ההכנסות והצמיחה יתכווצו: התחזית המעודכנת של הכלכלנית הראשית באוצר

לפי הערכת האוצר, הצמיחה בסוף השנה תעמוד על 2.7%, בעוד שבינואר ההערכה הייתה לצמיחה של 3% • תחזית האינפלציה עודכנה כלפי מעלה ב-0.4% ב-2023 וב-0.2% ב-2023 • גורמים באוצר קושרים בין ההרעה בנתונים לבין המהפכה המשפטית של הממשלה

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

כלכלה בהאטה: הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, פרסמה היום (ג') תחזית מאקרו עדכנית, שבה הפחיתה את צפי הצמיחה של התוצר ואת רמת הכנסות המדינה הצפויה.

לפי הנתונים העדכניים, הצמיחה בסוף 2023 תסתכם ב-2.7%, לעומת תחזית של 3% מינואר האחרון. הכנסות המדינה יגיעו לפי האומדן העדכני ל-463.6 מיליארד שקל, המשקפים אובדן של כ-5.3 מיליארד שקל לעומת התחזית הרשמית הקודמת של האוצר.

בין חברות הדירוג לאוצר: האזהרה הנוקבת ביותר מגיעה מבית | פרשנות
בכירי האוצר באזהרה יוצאת דופן נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים
המלחמות, הדינמיקות והמיליארדים שנעלמים ברגע: צוללים לתקציב המדינה  

גורמים באוצר קושרים בין ההרעה בנתונים לבין המהפכה המשפטית של הממשלה. עם זאת, הנחת היסוד של התחזית העדכנית לוקחת בחשבון שהחקיקה לא תקודם לפי המתווה המקורי שהוצע ועורר והתנגדות בארץ ובעולם.

קידום החקיקה מופיע ברשימת הסיכונים לתחזית, שאם יתממשו יביאו להחמרה נוספת בנתונים. כך או כך, באוצר מתמחרים כבר עתה את עלות אי-הוודאות הפנימית שקיימת עדיין בארץ סביב הרפורמה. גורמים אחרים לתחזית הפסימית יחסית הן ההאטה הגלובלית, ובעיקר בקרב שותפות הסחר המרכזיות של ישראל, בארצות-הברית ובאירופה. 

הגירעון יגדל 

הירידה הצפויה בהכנסות המדינה תביא להגדלת הגירעון. תקציב המדינה שיאושר בשבוע הבא נבנה על הנחת יסוד של גירעון נמוך מאוד, של 0.8%-0.9% מהתוצר בשנים 2023-2024. לפי התחזית החדשה, הגירעון יגדל ל-1.1% בשנה הנוכחית ויעלה ל-1.35% בסוף השנה הבאה.

למרות הגידול בגירעון, מדובר בתחזית נמוכה משמעותית לעומת התחזיות האחרונות בשווקים. הקוצנזוס בקרב האנליסטים שיקף עד כה צפי לפריצת הגירעון לרמה גבוהה הרבה יותר, של כ-2.5%-3.5%.

התקציב הדו-שנתי ל-2023-2024 אושר בממשלה בפברואר לפי תחזית הכנסות שגבוהה ב-16.2 מיליארד שקל לעומת התחזית העדכנית שמתפרסמת עתה. עיקר הירידה לעומת התחזית הקודמת היא ב-2024, שם נשקפת הפחתה של כמעט 11 מיליארד שקל בהכנסות. נומינלית, הכנסות המדינה צפויות לרדת השנה ב-0.9% לעומת 2022.

באוצר מדגישים כי לאור מגמות ההאטה, המורגשות בעיקר בענפי ההייטק והנדל"ן, חשוב כעת במיוחד לשמור על התנהלות תקציבית מרוסנת. "מרבית הסיכונים לתחזית הם כלפי מטה, וההסתברות להתממשותם גברה בעדכון זה, ולכן חשוב לשמור על מרחב פיסקלי שיאפשר התמודדות עם שינויים עתידיים בתחזית הצמיחה", כתבה גרינברג. 

תחזית האינפלציה טיפסה 

תחזית הכלכלנית הראשית לא מבשרת טובות גם בתחום האינפלציה. התחזית התעדכנה כלפי מעלה לעליית מחירים שנתית של 3.2% בסוף השנה הנוכחית ו-2.9% בשנה הבאה. כלומר, תחזית האינפלציה טיפסה מעלה ב-0.4% ב-2023 וב-0.2% ב-2023.

למעשה, התחזית הייתה יכולה להיות אף מעט גבוהה יותר, לאור מדד המחירים לצרכן האחרון שהתפרסם אתמול והפתיע לרעה. המדד הראה אינפלציה של 5%, כאשר באוצר בנו את התחזית העדכנית על בסיס צפי לאינפלציה של 4.9%.