נתניהו וסמוטריץ' מתנערים מהביקורת של מודי'ס: "לא תהיה פגיעה בכלכלה או בדמוקרטיה"

בתגובתם, ראש הממשלה ושר האוצר חזרו על עמדתם שהרפורמה המשפטית לא תפגע בכלכלה או בדמוקרטיה: "מטבען, מחלוקות פוליטיות עזות מובילות למחאה ויכולות לייצר חוסר ודאות זמני"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

בשישי בלילה חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של a1, אך הורידה את תחזית הדירוג מ"חיובית" ל"יציבה". זוהי הפעם הראשונה מאז תקופת הקורונה שבה תחזית הדירוג של המדינה יורדת.

את השינוי בתחזית תלתה חברת הדירוג ברפורמה המשפטית. במודי'ס כתבו כי "המחאות ההמוניות הביאו לעצירת החקיקה ולניסיונות ההידברות אולם האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק של מוסדותיה".

האם הורדת אופק הדירוג תשפיע על הכיס שלנו ומה יעשה השקל? כל מה שכדאי לדעת על החלטה של מודי'ס | שאלות ותשובות
הנרטיב של ישראל משתנה: המסר העיקרי בדירוג של מודי'ס | אורי פסובסקי, פרשנות
הורדת תחזית הדירוג של מודי'ס: תסריט האימים לא התממש אבל גם לא חלף | אורן דורי, פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיבו במוצאי השבת להורדת תחזית דירוג האשראי. נתניהו וסמוטריץ' התנערו מהביקורת של סוכנות דירוג האשראי הגדולה בעולם וטענו שהיא לא מבינה את הסיטואציה נכונה: "החשש שמעלים האנליסטים של מודי'ס מהמחלוקת הציבורית והשפעתה על היציבות הפוליטית והכלכלית של ישראל הוא טבעי למי שאינו מכיר את חוסנה של החברה הישראלית".

לפי ההודעה של נתניהו וסמוטריץ': "כמי שמאמינים בעוצמתה של החברה הישראלית, באחדותה וביכולתה לצלוח מחלוקות ומשברים, כפי שעשינו פעמים רבות בעבר, אנו משוכנעים שכך יהיה בעזרת השם גם הפעם. מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה ומתוך כך אזרחי ישראל מקיימים שיח ער על נושאים המהווים סלע מחלוקת בתוך החברה הישראלית ואלו סממנים לחוזקתה של הדמוקרטיה הישראלית".

ראש הממשלה ושר האוצר חזרו על עמדתם שהרפורמה המשפטית לא תפגע בכלכלה או בדמוקרטיה: "מטבען, מחלוקות פוליטיות עזות מובילות למחאה ויכולות לייצר חוסר ודאות זמני, אלו סיכונים שנלקחים בחשבון ומגודרים בתוך ההערכות הכלכליות של מדינת ישראל. לא תהיה שום פגיעה בדמוקרטיה הישראלית ובכלכלה הישראלית. ואנו נמשיך להוביל מדיניות כלכלית, ביטחונית וחברתית אחראית ולעשות הכל למען כלכלה ישראלית יציבה, צומחת ומשגשגת".

למרות שחלקו על הביקורת של מודי'ס, ראש הממשלה ושר האוצר הסכימו עם הסוכנות על נקודות החוסן שציינה בהקשר לכלכלה הישראלית : "האנליסטים של סוכנות הדירוג מודי'ס מזהים נכון את חוזקתה של הכלכלה הישראלית בכל המדדים ואת המנהיגות הכלכלית הנכונה והאחראית שאנו מובילים בניהול נבון של ההוצאה הציבורית ובקידום רפורמות מעודדות צמיחה".

לפי ההודעה, "אנו מעבירים תקציב אחראי ומוטה צמיחה ותשתיות ושומרים על מסגרות התקציב בכדי להיאבק באינפלציה וביוקר המחיה, ומקדמים חוק הסדרים דרמטי שיאפשר האצת מיזמי תשתית לאומית, הסרת חסמים בתחום הדיור והיבוא, הפחת רגולציה ובירוקרטיה, קידום תחרות בשוק ההון ובענף הבנקאות ומאבק בהון השחור כמחולל מרכזי של הפשיעה המאורגנת לשם החזרת המשילות והביטחון האישי".