לראשונה מאז הקורונה: מודי'ס הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל

חברת דירוג האשראי הותירה את הדירוג של ישראל ללא שינוי ברמה של a1, אך הורידה את התחזית מ"חיובית" ל"יציבה" • את השינוי בתחזית תולה מודי'ס בחקיקה המשפטית: "האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת-היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק של מוסדותיה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של a1, אך הורידה את תחזית הדירוג מ"חיובית" ל"יציבה". זוהי הפעם הראשונה מאז תקופת הקורונה שבה תחזית הדירוג של המדינה יורדת. כך, שנה בדיוק לאחר שבמודי'ס החמיאו לכלכלת ישראל והעלו את אופק דירוג האשראי שלה, הוא יורד בחזרה לרמתו הקודמת.

להודעת הדירוג של מוד'יס באנגלית לחצו כאן

את השינוי בתחזית תולה חברת הדירוג ברפורמה המשפטית. במודי'ס כותבים כי "המחאות ההמוניות הביאו לעצירת החקיקה ולניסיונות ההידברות אולם האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת-היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק של מוסדותיה".

בזמן שהניסיונות להגיע לפשרה נמשכים כותבים במודי'ס כי הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את הליך בחירת השופטים ו-"המשמעות היא שהסיכון למתיחות פוליטית וחברתית נוספת בתוך המדינה נותר בעינו". מצד שני, כותבים בחברת הדירוג "אם יגיעו לפתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, נותרות המגמות הכלכליות והפיסקליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר. בסך-הכול, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים וליישום רפורמות מבניות על ידי הממשלה הקודמת".

צעד מתון אך עם השלכות על הכלכלה

דירוג האשראי משפיע על גובה הריבית שמשלמת המדינה על חובות שהיא מגייסת. ככל שהתחזית היא "חיובית", המשמעות היא שהסיכוי שדירוג האשראי של המדינה ימשיך לעלות גבוה יותר מהסיכויים שיירד במהלך השנתיים הקרובות. תחזית "יציבה" משמעותה שישראל צפויה להישאר באותה דרגה בסולם.

הורדת תחזית הדירוג נחשבת לצעד מתון באופן יחסי לאפשרויות האחרות שניצבות בפני חברות דירוג האשראי. כך, למשל, היא יכולה להחליט על הורדת התחזית לרמה "שלילית" - שמשמעותה סבירות גדולה יותר להורדת הדירוג עצמו בהמשך - או במקרים קיצוניים אפילו על הורדה של הדירוג עצמו לרמה של a2.

אמנם הדירוג עצמו נותר עדיין גבוה יחסית, בסולם מודי'ס, אבל לעצם ההודעה על הפגיעה באופק הדירוג עלולה להיות השלכה שלילית בשווקים, למשל בעליית תשואות האג"ח של ממשלת ישראל או בהיחלשות השקל מול הדולר. בנוסף, הפגיעה בכלכלה היא גם באובדן העלאת הדירוג הפוטנציאלית ממנה הייתה עשויה ליהנות ישראל, לולא הרפורמה המשפטית. אם תחזית הדירוג החיובית הייתה מתממשת, הדירוג היה עולה, ובאוצר היו יכול לגייס חוב זול יותר.

עוד בחודש שעבר פרסמה מודי'ס אזהרה חריגה בנוגע לכלכלה הישראלית, שבבסיסה השינויים מרחיקי הלכת שמקדמת הממשלה במערכת המשפט. חשוב לומר, כי האזהרה הזו פורסמה טרם ההקפאה הזמנית של הליך החקיקה ופתיחת הליך ההידברות בבית הנשיא. "רק באפריל 2022 אופק הדירוג של ישראל הוגדר כ'חיובי', בין היתר על רקע ההיחלצות ממשבר הקורונה והמשמעת התקציבית", כתבו האנליסטים של מוד'יס, "אך אלה עשויים להיות בלתי מספיקים כדי לקזז את החלשת המוסדות אם התוכן והדרך שבה הרפורמות המשפטיות יועברו יצביעו על החלשה שכזו".

חרף הורדת תחזית הדירוג, הכלכלה הישראלית נהנית ממוניטין חזק מאוד בקרב חברות דירוג האשראי. למעשה, דירוג האשראי של ישראל אצל מודיס, S&P ופיטץ' עלה בהתמדה בשנים האחרונות ולא ירד. ישראל מעולם לא נקלעה למצב של אי החזר חובות והתמודדה באופן מוצלח עם משברים עולמיים כגון המשבר הפיננסי של 2008 ומשבר הקורונה. כך, יכולה הייתה המדינה לגייס הון בתנאים מצוינים ובריביות נמוכות לטווח ארוך ללא כל בעיה.