הטיפולים הלא פולשניים שמיטיבים עם עור פנים בוגר

יותר ויותר נשים מוותרות על ניתוחים פלסטיים • במקום זה הן מעדיפות פרוצדורות שאינן כירורגיות, המחדשות את עור הפנים מבלי למחוק את הקמטים

קייט בלאנשט, אופרה וינפרי ושרה ג'סיקה פרקר. דיברו באופן גלוי על הפרוצדורות שהן לא מוכנות לעבור / צילום: ויקיפדיה
קייט בלאנשט, אופרה וינפרי ושרה ג'סיקה פרקר. דיברו באופן גלוי על הפרוצדורות שהן לא מוכנות לעבור / צילום: ויקיפדיה

מריסה מלצר היא סופרת ועיתונאית. היא כותבת על כושר, טיפוח ובריאות ב"ניו יורק טיימס", "ניו יורקר", "ווג" ו"וול סטריט ג'ורנל" 

מדי שנה, ביום הולדתה, היידי א' וולדרוף, דרמטולוגית מננואט בניו יורק, מעלה לרשתות החברתיות תמונות סלפי. בתמונות אלה היא איננה מאופרת והיא גם לא מטפלת בהן בעזרת פילטר. אבל היא כן משתפת פרטים בנוגע לטיפולים הקוסמטיים שהיא עברה, כולל חומצה היאלורונית ובוטוקס וגם טיפול בגלי רדיו המותח את העור. כל הפרוצדורות האלה אינן כירורגיות והן פולשניות במידה מינימלית. "כמו המטופלים שלי", אומרת וולדורף, בת 58, "מעולם לא רציתי להיראות כמו מישהו אחרת - רק כמו גרסה רעננה וזוהרת של עצמי".

וולדורף, שהחלה להיעזר בטיפולים כאלה בערך בגיל 35, הייתה אחת המאמצות המוקדמות של מה שניתן לכנות "מגמת ההזדקנות המכוונת". תומכי המגמה הגדלה הזו משפרים את מראה הפנים שלהם בעזרת לייזר (לתופעות כמו היפר־פיגמנטציה, קמטים וצלקות), אולטרסאונד (למתיחה), מחטי מיקרו (לשיפור מרקם העור) והזרקות במינון נמוך. כל אלה החליפו את הניתוחים פלסטיים.

אחרי הקורונה נשים אימצו גישה חדשה לטיפוח

הנטייה לפרוצדורות פחות אינטנסיביות מציינת שינוי באסתטיקה של ההזדקנות. בעבר, גברים ונשים, ביקשו את האוברול המלא: מתיחות פנים, טיפולי לייזר אגרסיביים או מילויים מוגזמים. "התוצאות דיברו בעד עצמן ולא תמיד בדרך הטובה ביותר", אומרת לורל נברסן גראטי, דרמטולוגית ממדפורד באורגון.

כיום, המטופלים של גראטי פתוחים ברובם לבוטוקס, לכמויות קטנות של מילוי "ואולי הם ירצו גם מיקרו מחטים, טיפולי הידרו (החדרת לחות לעור) או הסרת ורידים, אבל לאו דווקא מתיחת פנים". בנוסף, טיפולים לא כירורגיים מצריכים זמן מועט להחלמה. לקוחותיה רוצות להיראות זוהרות אך גם לזהות עצמן במראה. המשמעות של זה שהן יחיו בשלום עם כמה קמטים.

גראטי אומרת שהרקע לשינוי הזה הוא מגפת הקורונה. תקופת הבידוד, ללא גישה לצביעת שיער, שלא לדבר על בוטוקס, עזרה לרבות מלקוחותיה לצאת מהמגיפה עם גישה חדשה. "רבות מאיתנו התמודדו עם השלכות ההזדקנות. קיבלנו הערכה חדשה של מה שנתנה לנו אמא טבע", היא אומרת. "במקום להילחם נגד ההזדקנות, אנחנו מקבלות אותה - עם מעט עזרה מהטכנולוגיה".

מה הפך את קרל לגרפלד לאחד המעצבים הגדולים במאה ה־20?
הכירו את ה"בומבר": הז'קט הגברי שהחליף את החליפה המחויטת
עניבות אאוט, מטפחות צוואר ממשי- אין: גברים נפרדים מהפריט הכי קלאסי בארון

ידועניות מציגות שערות שיבה וקמטים עדינים

גורם נוסף הוא אפקט הידועניות. בשנים האחרונות, נשים רבות בפרופיל גבוה דוגמת נעמי ווטס, שרה ג'סיקה פרקר, ג'סטין בייטמן, דיברו באופן גלוי על הפרוצדורות שהן מוכנות או לא מוכנות לעבור. אופרה ווינפרי, קייט בלאנשט ומישל יאו, למשל, הציגו בגאווה שערות שיבה וקמטים עדינים.

לפאולינה פוריצקובה, מדוגמניות העל של שנות השמונים ומחברת הספר "בלי פילטרים: הטוב, הרע והיפה", יש כמעט מיליון עוקבים באינסטגרם הודות לפוסטים הכנים שהיא כותבת על הגיל שלה. היא נמנעה מניתוחים פלסטיים, ובמקום זה העדיפה טיפולי לייזר ואולתרפיה (טיפול באולטרסאונד המותח עור נפול) כדי לשמור על המראה הטבעי שלה.

"אני בת 57 ואני גאה בגיל שלי", אומרת פוריצקובה. "אני לא אמורה להיראות בשנות ה־30 או ה־40 שלי. כל חיי אני תחת העין הציבורית בגלל המראה שלי. אני עדיין רוצה להיראות מושכת - ובעיקר אני לא רוצה להיראות עייפה או עצובה".

הנשים קובעות את קצב התבגרותן

אליס יורק, מורה ליוגה משיקגו, שחגגה בפברואר יום הולדת 40, טוענת כי נשים נתונות ללחצים להיראות צעירות. עם זאת, היא לא שוקלת ניתוחים פלסטיים. במקום זה, היא שוקלת להגדיל את מספר טיפולי הפנים שהיא עושה כיום: בוטוקס (להרמה), לייזר (לחיזוק) וקרם לצוואר. אפשרויות כאלה, היא אומרת, "מאפשרות לנו לקבוע כיצד נראה ואת הקצב בו אנו מתבגרות".

כמה שליטה - זה עניין הנתון לוויכוח. טיפולים לא כירורגיים כרוכים בסיכונים משל עצמם ועלולים להצריך ביקורים רבים אצל הרופא עד להשגת תוצאות אופטימליות. הכרחי לדעת מה טיפול כלשהו יכול להשיג בהתחשב בגיל ובגוון העור.

לארה קייזר, מטפלת יופי מהחברה Carrie Lindsey Beauty האמריקאית, פגשה לקוחות שעורן נעשה דק יותר וזקן יותר לאחר שימוש יתר בלייזר. לפני שנשים מתחייבות לפרוצדורה כלשהי, כך היא מייעצת, כדאי שהן יאמצו שגרת טיפוח: מדי יום לנקות את העור ולעסות אותו במשך דקה, זאת כדי להוריד נפיחויות ולהגביר את זרימת הדם.

מלייזר ועד אולטרסאונד: 4 טיפולים מומלצים

"מיקרונידלינג" בשילוב טיפול בפלזמה
הטיפול הזה אמור לחזק את העובי והטקסטורה של העור. בטיפול "מיקרונידלינג" הרופא משתמש במחטים דקות וקטנות, מיקרו־מחטים, כדי לדקור את העור. מטרת הטיפול היא לייצר קולגן ורקמות עור חדשות. לאחר מכן שואבים דם מהוורידים ומערבלים אותו בצנטריפוגה. את הפלזמה שמתקבלת, העשירה בכדוריות דם, מספיגים בעור. אם הרעיון של למרוח דם על הפנים נראה לכן דוחה, שיקלו טיפול לייזר או אולטרסאונד.

טיפול בלייזר וטיפול באור בפולסים חזקים
טיפול בלייזר וטיפול באור בפולסים חזקים משפרים את הפיגמנטציה. טיפולים אלה מעודדים ייצור קולגן, אבל רק בחלוף חודש אפשר לראות תוצאות. עם זאת, טיפול באור בפולסים חזקים "יכול לגרום לנשים עם פיגמנטציה דומיננטית להיפר־פיגמנטציה משולבת בדלקת", אומרת הדרמטולוגית לורל נברסן גראטי ממדפורד באורגון. אם גוון העור שלכן כהה, הדרמטולוגית ברוק ג'קסון מדורהם בצפון קרולינה מציעה במקום זה לנסות טיפול בלייזר בגווני צהוב ואינפרה אדום. "עם עור כהה תמיד צריך לעבוד ביתר זהירות", היא אומרת.

טיפולים בגלי רדיו משולבים במיקרו מחטים
מכשירים המשלבים מחטים קטנים עם גלי רדיו דוגמת Morpheus8 מחממים את העור, בעיקר את השכבה השומנית העליונה. הם משפרים את מצב הקמטים, מעודדים ייצור קולגן, ומהדקים את העור. אלו מכשירים שכואבים בגלל השילוב בין מחטים לחימום. עם זאת, "מדובר בטיפול פולשני באופן מינימלי הנחשב בטוח לעור בגוון זית או בהיר מזה, אבל לא מומלץ לעור עשיר בפיגמנטים", אומרת גראטי.

טיפולים בגלי אולטרסאונד
טיפולים אלו מיועדים להידוק העור וטיפול תת־עורי. "הם לא ישפרו באופן משמעותי את מצבו של עור רפוי, אבל למי שרוצה שינויים קלים או בינוניים, טיפול אחד או שניים בשנה יכולים בהחלט יכולים לשפר את מצב עור הפנים", אמרה וולדורף. ייתכן שיתלווה לטיפול תחושת צריבה קלה, אבל היא עוברת.