בעקבות חובות של מיליונים: צו הקפאת הליכים לג'מבו סטוק

הקשיים של רשת ג'מבו סטוק שנחשפו בגלובס: בית המשפט המחוזי הוציא צו הקפאת הליכים לרשת לבקשת בנק לאומי • לטענת הבנק, החברות ג'מבו סטוק צפון שרון וצ'אק בס חייבות לו 8 מיליון שקל, והן נקלעו לאחרונה לקשיים באופן המסכן את המשך פעילותן

סניף של ג'מבו סטוק / צילום: ניצן גור
סניף של ג'מבו סטוק / צילום: ניצן גור

צו הקפאת הליכים לרשת ג'מבו סטוק אחרי שהצ'קים שניתנו לספקים חזרו, הסניפים נסגרו, והבעלים עבר להתגורר בחו"ל: בית המשפט המחוזי בלוד נענה היום (ג') לבקשת בנק לאומי לצו לפתיחת הליכים במהלך חג הפסח, שבו נטען כי החברות ג'מבו סטוק צפון שרון וצ'אק בס חייבות לו 8 מיליון שקל, וכי הן נקלעו לאחרונה לקשיים באופן המסכן את המשך פעילותן. הבקשה הוגשה באמצעות עורכי הדין יוסי בן נפתלי וסתיו מטרי ממשרד מטרי מאירי וכט.

● רשת ג'מבו סטוק שנקלעה לקשיים: הסניפים סגורים, הכסף לא עבר לספקים ומה אומרים הבעלים? 
המהלכים שהובילו את רשת הסטוק הרביעית בגודלה לקשיים | ניתוח
האם רשת ג'מבו סטוק נקלעה לקשיים? ספקים: "הצ'קים חוזרים" | בלעדי

"לאחר עיון בבקשות ובנספחיה, בהיעדר תגובת החברות ובהסכמת הממונה, שוכנעתי כי יש ראיות לכאורה לכך שמתקיימים התנאים למתן צו לפתיחת הליכים נגד החברות. עוד שוכנעתי כי יש צורך במינוי בעל תפקיד לשם שמירת נכסיהן של החברות", נכתב בהחלטת השופטת עירית וינברג-נוטוביץ, שבהמשך מינתה את עו"ד אמיר ברטוב כנאמן זמני. בתוך 14 יום יגיש ברטוב דוח ראשון.

"מן המידע שהגיע לבנק מתברר כי צ'קים שהחברות מסרו לספקיהן בסכומים של מיליוני שקלים חזרו בימים האחרונים עקב היעדר כיסוי. במצב דברים זה, החברות מצויות למעשה במצב של חדלות פירעון", נכתב בבקשה שהגיש בנק לאומי בשבוע שעבר.

הבנק ביקש למנות נאמן זמני על החברות ולאסור ביצוע פעולות בנכסי החברה, והמחוזי כאמור מינה היום את עו"ד אמיר ברטוב כנאמן זמני לרשת הדיסקאונט שסניפיה סגורים מאז חול המועד. גם אתר האינטרנט של הרשת אינו פעיל בשבועיים האחרונים, ומתנוססת בו הודעה כי הוא בשיפוצים וסגור להזמנות.

הספקים ניסו לבזוז את המלאי

לפי הבקשה שהגיש בנק לאומי, רשת ג'מבו סטוק, שהוקמה בשנת 2013, נמצאת בשליטת רועי ונונו, מונה 16 סניפים ומעסיקה כ-300 עובדים. בבקשה נכתב כי הרשת הודיעה לספקים על סגירת הסניפים בעיצומו של חג הפסח, אף שמדובר בתקופת מכירות משמעותית, בין היתר לאחר ניסיונות של ספקים לבזוז את המלאי, כפי שנאמר גם לגלובס על-ידי גורמים בענף.

עוד נטען כי ונונו בחר לנתק קשר, "ככל הנראה הוא שוהה בחו"ל, ומאמצי הבנק ליצור עימו קשר עלו בתוהו. דווקא בתקופה בה היה נדרש ומצופה שיגיע מיידית וינסה להרגיע את נושיו ועובדיו". החוב לבנק לאומי כולל יתרות חובה בסכום של כ-370 אלף שקל בחשבונות, חלק אחר בגובה של 3 מיליון שקל הוא בגין הלוואות שמועד פירעונן חל בסוף החודש.

עוד קודם להחלטה, לאחר שנחשף בגלובס כי הצ'קים לספקים חזרו ערב פסח, שלחה הרשת מכתב לחלק מספקיה שבו כתבה כי "בימים האחרונים אנו עדים לטלטלה שעוברת רשת ג'מבו סטוק. מסתבר כי חלק מהספקים שלנו לא התאפקו יותר מ-24 שעות ובחרו לפנות לתקשורת, ובעקבות כך פורסמה במדיה כתבה מגמתית ומטעה. הכתבה במדיה גרמה לנזקים עצומים לרשת, כאשר חלק מאותם ספקים אף הגיעו לסניפים במטרה לבזוז מלאי וציוד של הרשת, וזאת אף שלא עברו 24 שעות מאז תחילת האירוע".

במכתב, הרשת מתייחסת לפרסום הראשון בגלובס לגבי הקשיים אליהם נקלעה. מהחברה סירבו אז להגיב לפניית גלובס. את ונונו, שמתגורר בתקופה האחרונה בחו"ל, לא ניתן להשיג.

רק בחודש מאי האחרון הודיע ונונו כי חתם על הסכם למכירת כ-15% ממניות הקבוצה לפי שווי חברה של כ-125 מיליון שקל לקרן מינהל, קרן השתלמות לפקידים עובדי המינהל והשירותים. עד למכירה החזיק ונונו ב-100% ממניות החברה, ועתה הוא בעל השליטה בקבוצה כשבבעלותו 85% מהמניות. קודם לכן, בפברואר 2022, הודיע כי הרשת תפתח חמישה סניפים נוספים ברחבי הארץ בהשקעה של כ-11 מיליון שקל. ארבעה מתוך החמישה הספיקו להיפתח.