נפל בפח: יו"ר הפד חשב שדיבר עם זלנסקי, אך התברר שמדובר במתחזה

ג'רום פאוול היה בטוח שהוא מדבר בטלפון עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי - וגילה להפתעתו שזו הייתה מתיחה של שני חקיינים רוסים, תומכי פוטין, כשהשיחה שודרה בטלוויזיה הממשלתית במדינה • לצמד הרוסי יש היסטוריה לא קצרה של הפלה בפח של דמויות גלובליות בכירות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, נפל למתיחה של גורמים רוסים שהתחזו לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. בטלוויזיה הממשלתית הרוסית שודר וידאו עם חלקים מהשיחה עם המתחזים.

פאוול ככל הנראה חשב שהוא באמת ובתמים מדבר עם זלנסקי. בווידאו ששודר ניתן לשמוע אותו עונה על שאלות רציניות מאוד בנושאים מגוונים, החל מתחזית יו"ר הפד בנוגע לקצב האינפלציה ועד יחסו לבנק המרכזי של רוסיה. מספר קליפים באורך של כ-15 דקות פורסמו בתקשורת הרוסית ועדיין לא ברור אם הם נערכו באופן מגמתי.

"היו"ר פאוול השתתף בשיחה בינואר עם אדם שהתחזה לנשיא האוקראיני", כך נמסר בהודעת הפד היום (ה'), "זו הייתה שיחה ידידותית והיא נערכה בהקשר של תמיכתנו בעם האוקראיני בזמנים המאתגרים האלו". עוד הדגישו בבנק המרכזי של ארה"ב כי "מידע רגיש או מסווג לא היה מעורב בשיחה" ואמרו כי הסרטונים ששודרו ברוסיה ככל הנראה נערכו, ברמה שלא ניתן לאשר כמה מדויקים הם.

בדוברות הפד ציינו כי "העניין הועבר לגורמי האכיפה הרלוונטיים ומתוך כבוד למאמציהם, לא נגיב יותר בנושא".

המתחזים, ולדימיר קוזנצוב ואלכסיי סטוליארוב, שמזדהים בכינויים "וובאן" ו"לקסוס", זכו לפרסום בשנים האחרונות לאחר שהצליחו למתוח ולשכנע פוליטיקאים מהעולם לשוחח עמם למרות החיקויים הגסים ולעיתים לא מדויקים שלהם. כמו כן, מדובר בתומכי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. עוד בשנת 2018 דווח בבריטניה כי הקרמלין מעורב בשיחת מתיחה לשר החוץ דאז בוריס ג'ונסון. השניים נוהגים להעלות סרטונים של השיחות לאינטרנט כדי ללעוג לפוליטיקאים מערביים.

הצמד שיתף מוקדם יותר השנה שיחה שערכו עם נגידת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד, בה הם גם התחזו לנשיא אוקראינה. בין רשימת הנופלים בפח של השניים אפשר למנות גם את קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל ונשיא פולין אנדז'יי דודה.

השיחה עם פאוול זכתה לסיקור רחב בתקשורת הממשלתית של רוסיה, שכהרגלה התענגה מאוד על הסרטונים המביכים. בערוץ של צמד המותחים ברשת החברתית הרוסית VK יש פרק שלם של תוכנית שהוקדש לשיחה עם יו"ר הפד, בו הייתה אפילו פרשנות של ויקטור באוט - סוחר הנשק המורשע בארה"ב שהוחזר לאחר עסקת החלפת אסירים עם הכדורסלנית האמריקאית בריטני גרינר שהורשעה ברוסיה על החזקת קנאביס.