מדטרוניק העולמית מתחילה בתוכנית התייעלות שתשפיע גם על ישראל

החברה מעסיקה בישראל כ-1,200 עובדים, לאחר שביצעה בארץ רכישות רבות של חברות ישראליות והפכה אותן למרכזי פיתוח שלה • בשנה האחרונה מדטרוניק חווה קשיים, והיא אף ביצעה ספין-אוף לחלק מפעילויותיה

מדטרוניק / צילום: Shutterstock, JHVEPhoto
מדטרוניק / צילום: Shutterstock, JHVEPhoto

מנכ"ל חברת מדטרוניק העולמית, ג'ף מרתה, שלח היום (ד') מכתב לעובדים שבו הסביר כי החברה תצטרך לעבור בתקופה הקרובה תהליך של רה-ארגון, במסגרתו יפוטרו עובדים בכל העולם. המהלך הזה יבוא כנראה לביטוי גם בפיטורים של עשרות עובדים בישראל.

מניית נטפליקס צנחה מיד עם פרסום הדוחות, ואז הגיעה שיחת המשקיעים | ניתוח
"נוצרו הזדמנויות": קרנות הגידור מסכמות רבעון. מי בלטו במיוחד ומי נותרו מאחור? 

"אני כותב לכם כדי לעדכן בהחלטות שקיבלנו כדי למצב את החברה לקראת צמיחה בת קיימא לעתיד", כתב מרתה. "כידוע, אנחנו פועלים להפחתת הוצאות במהלך 2023. הפחתנו טיסות, הקפאנו גיוסים, בארה"ב הוצאנו עובדים לפרישה מוקדמת, אך אף שמאמצים אלה הובילו לחיסכון, אנחנו עדיין מעריכים כי נצטרך להקטין את מצבת העובדים שלנו בחודשים הקרובים. הודעות לעובדים יחלו היום ויימשכו כמה שבועות או חודשים, תלוי במדינה.

"הידיעה כי החלטה זו תשפיע על חברים וקולגות מכבידה עליי מאוד. אנחנו נזהרים מאוד להתייחס לכל העובדים בהגינות ובכבוד שמגיעים להם".

המניה נפלה ב-23% מתחילת השנה

בשנה האחרונה מניית מדטרוניק נפלה 23% והחברה נסחרת לפי שווי של 113 מיליארד דולר. המגמה דווקא הייתה חיובית עד ספטמבר 2021, אז החלה המניה לרדת. מרתה ניסה להסביר במכתב שלו מה קרה: "אינפלציה והדולר החזק בארה"ב השפיעו לרעה על מתח הרווחים שלנו. הצמיחה שלנו הייתה נמוכה מן הצפוי בגלל בעיות בשרשרת האספקה ודחיה של כמה השקות של מוצרים שהיו מאוחרים להיות מנועי צמיחה".

אף שכל השוק הושפע מן המגמות הללו, כמה מניות מכשור רפואי נסחרו במגמה הפוכה למדטרוניק. בוסטון סיינטיפיק  לא עלתה ב-2021, אך נמצאת במגמת עלייה חדה היום ונסחרת ב-75 מיליארד דולר. ג'ונסון אנד ג'ונסון  שומרת על ערכה ועל שווי של 420 מיליארד דולר. סטרייקר  נסחרת בעליות, ושוויה, 113 מיליארד דולר, כבר משתווה לזה של מדטרוניק. סימנס  חזרה למחירי 2021 ולשווי של 117 מיליארד אירו (128 מיליארד דולר).

מדטרוניק כנראה ספגה את השפעות המצב בשוק חזק יותר מחברות אחרות, משום שאלה הצטרפו לבעיות איכות ביצור משאבת האינסולין שלה, כישלון בניסוי בתחום הטיפול בלחץ דם גבוה, עיכובים בהשקת הרובוט הניתוחי של החברה, והשפעות מוגברות של ביקושים יורדים למכשור רפואי מתקדם, בעקבות מצוקות מזומנים וכוח-אדם של בתי החולים לאחר מגפת הקורונה.

כרגע אין תוכניות לסגור מרכזי פיתוח שלמים בישראל, אולם קשה לדעת מה יהיה בהמשך. מדטרוניק כבר הוציאה לספין-אוף פעילות בתחום רפואת הכליות, והיא מחפשת רוכשים לחטיבות ניטור החולים והטיפול הנשימתי. כמו כן איחדה החברה בין מחלקות הרובוטיקה הניתוחית והמכשירים הניתוחיים.