פנאקסיה | ניתוח

איומים על המייסד, מטען חבלה ברכב והפסדי עתק: מה קרה לחברת הקנאביס המבטיחה?

אירוע מטריד שבו נעצרו חשודים בפעולות נגד בעל השליטה בחברת הקנאביס הרפואי, מלווה את מה שנראה כסוף דרכה של פנאקסיה כחברה ציבורית • מי שרצתה להיות "הפארמה של הקנאביס", נסחרת כיום בשווי זניח של 13 מיליון שקל, ופועלת לצאת מהבורסה על רקע ירידה משמעותית בהיקפי פעילותה וקשיים תזרימיים, לאחר שצברה הפסדים של כמעט 200 מיליון שקל מאז נוסדה

ד''ר דדי סגל, מנכ''ל פנאקסיה / צילום: יח''צ
ד''ר דדי סגל, מנכ''ל פנאקסיה / צילום: יח''צ

"בהמשך לפרסומים בכלי התקשורת בקשר למעצר ארבעה חשודים בפעולות נגד ד"ר דדי סגל - אחד מבעלי השליטה בחברה, וקרוביו, החברה מבקשת לעדכן כי ביום 3 באפריל 2023 הובהר לה על ידי בעלי השליטה, כי הנסיבות המתוארות בפרסומים אינן נוגעות במישרין לחברה הציבורית".

האם גרמניה תהפוך לשוק הקנאביס החוקי הגדול ביותר באירופה?
אבי המחקר המדעי של הקנאביס: פרופ' רפי משולם נפטר בגיל 92  
המניות קרסו, הסלבריטאים התאיידו: כך התנפצה ההבטחה של חברות הקנאביס הישראליות 

את הדיווח הלא שגרתי הזה פרסמה לאחרונה חברת הקנאביס הרפואי פנאקסיה מעבדות ישראל , שנסחרת בתל אביב בשווי של 13 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדה קרוב ל-90% מערכה בשנה האחרונה, במקביל לדעיכת ענף הקנאביס המקומי כולו. בשיאה, בשנת 2019, נסחרה פנאקסיה בשווי של 420 מיליון שקל - שווי שהיה ממקם אותה כיום כגדולה מבין חברות הקנאביס בתל אביב במונחי שווי שוק.

על פי הפרסום החודש בערוץ 13, מתחת לרכב השייך לאביו של דדי סגל, המנכ"ל ובעל השליטה בפנאקסיה, הונח מטען חבלה, שלמרבה המזל זוהה לפני שהתפוצץ. על פי דיווחי הערוץ, מאחורי האירוע עומדים גורמים שביקשו כסף תמורת מניותיהם באחת החברות של קבוצת סגל (פנאקסיה טוענת כאמור כי אין קשר לחברה הציבורית), ומשלא קיבלו אותו הטמינו את המטען.

החשודים נעצרו בחשד לעבירות ניסיון לרצח, ניסיון חבלה בחומר נפץ וסחיטה. לא ברור אם העובדה שמדובר בקבוצה העוסקת גם בקנאביס היא שמשכה את תשומת-הלב של הגורמים הללו. כך או כך, הם לא השיגו את מבוקשם.

האירוע המטריד מגיע על רקע מה שנראה כסיום דרכה הבורסאית של פנאקסיה, שרצתה להיות "הפארמה של הקנאביס" (המייסד דדי סגל, בן למשפחת רוקחים, הוא ד"ר לתכנון ממוחשב של תרופות), עם המוצרים הכי רפואיים בתעשייה. פנאקסיה הייתה כל כך "פארמה", שהיא כלל לא עסקה בגידול הצמחים, אלא רק בעיבוד שלהם, במפעלה בלוד, ובשיווקם.

בנובמבר האחרון דיווחה פנאקסיה על חתימת מזכר עקרונות למזג לתוכה את חברת הפיננסים ברק בית השקעות שמוביל שי ברק, מהלך שבמסגרתו תוצא פעילות הקנאביס הרפואי מהחברה הציבורית, טרם השלמת המיזוג המתוכנן.

על פי תנאי הסכם המיזוג תקצה פנאקסיה לבעלי ברק בית השקעות 60% ממניותיה, הקצאה שעשויה לגדול בהמשך ל-85% בהתאם לעמידה באבני דרך שונות שנקבעו במזכר העקרונות.

במקביל סוכם כי חברת פנאקסיה תעשיות של משפחת סגל, המחזיקה ב-55% ממניות פנאקסיה הבורסאית, תרכוש את פעילות הקנאביס המתקיימת בה כיום. כדי לממן את הרכישה, היא תמכור לקבוצת משקיעים מניות תמורת 11 מיליון שקל. פעילות הקנאביס תוצע גם לרוכשים נוספים, כדי לא לקפח את משקיעי המיעוט בחברה הציבורית, אך סביר כי פנאקסיה תעשיות תהיה הרוכשת.

ההכנסות צנחו ב־83% ב־2022, ההפסד הוכפל

עד שתושלם העסקה, ממשיכה פנאקסיה לדווח את תוצאותיה לבורסה, והללו רחוקות מלהלהיב. הכנסות החברה בסיכום 2022 עמדו על 39.4 מיליון שקל, ירידה של 83% לעומת התקופה המקבילה וירידה מהותית גם לעומת ההכנסות בשנת 2020. ההפסד השנתי הוכפל ל-43 מיליון שקל, רובו בשל השקעה שנועדה לקדם פעילות באירופה, שהשנה הניבה לראשונה הכנסות משמעותיות - 12.4 מיליון שקל בשוק הגרמני.

לעומת זאת בישראל, השוק העיקרי של חברות הקנאביס הרפואי המקומיות, ניכרת השפעתה של תחרות חריפה, במיוחד בתחום מפעלי הקנאביס, שבו ממוקדת פנאקסיה, וכן תחרות מול מוצרים שמגיעים מחו"ל, שאינם מעובדים במפעלים בישראל. ההכנסות והרווחים ירדו בגלל מגמה זו.

בנוסף, פנאקסיה צמצמה במכוון את פעילות עיבוד הקנאביס בישראל כדי להתרכז בשוקי חו"ל, וכן בשל מתח הרווחים הנמוך של פעילות זו היום, וכן מכרה את בית המרקחת ופעילות ההפצה שלה לחברת IMC, גם כן כדי להמשיך לממן את פעילותה בחו"ל. גם מהלכים אלו תרמו לירידה בהכנסות. ההפסד העמיק בגלל הירידה בהכנסות וכן בשל מחיקה של מלאי.

פנאקסיה | תעודת זהות

תחום פעילות: עיבוד ושיווק קנאביס בישראל ובאירופה

היסטוריה: נוסדה ב־2010 על ידי משפחת סגל שפעלה בתחום הרוקחות. בישראל הוקמה הפעילות ב־2017 וכללה עיבוד קנאביס במפעל בלוד לצד פיתוח מוצרים. ב־2019 מוזגה פנאקסיה לשלד בורסאי בת"א

נתונים: צברה עד היום הפסד של 191 מיליון שקל

רואי החשבון צירפו לדוחות פנאקסיה הערה בנוגע להפסדיה המתמשכים של החברה (המצטברים ל-200 מיליון שקל כמעט) ולתזרים המזומנים השלילי שלה מפעילות שוטפת (5.5 מיליון שקל ב-2022), וכן לתוכניות ההנהלה והדירקטוריון, אשר "מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי".

החברה, שמציגה גירעון של 22 מיליון שקל בהון העצמי נכון לסוף השנה החולפת, מדווחת כי נערכה ליצוא מוצריה לשווקים מחוץ לישראל, תוך השקעת משאבים משמעותיים, שלהערכתה היו צפויים לתרום לרווחיותה בעתיד.

"במהלך שנת 2021 החלה החברה ביצוא מוצרים מתקדמים, קרי תמציות לשאיפה לשוק הגרמני והכנות ליצוא טבליות לשוק הצרפתי. נוסף על כל האמור, בתקופת הדוח עדכנה החברה את תחזית המכירות שלה בישראל, וזאת עקב מצב שוק הקנאביס הרפואי בישראל וירידת מחירים צפויה למוצרים הנמכרים בישראל.

"בשל האי-ודאות הקיימת בהתממשות תוכניות ההנהלה, אושרה בדירקטוריון החברה ביום 28 במרץ 2021 תוכנית התייעלות שלפיה יבוצעו, ככל שיידרש, התאמות למבנה העלויות של החברה, על מנת להבטיח צמצום משמעותי של הפסדיה ושל צורכי המזומנים שלה, וזאת בהתאם להחלטת וצורכי החברה". בתקופת הדוח, החלה החברה ביישום תוכנית ההתייעלות, אשר הביאה לצמצום בהוצאות השכר של החברה החל מחודש אוגוסט בכ-40%.

היצוא התעכב, טעמי השוק השתנו

פנאקסיה, שנטלה הלוואות מבנק וכן מבעלי השליטה בחברה, מציינת כי בהיעדר מקורות מימון נוספים מגורמים חיצוניים ופריסת חובותיה של החברה, קיימת אי-ודאות משמעותית בדבר יכולתה של החברה להמשיך את פעילותה השוטפת במתכונתה הנוכחית ולעמוד במחויבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד פרעונן.

מה קרה לפנאקסיה בדרך להגשמת החלום שלה? כשמוזגה לשלד בורסאי באוקטובר 2019, היא הייתה חברה מבוססת בתחום עיבוד הקנאביס הרפואי בישראל.

כאחד מהמפעלים הראשונים שאושרו לעיבוד קנאביס רפואי לפי תקנות הקנאביס החדשות (שנכנסו לתוקף ב-2019), שלטה פנאקסיה לרגע בשוק העיבוד כמעט לא תחרות.

המפעל שלה גם קיבל ראשון את תו התקן של האיחוד האירופי, והיא הייתה לרגע מונופול בתחום עיבוד הקנאביס ליצוא לחו"ל.

היא לא ביססה את החזון שלה על היתרונות הזמניים הללו, אלא הבטיחה להביא לשוק מוצרי קנאביס ייחודיים, שפותחו על בסיס ניסיונה של קבוצת סגל בתחום הפארמה, כמו טבליות לבליעה ותמציות לשאיפה.

מסיבות של סחבת בירוקרטית בעיקר המוצרים הללו מעולם לא אושרו לשיווק בישראל. ממילא פנאקסיה כיוונה אותם בעיקר לשוקי חו"ל, אך היצוא התעכב.

הוא אושר רשמית בסוף 2019, אך ללא נוהל מסודר, ובפועל אפשר משרד הבריאות לראשונה יצוא רק בסוף 2020, כששנה לאחר מכן אושר השיווק בחו"ל של מוצרים שאינם מאושרים לשיווק בישראל, כולל טבליות ותמציות.

בינתיים השתנו גם טעמי השוק. בישראל, מוצרי יבוא הציפו את השוק. הצרכנים מעדיפים מוצרים לעישון ומעריכים אותם לפי כמות ה-THC (החומר "הממסטל"), וכן הריח והטעם של הצמח, כל הפרמטרים שבהם אין לפנאקסיה בידול.

גם בעולם נוטה השוק יותר ויותר למוצרים בעישון, והיתרון בייצור של קפסולות או תמציות שנותנות מינון מדויק מאוד של חומר, ושנראות כמו מוצר שרופאים מכירים, רלוונטי בפלחי שוק ספציפיים בלבד.

פנאקסיה עדיין מאמינה כי תוכל לכבוש שווקים בחו"ל, ופעילותה בגרמניה צומחת, אם כי לאט ובזהירות.

מלבד הפעילות בגרמניה, היא שותפה לפיילוט לשיווק קנאביס רפואי בצרפת, משווקת קנאביס באופן קבוע בקפריסין והחלה ביצוא לשווייץ ולצ'כיה. אך בינתיים פעילות זו לא מנעה את מגמת הירידה במכירות והעמקת ההפסדים.

שווי הסקטור הצטמק לחצי מיליארד שקל

פנאקסיה היא רק אחת מהחברות הציבוריות הפועלות בשוק הקנאביס שחוו קשיים בפעילותן בשנים האחרונות.

לראיה: שווי חברות הסקטור, שעמד ב-2019 על יותר מ-3 מיליארד שקל, עומד היום על חצי מיליארד שקל, רובו הגדול מרוכז בחברה אחת, אינטרקיור , הנסחרת בשווי של 360 מיליון שקל, לאחר שהצליחה להגיע להכנסות ולרווחים משמעותיים בזכות בניית רשת של בתי מרקחת והסכמי יבוא אטרקטיביים (עדיין ירידה של 85% ביחס למחיר המניה בשיא).

חלק מהחברות, בדומה לפנאקסיה, נאלצו לשנות תחום פעילות, או נמצאות בדרך לעשות זאת, ואילו היתר מצטמצמות ומתייעלות. אחת מהחברות שבעבר הובילו את הענף, BOL (שאיפה לחיים), דיווחה לאחר שרשמה הפסדים כבדים על מגעים למיזוג לתוך חברת תיקון עולם.

תיקון עולם  עצמה הודיעה בשבוע שעבר כי תסגור את שתי חוות הגידול שלה. מי שנחשבה לגאוות תעשיית הקנאביס הישראלית עד כניסתה לתוקף של אסדרת הקנאביס החדשה, נרכשה בסוף 2019 על ידי קנביט הבורסאית תמורת 42 מיליון דולר - יותר מפי ארבעה משוויה הנוכחי.