גם מורה וגם עורכת דין: הליך משמעתי נגד העיסוק הכפול

הליך משמעתי מתקיים בנציבות שירות המדינה נגד מורה העובדת במקביל כעורכת דין • לשכת עורכי הדין מבקשת להצטרף להליך: "פגיעה בחופש העיסוק"

הליך משמעתי נגד עיסוק כפול / צילום: Shutterstock
הליך משמעתי נגד עיסוק כפול / צילום: Shutterstock

בימים אלה מנהל משרד החינוך הליך משמעתי נגד מורה העובדת בו מזה 30 שנה. סמדר בוכובזה (50) עובדת כמורה לספרות בשליש משרה בבית הספר מקיף ז' באשדוד. ביתר זמנה היא עובדת כעורכת דין עצמאית בתחום חדלות פירעון, פשיטות רגל והוצאה לפועל. 

בית המשפט קיבל את עתירת אפי נוה וביקר את לשכת עורכי הדין 
ארדן במשפט נתניהו: "ראש הממשלה אמר לי 'חשוב לאפשר לבזק להישמע'" 

בפברואר החליטה נציבות המדינה להגיש נגדה תובענה לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה. הקובלנה מתבססת על הוראה לפיה מורה לא יכול לקבל אישור לעבודה פרטית בתחום עריכת דין, ראיית חשבון, חקירות, תיווך והוראת נהיגה. בנוסף, נטען כי בקשה שהגישה ב־2016 לקבלת היתר עבודה פרטית בעריכת דין נדחתה, והובהר לה כי עליה להפסיק לאלתר את עבודתה כעורכת דין.

לטענת בוכובזה, ההוראה נקבעה ב־2015, כאשר בשלב זה היא כבר עבדה כעורכת דין במשך 11 שנים. אך מעבר לטענה כי מדובר בהוראה חדשה, הטענה המרכזית היא כי ההוראה לא סבירה בפני עצמה, וכי ההליך בבית הדין נפתח רק לאחר שהיא הודיעה כי תפרוש ממשרד החינוך.

לדברי בוכובזה, ההתערבות של משרד החינוך החלה כאשר היא הגישה לפני מספר שנים בקשה לצאת עם משלחת של לשכת עורכי הדין להודו. הבקשה אומנם אושרה, אך נודע לה כי עליה להגיש בקשה נוספת להיתר עבודה פרטי - שנדחתה. במסגרת הבירור היא הסכימה לצאת לפנסיה מוקדמת ולאחרונה הודיעה במקום עבודתה כי תצא לפנסיה. בשלב הזה הוגשה נגדה התובענה המשמעתית.

"חוסר צדק של משרד החינוך נגדי כשאני בדיוק לפני פרישה", אמר בוכובזה לגלובס. "המשרד רוצה להתנכל בזכויות שלי. אני קוראת למאבק גם ללשכת רואי החשבון, גם שמאים, גם מתווכים שיצטרפו".

עו''ד סמדר בוכובזה / צילום: תמונה פרטית
 עו''ד סמדר בוכובזה / צילום: תמונה פרטית

לשכת עורכי הדין תצטרף להליך

לשכת עורכי הדין הודיעה כי תבקש להצטרף להליך, בטענה כי מדובר בהליך שאינו מידתי ואינו חוקי. "הלשכה סבורה כי הגבלת חופש העיסוק על־ידי המדינה צריכה להיות במשורה ורק כאשר ישנו חשש אמיתי לניגוד עניינים", אומר עו"ד ערן גולן, המשנה לראש הלשכה והממונה על הליכים משפטיים. "העסקת עובדת במשרה חלקית, ובמיוחד במקצוע ההוראה, מחייבת מצד העובדת עיסוק נוסף לצורך המחיה השוטפת. כאשר מדובר בשילוב של השניים - מבלי לבחון לגוף הדברים או האופי של העיסוק הנוסף, שאין בו ניגוד עניינים כלשהו - הרי שלעמדת הלשכה מדובר בפגיעה שאינה מידתית ואינה חוקתית בחופש העיסוק".

רן ארז, יו"ר ארגון המורים, הביע את תמיכתו במאבקה של בוכובזה, במקביל לתמיכתו של עו"ד אלעד דנוך, יו"ר מחוז דרום בלשכת עורכי הדין.

נעשתה פנייה גם ללשכת רואי החשבון, שם בחרו לא לבקש להצטרף להליך.

במשרד החינוך הפנו לנציבות שירות המדינה. מהנציבות נמסר: "איננו מתראיינים בנוגע להליך משמעתי. חלק מהטענות שמועלות כבר נבחנו והוכרעו בפסיקה של בתי המשפט, ויתר הטענות ייבחנו ויוכרעו על־ידי בית הדין למשמעת של עובדי המדינה".