ב־2022, רובה (12.4 מיליון שקל) מבונוס הנגזר מרווחי החברה. וייץ (70) הוא אחד מוותיקי הענף בארץ עם ותק של עשרות שנים, ולתפקידו כמנכ"ל קרסו נכנס לפני כמעט 20 שנה (2005).

אליו מצטרפים בצמרת הטבלה גם מנכ"ל החברה הבת של דלק רכב, דלק מוטורס, שחר שמש, שעלות העסקתו הסתכמה ב־6.9 מיליון שקל, וכללה בונוס של 3.1 מיליון שקל. סוגר את השלישיה המובילה המשנה למנכ"ל קרסו מוטורס, אבי תמיר, שעלות העסקתו הסתכמה בכ־6.7 מיליון שקל ב־2022, סכום הכולל בונוס של 2.9 מיליון שקל.

שורה של מנהלים בכירים נוספים בענף זכו אשתקד לשכר אסטרונומי בעלות שנתית של 5־6 מיליון שקל כ"א: אילן בן סימון, בני בראון וערן ספיר בדלק רכב, בני גבאי ועמית רון, המנכ"לים המשותפים של יו.אם.איי, ואורן אלעזרא בקרסו.