גירושים: האם החזר מס עקב נכות הוא חלק מרכוש משותף?

חוק יחסי ממון קובע כי במקרה של גירושים, גמלה או פיצוי המשולמים לאחד מבני הזוג בשל נזק גוף מוחרגים מהרכוש המשותף • אך מה קורה במקרה של החזר מס על תקופה שבה בני הזוג עדיין היו נשואים? • כך פירש בית המשפט את החוק

גירושים. מה מוחרג מחוק יחסי ממון / צילום: Shutterstock
גירושים. מה מוחרג מחוק יחסי ממון / צילום: Shutterstock

 הכותבת היא  עורכת דין, שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה 

חוק יחסי ממון מחריג מהשיתוף בנכסים שנצברו במהלך הנישואים, גמלה או פיצוי שמשולמים לאחד מבני הזוג בשל נזק גוף או מוות. לאחרונה דן בית המשפט לענייני משפחה בשאלה קשורה, האם יש להכליל החזר מס שקיבל הבעל לשעבר בשל הפיכתו לנכה, במאגר הנכסים המשותף שעתיד להתחלק בינו בין אשתו עם גירושיהם.

סערה סביב כוונת שר המשפטים לוין לבטל את הלכת אפרופים 
בדרך לכלא: היזמית שרימתה את העולם תמשיך לערער מתא המאסר 
שופט העליון יחיאל כשר ידון בתיק נגד מפעלי ים המלח שיוצגה על-ידי המחלקה בראשה עמד 

בני הזוג לשעבר נישאו זה לזו בשנת 2005, ונולדו להם שלשה ילדים. הבעל היה איש הייטק מצליח, ולטענת האישה השתכר סך של 40-50 אלף שקל בחודש, בעוד שהיא משתכרת מעבודתה רק 3,000-5,000 שקל בחודש.

בחודש יולי 2020 הבעל עבר תאונת אופני שטח ונפגע קשה בראשו, עד לכדי הפיכתו לחסר כשירות משפטית. במשך שנה וחצי האישה טיפלה בבעל, במקביל לעבודתה ולטיפול בשלושת הילדים המשותפים, אך בחודש נובמבר 2021 פרץ ביניהם משבר.

האישה טוענת כי הקרע נבע מהסלמה בהתנהגות הבעל כלפיה, בגינה הוא אף הורחק על-ידי המשטרה, ומאז הצדדים לא שבו לחיות יחד. אחיותיו של הבעל מונו כאפוטרופוסיות עבורו לצמיתות.

הבעל הוכר כנכה 100%, והוא מקבל גמלה וקצבאות, ובנוסף קיבל זיכוי ממס הכנסה בסך של 148 אלף שקל על תשלומי יתר רטרואקטיביים של מסים, אשר הופחתו בשל נכותו. האישה תובעת לקבל מחצית מסכום זה.

הבעל מתנגד לתביעה, מאחר שלטענתו אין בפטור המגיע לו בשל נכותו דבר הקשור למאמץ משותף הכרוך בנכסים שמתחלקים בין בני זוג בזמן גירושים, אלא מדובר בפיצוי שנפסק בשל נזק גוף שגרם לנכות ומונע ממנו כנכה להמשיך להשתכר כפי שהשתכר בעבר.

כמו כן לטענתו, מאחר שפגיעתו לא נבעה מתאונת דרכים, אין לו את מי לתבוע בתביעת נזיקין, ועל כן הוא לא קיבל ולא יקבל פיצוי בגין התאונה הקשה. לפיכך, כל קצבה, גמלה, סיוע והטבה שיקבל בגין נכותו אמורים לסייע לו בהמשך חייו.

האישה מנגד מצביעה על כך שהחזר המס ניתן עבור תקופה בה הצדדים חיו ביחד, היא עבדה והפקידה את משכורתה באותו הזמן לחשבון הבנק המשותף, לכן גם החזר המס עבור משכורת הבעל שהופקדה באותה עת לחשבון המשותף, אך הייתה נמוכה בשל חיוב מס עודף, צריך להתחלק בין הצדדים.

כמו כן טענה האישה כי במבחן המוסר והצדק, הבעל מקבל קצבאות העולות לסך של 35 אלף שקל לחודש, בעוד שהיא אוכלת את חסכונותיה כדי לגדל את הילדים ולשרוד כלכלית.

במה מתחלקים ומה מחריגים?

בית המשפט קיבל את טענות האישה. בפסק דינו הפנה בית המשפט לבעייתיות הכללית הטמונה בסעיף 5 לחוק יחסי ממון המחריג את קצבאות הנכות, מאחר שהכנסות בן הזוג שעובד ומפרנס נכנסות למאזן, ואילו קצבאות הנכות שמחליפות אותן עבור בן הזוג הנכה מוחרגות ויוצרות קיפוח. לכן הפסיקה קבעה שיש לפרש בצמצום את החריג, ולבחון מה היא המטרה של הגמלה או הפיצוי - אם הם באים לפצות על אובדן כושר עבודה, כלומר מחליפים שכר, יש לכלול אותם באיזון המשאבים בעת הגירושים; ואילו אם מדובר בגמלה לקיום יומיומי או פיצוי הניתן ישירות עקב נזק הגוף במטרה לשקם את הנכה, היא תוחרג.

גם מבחינת פני הצדק, ציין בית המשפט כי גם היום, כאשר האישה אינה מטפלת עוד בבעל, עדיין מונח על כתפיה עול גידול הילדים המשותפים של הצדדים, באופן כמעט בלעדי, שכן הבעל אינו מסוגל לקיים עימם זמני שהות רחבים, בשל מצבו הרפואי. לפיכך, בית המשפט הורה על חלוקת החזר המס בין הצדדים, בחלקים שווים.