השקעה בזהב: חשיפה לסחורה שרושמת שיאים בתקופות של אי ודאות בשווקים

השקעה בזהב התבררה כאחת המוצלחות בשנה האחרונה • עליית מחירו בתקופה זו מפתיעה, וההסברים כוללים את העלייה באינפלציה ובריבית, היחלשות הדולר בעולם, ובעיקר מייחסים אותה לאי ודאות גדולה בשוקי העולם • איך ניתן להשקיע בו בימים אלו?

מטילי זהב / צילום: Shutterstock
מטילי זהב / צילום: Shutterstock

הכותב הוא יו"ר מיטב השקעות

במיטב השקעות מנוהלות בין השאר גם קרנות נאמנות, גם חלק מהקרנות המוזכרות במאמר מנוהלות על ידי "מיטב תכלית קרנות נאמנות" שבשליטת מיטב. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

הרבעון הראשון של 2023 היה טוב להשקעה במניות בעולם (לא בישראל); מדד S&P 500 עלה ב-7%, מדד הדאקס הגרמני עלה ב-12.2% וביפן הניקיי טיפס ב-7.5%, מגמה שנמשכה גם באפריל. זאת, כשברקע האינפלציה נמשכת, הריבית במדינות רבות המשיכה לעלות, החששות מהאטה כלכלית וירידה ברווחיות החברות לא פוחתים. זה קורה גם חרף תחזיות אפוקליפטיות שסיפקו בתי השקעות מובילים דוגמת בלקרוק, או נביא "יום הדין" נוריאל רוביני.

בתוך כך, "חמקה" לה העובדה שהזהב היה אחת ההשקעות הטובות בפרק זמן זה, וגם מאז תחילת 2022 שהייתה בכללותה שנה גרועה לשוקי המניות עם תשואות שליליות של 19.6% ב-S&P 500, ושל 12.3% בדאקס.

בשנת 2022 מחיר הזהב נותר כמעט ללא שינוי, ואילו ברבעון הראשון של 2023 עלה ב-8%. מי שהשקיע בקרן הסל GLD, שהיא אחד המכשירים שבאמצעותו אפשר להיחשף לסחורה הזהובה, השיג תשואה דומה מאוד. ובאשר למשקיע ישראלי בקרן - הוא נהנה מתשואה שקלית מרשימה מאוד תודות לפיחות: 25% ב-15 חודשים מאז סוף 2021.

עליית מחיר הזהב אמורה לעורר תמיהה מאחר שכל עוד שיעור הריבית היה נמוך עד אפסי, ולעיתים אף שלילי, אפשר היה להצדיק את ההשקעה בו בכך שהזהב אומנם לא משלם ריבית, אבל גם לא נדרש לוותר בו על ריבית אלטרנטיבית, שכאמור לא הייתה. אבל כיום, כשניתן לקבל ריבית דולרית שנתית בשיעור שבין 4%-6%, זהו סיפור אחר לגמרי. ובכל זאת מחיר הזהב ממשיך לעלות. הכיצד?

גם שיקולים פוליטיים

ראשית, מחירו של הזהב, כמו כל מוצר או סחורה אחרים, נקבע על-ידי היחס בין הביקוש להיצע. ההיצע מגיע כמובן ממכרות ברחבי העולם, עיקרם בקנדה ובדרום אפריקה, כאשר עלות הכרייה של הזהב משתנה ממכרה למכרה ונעה במנעד רחב שבין 600 דולר ל -1,000 דולר לאונקיה. כדאיות ההפקה קשורה לרווחיות שניתן להשיג מול הביקוש, ומובן שבמחיר של כ-2,000 דולר לאונקיה כדאיות הגדלת ההפקה וההיצע עולה משמעותית.

הביקוש לזהב מגיע מפופולריות תכשיטי הזהב בעיקר באסיה, וכן מביקוש תעשייתי למוצרים שיש בהם מרכיב של זהב, אבל שני אלה יחד מהווים רק חלק קטן מהביקוש. נתח משמעותי הרבה יותר מגיע מבנקים מרכזיים במדינות כמו רוסיה וסין, שמבקשים לגוון את יתרות המט"ח שלהם, כמו גם משיקולים פוליטיים של הקטנת התלות בדולר האמריקאי וניסיון לגמד את מעמדו בשווקים הפיננסיים כמטבע דומיננטי.

אך מעבר לכל אלה, קיים ביקוש לא קטן לזהב לא כמוצר פיזי אלא כמוצר פיננסי, מצד גופים מוסדיים המנהלים חיסכון לטווח ארוך, קרנות גידור וגם משקיעים פרטיים.

יתרון כמכשיר פיננסי

מה הרציונל בהחזקת זהב כמוצר או מכשיר פיננסי? אציע כמה הסברים.

ראשית, הקשר לריבית - כשאומרים שהריבית היום הרבה יותר גבוהה משהייתה, מתכוונים לריבית הנומינלית. אולם הריבית הריאלית עדיין שלילית, שכן האינפלציה באירופה, באנגליה וגם (פחות) בארה"ב גבוהה בהרבה מהתשואה שניתן לקבל על איגרות החוב הממשלתיות. הקשר בין ריבית ריאלית שלילית לבין מחיר הזהב תועד במחקרים רבים.

הסבר נוסף כורך את עליית מחיר הזהב באינפלציה בפועל ובחששות מפני אינפלציה עתידית, שיוצאת משליטה ועוברת את ה-10% כמו בבריטניה. זה נוגע גם לחשש מאובדן אמון מצד המשקיעים במטבעות הקיימים, כשהזהב נתפס בעיניהם כמטבע חלופי, למרות שהוא בפועל כסף - אמצעי תשלום שלא ממשלות מנפיקות אותו. אפשר להדפיס אין סוף דולרים גם בעידן של חובות ממשלתיים אדירים, אבל אי אפשר להדפיס זהב, כי ההיצע שלו הוא מוגבל.

הסייקל הכלכלי - מחיר הזהב עלול להיפגע בתקופה של התרחבות בפעילות הכלכלית, אבל הוא עשוי לנסוק בתקופת האטה כלכלית/מיתון. כך מראה ניתוח ההיסטוריה של התנהגות מחיר הזהב בעשרות השנים האחרונות.

כלי לגיוון השקעות ואפילו לגידור - אומנם לא נמצא בבדיקה היסטורית שמחיר הזהב מתנהג בקורלציה שלילית לשוקי המניות, כך שלכאורה הוא לא יכול לשמש ככלי גידורי. אך בהסתכלות שלי, בנקודות קיצון ברמת האי ודאות בשווקים הפיננסיים, הקורלציה היא אכן שלילית.

זה אינו מקרה שנקודות השיא של מחיר אונקיית הזהב בעשור וקצת האחרון היו בתקופות של אי ודאות. זה קרה באוגוסט 2011 כשמחיר אונקיה נסק ל-1,920 דולר על רקע משבר החובות ביוון והחשש מפירוק גוש האירו. אחר כך ביולי 2020 מחירו נשק ל-2,000 דולר עם התפרצות והתפשטות הקורונה. זה קרה בפברואר 2022 בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה, וקורה שוב בימים אלה.

והיו גם תקופות שהמחיר צלל ל-1,000 דולר לאונקיה. העובדה שכיום מחירו חצה את "קו ההתנגדות" הטכני של כ-2,000 דולר ונסוג מעט, יחד עם היחלשות הדולר מול מטבעות מובילים אחרים, יכולה לרמוז שהוא בדרך לגל חדש של עליות מחירים.

הדרכים להשקיע בזהב

אז איך אפשר להשקיע ולהיחשף לזהב? דרך אחת היא רכישה פיזית, שלמרביתנו אינה מעשית כי היא כרוכה בקשיים לוגיסטיים, אבטחה ועלויות. השנייה היא רכישת קרנות סל, ETF, של חברות שמתכסות ברכישת זהב כנגד הרכישות של יחידות בקרן. קרן הסל הפופולרית ביותר היא GLD, אך קיימות נוספות.

השלישית היא רכישת חוזים על מחיר הזהב בבורסות ייעודיות כלונדון וניו יורק. זו דרך לא מומלצת למשקיעים מן השורה. הרביעית היא רכישת מניות של חברות שעיסוקן כריית זהב, החל בגדולות כמו Barrick Gold הקנדית, דרך קטנות שחלקן נסחרות בבורסות. אפשר לייצר חשיפה דרך ETF כמו GDX שהן חברות כרייה גדולות, או GDXJ - חברות כרייה קטנות, ואפשר לרכוש אותן ישירות כמו מניה. ויש דרך נוספת - בישראל פועלות קרנות נאמנות המתמחות בזהב, חלקן אקטיביות וחלקן פסיביות. הפסיביות משקיעות בזהב, והאקטיביות יכולות להשקיע הן בזהב והן במניות של חברות זהב.