המועמדים המובילים וחזרתו של אפי נוה: מי יהיה היו"ר הבא של לשכת עורכי הדין

במשך שנים הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין הוכרעו על חודם של קולות מעטים, אבל הפעם בחסות המהפכה המשפטית, שיעורי ההצבעה עשויים לעלות • מי המועמדים המובילים במרוץ, והאם ועדת הבחירות תאשר את מועמדותו של נוה?

עו"ד אפי נוה / צילום: לשכת עורכי הדין
עו"ד אפי נוה / צילום: לשכת עורכי הדין

ביום ראשון נסגרו הרשימות לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין שייערכו ב־20 ביוני. עורכי הדין שהגישו את מועמדותם הם עמית בכר, רויטל סויד, אפי נוה, אברהם ללום, ארקדי אליגולאשוילי ודורון ברזילי. 

האם אפי נוה יוכל להתמודד לראשות לשכת עורכי הדין? ועדת הבחירות תחליט 
השערוריות חזרו ובגדול, והכוח נחלש: לשכת עורכי הדין מחפשת אמון ומנהיג | ניתוח
הפרקליט שהוביל את תיק הצוללות: "צריך להסביר שלא תופרים תיקים" | ראיון

הבחירות ללשכת עורכי הדין מוכרעות על קולות מעטים ביחס למספרם הרב של עורכי הדין (כ־70 אלף חברים בלשכה). כך, הבחירות האחרונות (שהתקיימו ב־2019) למשל הוכרעו על בסיס כ־19 אלף עורכי דין. אבי חימי זכה ב־10,144 קולות, לעומת ציון אמיר שזכה ל־8,634.

אבל המרוץ הנוכחי יוצא דופן. המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית עומדת גם בלב הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, וההערכה היא שבשל המעורבות הגבוהה של הציבור ברפורמה המשפטית (שכוללת בין השאר הוצאה של נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים), הפעם יעלו אחוזי ההצבעה.

המועמד שכבר פועל מול בית הנשיא

מי ששם במרכז הקמפיין את המאבק במהפכה המשפטית הוא עו"ד עמית בכר, שנחשב לאחד המועמדים המובילים. בכר (47) נבחר לאחרונה ליו"ר הלשכה הזמני. ב־4 השנים האחרונות שימש כיו"ר מחוז תל אביב בלשכה, וכיום הוא שותף במשרד ש.הורוביץ וממובילי "מחאת הגלימות" של עורכי הדין נגד המהפכה המשפטית.

לצידו עומד עו"ד נדב ויסמן, עורך דין בכיר ממשרד מיתר, גם הוא ממובילי המאבק. השבוע פרשה מהמרוץ עו"ד תמי אולמן, ראש מחוז חיפה, על־מנת לאחד כוחות עם בכר. היא תשמש כמספר 2 שלו אם יבחר.

בימים אלו פועל בכר בניסיון למנוע את הוצאת נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים. "אני פועל מול בית הנשיא והמפלגות כדי שיהיה רוב מקצועי בוועדה לבחירת שופטים וכדי להותיר את נציגי הלשכה בוועדה", אמר בכר.

בחסות שורת פרשות פליליות: לשכת עורכי הדין בשפל | ניצן שפיר, פרשנות

לשכת עורכי הדין נמצאת בימים אלה באחד מרגעי השפל שלה. היא חלשה, לא רלוונטית ונתפסת כמקום בו פעילים בעיקר עסקנים.

הממשלה הכריזה במסגרת המהפכה המשפטית כי נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה לבחירת שופטים. בשל מעמדה הנמוך גם בקרב המתנגדים למהפכה המשפטית, קיים קונצנזוס שהוצאת נציגי הלשכה מהוועדה הוא צעד סביר.

ההידרדרות החלה עם חשיפת החשדות נגד עו"ד אפי נוה בפרשיית "מין תמורת מינוי" שנסגרה, ופרשיית מעבר הגבול שהסתיימה בהרשעה עליה תלוי ועומד ערעור. הפרשיות בהן היה מעורב נוה, שנחשב לדומיננטי, אהוב וחזק, פגעו במעמד הלשכה.

לפני כשנה נסגר התיק הפלילי בו נחשד נוה בקבלת שוחד מיני בתמורה לקידום מינויה של אתי כרייף לשיפוט. הפרקליטות הודיעה כי אין סיכוי סביר להרשעה, אך ציינה כי קיימים "ממצאים עובדתיים קשים העולים לכאורה כדי מעשים פליליים". בפרקליטות הסבירו אז כי בהיעדר הבטחה מפורשת של נוה למפגשים אינטימיים כתמורה לסיוע, ובשל אופי הקשר ביניהם, שהתחיל לפני שהתבקש לסייע לכרייף בקידומה, קיים ספק סביר לשאלת המניע לקשר האינטימי. גם לפריצה לטלפון של נוה, שחשפה את הפרשה, היה משקל בהחלטה.

רק לאחרונה שמה של הלשכה נקשר שוב בפרשה מפוקפקת. הפעם, אבי חימי, שנבחר למלא את מקומו של נוה זמנית, עמד במרכז הפרשה. עורכת דין עליה המליץ לשיפוט טוענת כי חימי הטריד אותה מינית בשיחת וידאו. חימי אומנם הכחיש את המעשה, אך מיהר להתפטר.

אפי נוה מבין את ההשלכות?

נוה מתעלם מהביקורת הציבורית הקשה על כך שחזרתו ללשכה תפגע במעמדה הרעוע ממילא. "זה הזמן להחזיר עטרה ליושנה", כתב לעורכי דין כאשר ביקש את תמיכתם, באופן המבהיר כי הוא לא רואה פסול במעשיו בשנים האחרונות.

נוה מבחינתו חש קורבן של המערכת - התיק החמור נגדו בחשד לקבלת שוחד מיני נסגר לאחר תקופה ארוכה ולאחר שפרטיותו נפגעה עם הפריצה לפלאפון שלו. בתיק של מעבר הגבולות הוא טוען לאכיפה בררנית. מתוך תחושה זו של קורבנות ושל זחיחות הוא בוחר לפגוע שוב במעמדה של לשכת עורכי הדין  בהחלטתו להיאבק על הנהגתה. 

המועמדת שצצה ברגע האחרון

ברגע האחרון הצטרפה למרוץ מועמדת נוספת ומשמעותית: עו"ד רויטל סויד (55), חברת כנסת לשעבר מהעבודה המתמחה ברגולציה ומשפט מנהלי. סויד הצטרפה למרוץ תחת אותה משבצת של בכר, והיא מהמתנגדים למהפכה המשפטית.

רויטל סויד / צילום: לשכת עורכי דין
 רויטל סויד / צילום: לשכת עורכי דין

סויד אומנם מביאה איתה ניסיון פוליטי משמעותי, אך בגוש שאליו היא פונה חוששים כי היא תפצל את הקולות במחנה הדמוקרטי ותביא לניצחון של נוה. סויד ובכר עשויים לחבור האחד לשנייה רגע לפני הבחירות כדי למנוע את פיצול הקולות.

אחד היתרונות של סויד היא בהיותה אישה, לאחר שני ראשי לשכה ששמם נקשר לפרשיות על רקע מיני.

המועמד שהורשע בפלילים

המועמד שעורר את הסערה החריפה ביותר במרוץ לראשות הלשכה הוא זה שכבר כיהן בתפקיד - אפי נוה. חרף הרשעתו בהברחת בת זוגו בנתב"ג, ולמרות התנהלותו בפרשת "מין תמורת מינוי", סיכויי הניצחון של נוה נחשבים טובים. אך נוכח הרשעתו מועמדותו עשויה להיפסל על־ידי ועדת הבחירות של הלשכה

נוה מזוהה עם תומכי המהפכה המשפטית, למרות שהוא לא התבטא בנושא בפומבי, וההערכה היא שיוביל קו לוחמני נגד הפרקליטות בשל ניסיונו האישי. בתקופת כהונתה של איילת שקד כשרת המשפטים, שיתוף־פעולה בינה לבין אפי נוה הוא זה שאיפשר לשקד למנות שופטים שמרנים. יריבו של נוה, עמית בכר, מיהר להגיב על מועמדותו: "לא אופתע אם יתברר שאפי נוה לא מתמודד לבד, ומאחוריו עומדים אותם גורמים שמנסים לבצע הפיכה משטרית".

עמית בכר / צילום: כפיר זיו
 עמית בכר / צילום: כפיר זיו

האם ועדת הבחירות תפסול את נוה? ההכרעה בשאלה הזו מורכבת בעיקר בשל המעמד של הרשעתו של נוה בפרשת מעבר הגבול בנתב"ג. כללי הלשכה מתייחסים לפסילת מועמד שהורשע בפסק דין חלוט, אלא שבינתיים טרם התקבל פסק דין בערעור של נוה, אך בית המשפט צפוי לדחות את הערעור. בין אם ועדת הבחירות תאשר או תפסול את מועמדותו של נוה, ההחלטה תגיע לדיון בבית המשפט המחוזי, שיצטרך להכריע בסוגיה.

גם עו"ד אברהם ללום, המשנה לראש הלשכה, הגיש את מועמדותו, ונראה כי הוא זוכה להערכה מעורכי הדין. ללום הוא המועמד מטעם "סיעה מקצועית", שבראשה עומד עו"ד אורי קינן. הקו אותו מוביל ללום הוא הוצאת הפוליטיקה מלשכת עורכי הדין, והוא לא מתבטא בנושא המהפכה המשפטית.

עו''ד אברהם ללום
 עו''ד אברהם ללום

לדברי ללום, "המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין החליטה שהלשכה מתנגדת להוצאת נציגיה מהוועדה לבחירת שופטים וביתר החלקים של הרפורמה הוחלט על ידי המועצה לא לעסוק. לכן, כל מועמד שיוציא הצהרה שאינה נסמכת על החלטת מועצה זו מהווה סיסמה".

מועמד נוסף שמגיע מתוך הלשכה הוא עו"ד ארקדי אליגולאשוילי, חבר ועד מחוז ירושלים ויו"ר פורום פלילי ותעבורה בלשכה עורכי הדין במחזור ירושלים. אליגולאשוילי היה בין המתנגדים לראש הלשכה הקודם אבי חימי ודרש לפטרו על רקע מעורבותו במאבק נגד המהפכה המשפטית. 

ארקדי אליגולאשוילי / צילום: יח''צ
 ארקדי אליגולאשוילי / צילום: יח''צ

עוד מועמד שהגיש את מועמדותו הוא עו"ד דורון ברזילי, שכיהן כראש לשכת עורכי הדין בין השנים 2011 עד 2015. 

עו''ד דורון ברזילי / צילום: תמר מצפי
 עו''ד דורון ברזילי / צילום: תמר מצפי