ג'מבו סטוק | בלעדי

רשת ג'מבו סטוק שנקלעה לקשיים: הסניפים סגורים, הכסף לא עבר לספקים, ומה אומרים הבעלים?

ג'מבו סטוק הודיעה לחלק מספקיה שסניפי הרשת יהיו סגורים בחול המועד, אך גם היום הם נותרו סגורים • בגלובס נחשף בשבוע שעבר שצ'קים שהעניקה הרשת לספקים חזרו, ולפי גורמים בענף מדובר בסכומים שמוערכים במיליוני שקלים • בנק לאומי הגיש בקשה לביהמ"ש לפתיחת הליכים נגד הרשת

סניף ג'מבו סטוק סגור ברחובות / צילום: שירה ספיר
סניף ג'מבו סטוק סגור ברחובות / צילום: שירה ספיר

סניפי רשת הדיסקאונט ג'מבו סטוק לא נפתחו עם סיום חג הפסח. לגלובס נודע כי הרשת שנקלעה לקשיים הפיצה לאחרונה מכתב לחלק מספקי הרשת שבו נכתב כי סניפיה "יהיו סגורים במהלך חול המועד פסח", אולם כאמור גם היום (ה') הסניפים נותרו סגורים.

המהלכים שהובילו את רשת הסטוק הרביעית בגודלה לקשיים | ניתוח
האם רשת ג'מבו סטוק נקלעה לקשיים? ספקים: "הצ'קים חוזרים" | בלעדי
שופרסל, יוחננוף ורמי לוי כבר שם: למה כולם רוצים רשת "סטוק"? | ניתוח

בשבוע שעבר נחשף בגלובס כי צ'קים שנתנה הרשת לספקים חזרו, ולפי גורמים בענף מדובר בסכומים שמוערכים במיליוני שקלים. אחד הספקים של הרשת, שהקים ונונו ב־2015, מספר כי בתקופה האחרונה סופקה לרשת סחורה בשווי שנאמד ממאות אלפי שקלים ועד 5 מיליון שקל, וכי הצ'ק האחרון שלו ושל ספקים נוספים לא כובד.

בנק לאומי לביהמ"ש: מנה נאמן לג'מבו סטוק

הבוקר עדכנה הרשת, בשליטת רועי ונונו (85%), את הספקים במייל, שהגיע לידי גלובס, כי "הוגשה בקשה לבית המשפט ואנו ממתינים להחלטה שתתקבל ככל הנראה בתחילת השבוע הבא. נעדכן מיד כשתתקבל". 

מדובר בבקשה לצו לפתיחת הליכים שהגיש בנק לאומי במהלך החג לבית המשפט המחוזי בלוד. הבנק טוען באמצעות עוה"ד יוסי בן נפתלי וסתיו מטרי ממשרד מטרי מאירי וכט כי החברות ג'מבו סטוק צפון שרון וצ'אק בס חייבות לו 8 מיליון שקל וכי הן נקלעו לאחרונה לקשיים באופן המסכן את המשך פעילותן. "מן המידע שהגיע לבנק מתברר כי צ'קים שהחברות מסרו לספקיהן בסכומים של מיליוני שקלים חזרו בימים האחרונים עקב העדר כיסוי. במצב דברים זה, החברות מצויות למעשה במצב של חדלות פירעון", נכתב בבקשה. הבנק מבקש למנות נאמן זמני על החברות ולאסור ביצוע פעולות בנכסי החברה.

לפי הבקשה, הרשת שהוקמה בשנת 2013 נמצאת בשליטת רועי ונונו ומונה 16 סניפים ומעסיקה כ-300 עובדים. בבקשה נכתב כי הרשת הודיעה לספקים על סגירת הסניפים בעיצומו של חג הפסח, למרות שמדובר בתקופת מכירות משמעותית, בין היתר לאחר ניסיונות של ספקים לבזוז את המלאי.

עוד נטען כי ונונו בחר לנתק קשר, "ככל הנראה הוא שוהה בחו"ל ומאמצי הבנק ליצור עימו קשר עלו בתוהו. דווקא בתקופה בה היה נדרש ומצופה שיגיע מיידית וינסה להרגיע את נושיו ועובדיו".

החוב לבנק לאומי כולל יתרות חובה בסכום של כ-370 אלף שקל בחשבונות, חלק אחר בגובה של 3 מיליון שקל הוא בגין הלוואות שמועד פירעונן חל בסוף החודש.

"בהלה אצל העובדים, הלקוחות והגורמים הפיננסיים"

"בימים האחרונים אנו עדים לטלטלה שעוברת רשת ג'מבו סטוק", נכתב במכתב עליו חתומה רשת ג'מבו סטוק ונשלח בשבוע שעבר. "מסתבר שחלק מהספקים שלנו לא התאפקו יותר מ-24 שעות ובחרו לפנות לתקשורת ובעקבות כך פורסמה במדיה כתבה מגמתית ומטעה. הכתבה במדיה גרמה לנזקים עצומים לרשת, כאשר חלק מאותם ספקים אף הגיעו לסניפים במטרה לבזוז מלאי וציוד של הרשת וזאת שוב ואפילו לא עברו 24 שעות מאז תחילת האירוע". במכתב, הרשת מתייחסת לפרסום בגלובס לגבי הקשיים אליהם נקלעה. מהחברה סירבו אז להגיב לפניית גלובס.

"פעולות חד צדדיות אלו גרמו לבהלה הן אצל העובדים הן אצל הלקוחות ששהו במקום והן אצל הגורמים הפיננסיים עימם אנו עובדים", נכתב עוד. "בנסיבות שנוצרו, על מנת לכלכל את צעדנו לאמוד את הנזקים שנגרמו הוחלט לסגור את הרשת במהלך חול המועד פסח. יובהר כי אנו פועלים בנחישות ובמלוא הרצינות למצוא פתרון הולם וראוי למצב שנוצר. אנו נשוב ונעדכן אתכם מיד בתום החג. ובהזדמנות זו נאחל חג שמח וכשר לכל בית בישראל".

המכתב שמודיע על סגירת הסניפים בחול המועד לא נשלח לכל ספקי הרשת, וחלקם שמעו עליו רק מגורמים אחרים. הדבר גרם לבלבול רב בקרב הספקים שאמורים לספק לרשת סחורה. לדבריהם, לא היה ברור אם הרשת מתכוונת לסגור את סניפיה לצמיתות, או רק במהלך החופשה שהסתיימה היום.

חנויות הרשת כאמור לא נפתחו גם היום. בעמוד הפייסבוק של הרשת ישנן תלונות של לקוחות על כך שהחנויות סגורות, למרות שפורסמו ימים ושעות בהן הסניפים יעבדו. "תקעו לי את החבילות אצלכם סופר רחוק מהבית ועד שמצאתי זמן להגיע אתם סגורים ועוד וידאתי שבחול המועד פתוח... ואין שום דרך ליצור אתכם קשר, אין טלפון אין כלום", כתב אחד הגולשים. אחרים ציינו שהסניפים סגורים גם בראשון, בהרצליה, חיפה ובקריית אתא.

ג'מבו סטוק מונה כ-18 סניפים. יש לה גם אתר אונליין, אך מי שנכנס אליו בימים האחרונים נתקל בהודעה "האתר כרגע בשיפוצים, וסגור להזמנות כעת".

את תגובת הרשת לא ניתן היה להשיג.