תערוכת הרכב של שנחאי הציגה הצצה לדגמים שבדרך לישראל

בשבוע הבא תיפתח תערוכת הרכב הבין־לאומית בסין • חלק מהדגמים שיחשפו בתערוכה צפויים להגיע בהמשך לארץ • למה ניתן לצפות? • השבוע בענף הרכב, מדור חדש 

הדגמים שבדרך לישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הדגמים שבדרך לישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תערוכת הרכב הבין־לאומית של שנחאי היא האירוע השנתי החשוב ביותר בלוח האירועים של תעשיית הרכב הסינית. אבל במערב תמיד הייתה לה תדמית של אירוע מקומי ואקזוטי, שכלי הרכב שמוצגים בו רלוונטיים רק לשוק הסיני.

התדמית הזו עוברת כיום שינוי מהותי. סין ייצא בשנה שעברה כמעט 3.2 מיליון כלי רכב, ורוב היצרנים הגדולים שמים על הכוונת שלהם גם את השוק האירופי. גם ישראל הפכה להיות יעד יצוא מרכזי, ולפיכך חלק מהדגמים שיוצגו בתערוכה שתיפתח בשבוע הבא, יגיעו במוקדם או במאוחר גם לישראל. להלן חלקם.

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים בענף הרכב נחשפים | ניתוח גלובס
לאחר שנה מצוינת לענף הרכב: 2023 תהיה מאתגרת יותר | דובי בן גדליהו, פרשנות
כך הפכה ישראל ליבואנית השלישית בגודלה של כלי רכב מסין | ניתוח

HiPhi Y: קרוס־אובר חשמלי של יצרן שאפתני

יצרן הרכב הצעיר HiPhi החל את דרכו כמותג בוטיק שמייצר דגמי קרוס־אובר חשמליים ענקיים, חזקים ואולטרה־מוחצנים עבור האלפיון העליון של סין. גם המחירים שלו מתחילים ב־100 אלף דולר. אמנם המותג רשם בסין הצלחה מסחרית מפתיעה יחסית למיצוב היקר שלו, אך בחודשים הקרובים הוא יתחיל להיכנס לזירה המרכזית של השוק עם קרוס־אובר יותר קומפקטי וזול - יחסית כמובן.

HiPhi Y / צילום: יח''צ
 HiPhi Y / צילום: יח''צ

הדגם בעל השם הלא מקורי (Y) מציג עיצוב חיצוני די שמרני, אם כי עדיין יש לו דלתות אחוריות שנפתחות מעלה בנוסח טסלה X ויש לו תא נוסעים עתידני, מפואר ועתיר מסכים. אורכו 4.94 מ', רוחבו 1.96 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.95 מ'. מפרטי ההנעה טרם נחשפו, אולם אפשר לצפות לגרסת בסיס עם מנוע בודד ו־320 כ"ס, ולגרסת ביצועים כפולת מנועים. המחירים בסין יתחילו בכ־50־60 אלף דולר.

מתי אצלנו? המותג כבר עשה צעד מפתיע כשגייס רשת דילרים בנורבגיה, והודיע על תוכניות לשווק את כלי הרכב שלו באירופה החל משנת 2024. לא מן הנמנע שכבר יש מתעניינים בייצוג המותג גם בישראל.

גילי ZEEKR X: קרוס־אובר פרימיום קומפקטי וספורטיבי

השבוע השיקה בסין קבוצת גילי את הקרוס־אובר אובר החשמלי הקומפקטי ZEEKR X, שמיועד להתחרות בשוק הפרימיום. הרכב חולק רכיבים עם דגמים של החברות הבנות וולבו וסמארט, והוא נמתח לאורך 4.45 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.75 מ'.

גילי ZEERKR X / צילום: יח''צ
 גילי ZEERKR X / צילום: יח''צ

המיצוב הגבוה מתבטא בביצועים, כאשר אפילו דגם הבסיס עם מנוע בודד אמור לזנק מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.8 שניות. כרגע הוא מוצע עם סוללה אחת בלבד, בקיבולת של 66 קילוואט שעה, שאמורה לספק טווח של עד 560 ק"מ בתקן הסיני (כ־420־460 ק"מ בתקן האירופי). הרכב יצויד במערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות ובתא נוסעים מפואר, והמחירים בסין מתחילים ב־27 אלף דולר לצרכן. דגם סדאן חשמלי, על בסיס אותם מכללים, אמור להיות מוצג גם הוא בתערוכה.

מתי אצלנו? המותג ZEEKR נועד לבסס את החדירה של הקבוצה בשוק הפרימיום האירופי, כשעל הכוונת שלו דגמים מקבילים של ב.מ.וו, מרצדס וגם טסלה. על פי הצהרת החברה, השיווק באירופה יחל כבר ברבעון האחרון של 2023. ישראל נמצאת בעדיפות גבוהה, אולם עד כה לא הוכרז יבואן רשמי, ועל פי הערכות המובילות בהתמודדות הן יוניון מוטורס וכלמוביל.

SAIC MG CYBERSTER: ספורטיבית חשמלית בהשראה בריטית

כשקבוצת SAIC הסינית רכשה את המותג MG לפני שלושה עשורים, היא הבטיחה לקהל הבריטי שבכוונתה לשמר את הרוח של מכוניות הספורט הבריטיות הקלילות. אבל רק השנה, לאחר ייצור ושיווק של מיליוני כלי רכב "לא־מרגשים", נראה שהיא מתכוונת לקיים את ההבטחה.

SAIC MG CYBERSTER / צילום: יח''צ
 SAIC MG CYBERSTER / צילום: יח''צ

בתערוכה היא תציג את מכונית הספורט הדו־מושבית Cyberster, שעיצובה החיצוני עם הגג הנפתח, נושא לא מעט דמיון לדגמים הבריטיים הקלאסיים של MG משנות ה־70. זו מכונית גדולה יחסית עם אורך של 4.53 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.69 מ', וברוח התקופה היא תצויד בהנעה חשמלית, כאשר דגם הבסיס יצויד במנוע אחורי בודד בהספק 314 כ"ס. תהיה גם גרסה דו־מנועית עם 544 כ"ס, שתציב על הכוונת דגמים כמו פורשה בוקסטר.

מתי אצלנו? אחרי לא מעט עיכובים והיצע מוגבל, קבוצת לובינסקי, יבואנית MG, נערכת להרחיב את הנוכחות של הדגמים החשמליים של קבוצת SAIC בישראל. גם מכונית הספורט החדשה תגיע אלינו, ייתכן שב־2024. רק אל תצפו ל"מחירי מציאה סינים".

פולקסווגן ID.7: המחליפה החשמלית של הפאסאט

סדרת הפאסאט של פולקסווגן כנראה לא תמשיך עם מנועי בנזין ודיזל, והמחליפה החשמלית מושקת בתערוכה תחת השם ID.7. זוהי מכונית סדאן שנמתחת לאורך 4.95 מ' וניצבת על בסיס גלגלים של 2.96 מ'.

פולקסווגן ID.7 / צילום: יח''צ
 פולקסווגן ID.7 / צילום: יח''צ

היא תצויד במערכות הנעה מקבילות לאלה של אחיותיה לסדרה, כאשר גרסת הבסיס תכלול מנוע בודד בהספק 203 כ"ס, סוללה של 77 קילוואט וטווח של מעל 500 ק"מ בתקן האירופי. גרסאות היצוא לאירופה יכללו גם שני מנועים עם למעלה מ־300 כ"ס. בסין מצפים למחיר התחלתי דומה לטסלה מודל 3 - בסביבות 50 אלף דולר.

מתי אצלנו? פולקסווגן הייתה קצת איטית ביצוא הדגמים החשמליים שלה לישראל, וקרוב לוודאי לא בראש הרשימה. ועדיין, מדובר בדגם שיש לו פוטנציאל לא מבוטל בשוק הציים המקומי.

BYD U8: יכול לנסוע על 3 גלגלים 

בשנים האחרונות עסקו יצרני הרכב הסינים בניסיון לסגור פערים באיכות הייצור עם תעשיית הרכב המערבית. אולם, כעת נראה שהם מתכוונים גם לפרוץ דרכים חדשות.

BYD U8 / צילום: יח''צ
 BYD U8 / צילום: יח''צ

דוגמה אחת היא מערכת השליטה ההידראולית הממוחשבת שמציגה BYD בדגם U8. העיצוב החיצוני עדיין משקף "השפעה" של דגמים מערביים, אך מתחתיו נמצאת מערכת מתוחכמת לשליטה ההנעה וההיגוי בכל אחד מהגלגלים בנפרד באמצעות לא פחות מארבעה מנועים חשמליים וסוללה ענקית. המערכת תאפשר לרכב לבצע, בין השאר, "סיבוב על המקום", שיוט ושינוי כיוון בעת צליחת מעברי מים, ואפילו המשך נסיעה על שלושה גלגלים. המחירים יתחילו באזור ה־80 אלף דולר בסין.

מתי אצלנו? כרגע מותג הסופר־פרימיום של החברה מיועד לשוק הסיני, אולם די ברור שההצדקה לקיומו היא יצואו לשווקים העשירים של המערב ואסיה. זה כנראה יקרה במהלך השנה הבאה.