רוצים גם וגם: המשקיעים נזהרים, אבל פוחדים להחמיץ ראלי במניות

הפחד ממעבר אפשרי של הפד להורדות ריבית וממיתון שולח את המשקיעים בארה"ב לחפש מקומות בטוחים להשקעה • אבל תשואת מדד S&P 500 מתחילת השנה מראה שהתיאבון לסיכון לא נעלם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

המשקיעים בוול סטריט מנסים לשחק במקביל בהגנה ובהתקפה. מנהלי הכספים נמנעים מסיכונים, ועוברים למניות דפנסיביות ולאג"ח ממשלתיות, במצוד שלהם אחר מקומות בטוחים להשקיע בהם את המזומנים שלהם.

אך נראה שהם חוששים לא פחות מהסיכוי להחמיץ ראלי פוטנציאלי בשוק המניות. ההקצאות של משקיעים מוסדיים לאקוויטי נותרות גבוהות יותר מהמגמה לטווח הארוך, וההחזקות שלהם במזומנים גם הן לא חורגות מהממוצעים ההיסטוריים, כך על פי נתוני State Street.

משקיעים מהמרים שהעלאת הריבית ברבע אחוז מיום רביעי הייתה האחרונה מצד הפדרל ריזרב בזמן הקרוב - וכן שהבנק המרכזי יעבור להורדות ריבית עוד לפני סוף השנה.

● הדילמה של הפד: בשוק צופים שהריבית תחל לרדת בקרוב, מה יכול למנוע זאת? 

למרות שריביות נמוכות יותר כנראה יהיו נהדרות למניות, האמונה בוול סטריט גוברת שמיתון עומד בפתח. הפאניקה בתחום הבנקים האזוריים מאיימת להפיל בנקים נוספים, וכמו כן להאט את הכלכלה.

"סביבת שוק שאין לה הרבה תקדימים"

"אנחנו הולכים לסביבת שוק שאין לה הרבה תקדימים", אמר אריק קריטנדן, מנהל השקעות ראשי ב-Standpoint. "לאף אחד אין תסריט או נקודת השוואה להישען עליהם".

האינדיקטור של State Street לרמת התיאבון לסיכונים של מנהלי הנכסים לא רשם קריאה חיובית בשלושת החודשים האחרונים, התקופה הארוכה ביותר שבה התנהגות מוגדרת כזהירה מאז 2015.

קריאות חיוביות מציינות שמשקיעים מוסיפים סיכונים, בעוד שקריאות שליליות מראות שהם נסוגים מסיכונים.

המדד בודק רכישות ומכירות של נכסים בסיכון גבוה בהשוואה לפעולות מסחר בטוחות יותר.

זה כולל זרימת כסף למניות מחזוריות, כמו בתחומי האנרגיה והפיננסים, לעומת מניות דפנסיביות, בתחומי שירותי הבריאות וחברות התשתיות.

למרות ההעדפה שלהם למהלכים שמרניים, לא נראה שהמשקיעים מוכנים לוותר על מניות. מדד S&P 500 נצמד לתשואה של 7.7% השנה, בעידוד רווחי חברות טובים מהמצופה והוצאה בריאה מצד הצרכנים.

בינתיים, מדד התנודתיות Cboe, המוכר גם בראשי התיבות VIX או "מדד הפחד" של וול סטריט, ירד לאחרונה לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז שנת 2021, ירידה שעודדה חלק מהמשקיעים לקפוץ לתוך השוק.

סוחרים בנגזרות ממשיכים להמר על כך שהפד יקצץ ריביות בחצי אחוז לפחות עד דצמבר.

זאת, למרות שיו"ר הבנק המרכזי, ג'רום פאוול, אמר ששיעורי הריבית יישארו מגבילים.

דוח המשרות החזק מהמצופה מיום שישי רמז ששוק העבודה עוד לא נסדק, והתשואה על אג"ח ממשלתיות עלתה בתגובה לכך.

מניות הבנקים האזוריים חוו רכבת הרים בשבוע שעבר למרות ניסיונות ההרגעה של הפד שטען כי המערכת הבנקאית יציבה. PacWest Bancorp, Western Alliance ובנקים אחרים ירדו בחדות לפני שעלו בחזרה ביום שישי.

ומהו גורם המפתח שאינו מבשר טובות למניות? בהסתכלות היסטורית הן עדיין נראות יקרות, והערכות השווי באופן טיפוסי מתרסקות כשיש מיתון.

מכפיל גבוה מהממוצע על הרווחים הצפויים

חברות במדד S&P 500 נסחרות ברמה של פי 17.8 בערך מהרווחים הצפויים ב-12 החודשים הקרובים, על פי FactSet, מעל הממוצע לעשר שנים של 17.3.

למרות שכלכלנים לרוב מסכימים על כך שכל מיתון השנה יהיה קצר ורדוד, מדד הבנצ'מרק של המניות ירד ב-24% בחישוב חציוני של כל המיתונים מ-1946, על פי מחקר של דויטשה בנק.

אן מילטי, מנהלת השקעות אקוויטי אקטיביות ב-Allspring Global Investments, עדיין אומרת שיש הזדמנויות חדשות בשוק.

החולשה במניות של בנקים אזוריים - וחששות לגבי העסקים שלהם הבנקים האלה מעניקים הלוואות - הובילו לכך שמניות של חברות קטנות יותר מציגות ביצועים חלשים יותר מהמניות של חברות גדולות יותר, מאז הקריסה של בנק סיליקון ואלי.

מדד ראסל 2000 של מניות של חברות בעלות שווי שוק נמוך ירד ב-6.4% מאז 8 במרץ, בעוד שמדד S&P 500 עלה ב-3.6% באותה תקופה.

"מניות קטנות נוטות להציג ביצועים טובים יותר כשהאינפלציה יורדת", אמרה מילטי.

"אני זהירה בטווח הקרוב", היא מוסיפה, "בגלל שאני לא חושבת שהפיאסקו בבנקים לגמרי נגמר; אבל לא הייתי מחכה יותר מדי זמן כדי ללכת עליהן".