אלטשולר שחם חוזר להשקיע בדלקים פוסיליים: מאות מיליוני דולרים בשורת חברות

אחרי שבמשך תקופה ארוכה נמנעו בבית ההשקעות מהשקעה בחברות דלקים שאינם נקיים, דוח שנמסר לרשות ני"ע האמריקאית מגלה כי השקיעה בחברות כמו אקסון ושברון • אלטשולר שחם: "החרמה גורפת של חברות או סקטורים אינה מסייעת בהכרח לחולל שינוי חיובי"

גילעד אלטשולר, מנכ"ל אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר, מנכ"ל אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אלטשולר שחם השקיע ברבעון הראשון של השנה מאות מיליוני דולרים בשורה של חברות דלקים פוסיליים. לכאורה, מדובר בהשקעה שהייתה נעשית בגופים מוסדיים נוספים ולא גוררת התייחסות חריגה, אולם באלטשולר שחם הצהירו בעבר כי הם לא משקיעים בדלקים שאינם ירוקים.

רפורמת השכירות יורדת מחוק ההסדרים, תקרת הפטור ממס תעלה | בלעדי 
העלאת הריבית המסתמנת הפילה את מניות הנדל"ן בבורסה 
ההכנסות והצמיחה יתכווצו: התחזית המעודכנת של הכלכלנית הראשית באוצר

כך, מדובר בשינוי מדיניות שנובע ככל הנראה מתשואות החסר של בית ההשקעות החל מאמצע שנת 2021 ועד לאמצע-סוף 2022, ומרצון להדביק את הפער מהמתחרים. ברקע ההחלטה עומד הזינוק של מניות חברות הדלקים מאז המלחמה שפרצה בין אוקראינה לרוסיה בפברואר אשתקד.

דוח שהגיש בית ההשקעות לרשות ניירות ערך בארה"ב, בשם F-13, מגלה כי אלטשולר השקיע בחברת אקסון מוביל 378 מיליון דולר, כולם ברבעון הראשון של השנה. בנוסף, בית ההשקעות השקיע בשברון 375 מיליון דולר, גם הם בין החודשים ינואר למרץ וכן בחברת בריטיש פטרוליום (BP) סכום של 230 מיליון דולר.

נציין כי את חודש אפריל הוביל אלטשולר שחם בטבלת התשואות במוצרי חיסכון שונים, דוגמת קרנות הפנסיה במסלול הצעירים (בני 50 ומטה) והמסלולים המנייתיים בקרנות ההשתלמות.

"ליווי תאגידים שהציבו יעדים להפחתת הפליטות עשוי לקדם את השינוי"

באלטשולר שחם מסבירים כי שינוי המדיניות לא יוביל להשקעה בכל חברת דלקים, ומאחורי ההחלטה יש מדיניות סדורה לפיה החברות בהן יושקעו כספי עמיתים מחויבות בתכנית להפחתת זיהום.

באתר האינטרנט של בית ההשקעות כתוב כי "החברה (בית ההשקעות, ר"ו) לא תשקיע במסגרת השקעות חדשות של קופות הגמל וקרנות הפנסיה שבניהולה, בתאגידים שרוב עיסוקם כולל חיפוש, הפקה וייצור דלקים פוסיליים (מאובנים), כהגדרתם להלן: דלקים פוסיליים - הינם פחם, נפט, גז טבעי ודלקים אחרים שמקורם באלו, לרבות מקורות דלק לא קונבנציונליים (כגון: פצלי שמן וחולות זפת). תאגידים שרוב עיסוקם כולל חיפוש, הפקה וייצור דלקים פוסיליים הינם: תאגידים אשר לפחות 25% מהכנסותיהם עפ"י דוח כספי, בארבעת הרבעונים שקדמו להשקעה, מקורם בחיפוש הפקה וייצור של דלקים פוסיליים. מדיניות זו לא תחול על תאגידים שהציגו במסגרת המידע המפורסם לציבור, תכנית להפחתת יעדי פליטות גזי חממה ו/או תכנית להסטת הון לטובת יעדי הפחתה אלה. קיומה של תכנית ההפחתה תבדק אחת לשנה בדיווחים השנתיים של החברות או במידע אחר שפורסם על ידי התאגידים".

בתגובה להשקעות הנוכחיות, הסבירו באלטשולר שחם כי "כגוף המתעדכן תדיר בתמורות העולמיות בכל הנוגע לניהול השקעותיו , קיימנו בחינה מחודשת ומדוקדקת של מדיניות ניהול השקעות החברה בתחום זה, שלאחריה הוחלט לאמץ את התפיסה לפיה החרמה גורפת של חברות או סקטורים אינה מסייעת בהכרח לחולל שינוי חיובי. להיפך, ליווי ואימוץ של תאגידים שהציבו לעצמם יעדים ברורים להפחתת הפליטות המזהמות ולקידום המעבר לאנרגיות מתחדשות עשוי להועיל לקדם את השינוי המיוחל. זאת כמקובל בקרב מנהלי הנכסים המובילים בעולם".