ראש אגף התקציבים נגד העברת הכספים הקואליציוניים לחרדים: "יגדיל את התמריץ לאי-השתתפות בתעסוקה"

באגף התקציבים במשרד האוצר מזהירים מפני העברת מיליארדי שקלים, במסגרת חלוקת הכספים הקואליציוניים, למטרות שיפגעו בצמיחה • ראש האגף יוגב גרדוס כתב בחוות-דעת כי הגדלת התמיכה במוסדות שלא מלמדים ליבה תנציח את האבטלה והעוני בחברה החרדית ואת ההסתמכות על קצבאות מהמדינה

יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הממשלה תתכנס היום (א') לאשר את חלוקת הכספים הקואליציוניים, ובאגף התקציבים במשרד האוצר הכינו חוות-דעת שמזהירה מפני העברת מיליארדי שקלים למטרות שיפגעו בצמיחה.

"הגדלת התמיכה במוסדות תורניים וחלוקת תלושי מזון במנגנון קצבתי תגדיל את התמריץ לאי-השתתפות בתעסוקה ותביא לפגיעה מידית בו", כתב ראש אגף תקציבים, יוגב גרדוס.

הבעת אמון או ניצחון טכני? הסיבות להותרת דירוג האשראי של ישראל | פרשנות 
מנדל"ן ועד סייבר: 150 החברות האמינות בישראל 

לפי גרדוס, "כפי שהוכיח ניסיון העבר, הגדלת תקציב המוסדות מתואמת עם מספר הלומדים בהם, ועתידה להביא לגידול מתמיד במספר הבוגרים חסרי מיומנויות נדרשות להשתלבות בשוק התעסוקה ומיצוי כושר השתכרות". במילים אחרות, הגדלת התמיכה במוסדות שלא מלמדים ליבה תנציח את האבטלה והעוני בחברה החרדית ואת ההסתמכות על קצבאות מהמדינה.

לדרישת המפלגות החרדיות, הממשלה תגדיל את תקציבי מוסדות החינוך הבלתי רשמיים בכ-1.2 מיליארד שקל וכן תגדיל את התמיכה במוסדות תורניים בכ-900 מיליון שקל. גרדוס כתב כי "ההצעה תצמצם משמעותית את העדפת החינוך הרשמי על פני מוסדות שאינם רשמיים, ותבטל לחלוטין את ההעדפה התקציבית של החינוך הממלכתי בהשוואה לרשתות החינוך החרדיות".

באגף תקציבים ציינו כי "עוד טרם יישום החלטת הממשלה והשפעותיה השליליות הצפויות על המשק, ללא שינוי בשיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים, אובדן התוצר המצטבר עד לשנת 2060 צפוי להגיע לכדי 6,708 מיליארד שקל". לפי האוצר, המשמעות היא שהממשלה תיאלץ להעלות את המסים הישירים ב-16% עד שנת 2065 רק כדי לשמור על רמת השירותים הקיימת תוך כדי מימון הגידול באוכלוסייה שלא עובדת.