השביתה תמה: מרכז השלטון המקומי נערך למאבק משפטי בקרן הארנונה

אחרי כארבעה ימים של שביתה, מרכז השלטון המקומי מודיע כי החליט "להעביר את צעדי המאבק לפגיעה בממשלה ולא בתושבים" • סמוטריץ' זועם על תשובת המדינה בעתירה נגד השביתה

כרמל שאמה הכהן ורז קינסטליך בדיון ועדת הכספים לעניין קרן הארנונה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
כרמל שאמה הכהן ורז קינסטליך בדיון ועדת הכספים לעניין קרן הארנונה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שביתת הרשויות המקומיות בעקבות חוק קרן הארנונה מסתיימת - המאבק ממש לא: מרכז השלטון המקומי הודיע היום (ה') כי השביתה שעליה הכריז ביום ראשון האחרון, ושנמשכה כארבעה ימים, תסתיים, אך במקום זאת יפנו אנשיו אל המישור המשפטי. המטרה היא להיאבק בחוק קרן הארנונה, שאושר לקריאה שנייה ושלישית בנוסח חדש ו"מרוכך" יותר ביום שני האחרון.

חברות המזון במרוץ להעלאת מחירים, וכ-30% ממשקי הבית מתקשים לסגור את החודש | ניתוח 
דוחות הבנקים גילו: זה המוצר שהציבור בורח ממנו | ניתוח 
שוק השכירות רותח: איפה קפצו המחירים, ואילו דירות בת״א הוזלו? 

נזכיר: קרן הארנונה מורה על חלוקה מחדש של הכנסות העיריות מארנונה שלא למגורים, כך שככל שהרשות מכניסה יותר כסף מארנונה זו, כך היא תפריש יותר כספים לקרן הארנונה - שמצידה תחלק את הכספים בין הרשויות כולן, בהתאם לכמות היתרי הבנייה שייתנו למגורים. ראשי הרשויות שבהן שטחי עסקים ומסחר גדולים מחו על הכוונה הזו, וביום ראשון האחרון הוחלט על שביתה, כמחאה על כך שהחוק מקודם למרות הכול.

כאמור, החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, בנוסח מרוכך יותר מזה שהופיע בטיוטה הראשונה של חוק ההסדרים. למרות זאת, ולמרות שהפחית משמעותית מהסכומים שצפויות הרשויות להפריש לקרן הארנונה, מרכז השלטון המקומי החליט שלא להפסיק את המחאה, ולהמשיך במאבק בחוק.

"חוק לא שיוויוני, המתבסס על נתונים שקריים"

"בישיבת ההנהלה המשותפת של מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי שהתקיימה היום, הוחלט על המשך המאבק בחוק 'קרן הארנונה' שנועדה לגזול את כספי התושבים", נכתב בהודעה הרשמית על המשך המאבק. "השלטון המקומי והשלטון האזורי החליטו להעביר את צעדי המאבק לפגיעה בממשלה ולא בתושבים, ונערכים לפנייה לערכאות משפטיות אשר יוגשו בסיום תהליך החקיקה של חוק ההסדרים.

"חוק קרן הארנונה הוא חוק מעוות המשנה את סדרי בראשית ביחסי שלטון מרכזי ושלטון מקומי. מדובר בחוק לא שיוויוני, המתבסס על נתונים שקריים שהציג משרד האוצר וקודם בצורה דורסנית ולא חוקית. הקרן לא משיגה את המטרות לשמן נטען שהיא הוקמה (טיפול במשבר הדיור), וברור שקודמה משיקולים זרים אחרים".

במרכז השלטון המקומי אף מעדכנים על הקמת צוות פעולה אשר ירכז את הפעולות שיינקטו במסגרת המאבק מול הממשלה, ומצהירים שיעשו זאת "מבלי לפגוע בתושבי הרשויות". כזכור, בתחילתה של המחאה הושבתו כלל השירותים המוניציפאליים, וברשויות רבות גם שירותי החינוך. בהמשך, ככל הנראה בשל ביקורת מצד התושבים, הוחלט על השבת מערכת החינוך לפעילות מלאה.

סמוטריץ' על תגובת המדינה לעתירה נגד השביתה: "תגובה רפה, מגמגמת ומתפתלת"

ברקע הדברים שלח היום שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מכתב נזעם אל היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב־מיארה, בעקבות תגובת המדינה לעתירה שהגישה התאחדות התעשיינים לבג"ץ נגד שביתת מרכז השלטון המקומי.

"קראתי בתדהמה את תגובת 'המדינה' על העתירה", הוא כותב. "מדובר בשביתה פראית ובלתי חוקית המהווה שימוש לרעה בכוח השררה, ומצופה היה כי כמי שאמונים על ייצוג האינטרסים של המדינה ושל אזרחיה, לא תשבו על הגדר באיזו תגובה רפה, מגמגמת ומתפתלת, אלא תתייצבו איתן נגד השביתה ותדרשו את הפסקתה לאלתר.

"תגובתכם, שהוגשה על דעת עצמכם ובניגוד גמור לעמדתי כשר האוצר המשיב לעתירה, ללא שנשמעה עמדתי בדיון שקיימתם, עלולה להסב נזק עתידי רב למדינה ולציבור, אם תתקבל החלטה שיפוטית שתהווה תקדים שיקבע כי שביתה פרועה כזו היא אמצעי מאבק לגיטימי נגד החלטות הממשלה והכנסת".

שר האוצר טען במכתב כי "למרות דרישת לשכת מנכ"ל משרדי מיועמ"ש המשרד, אסי מסינג, כי עמדת המדינה תוצג לנו בטרם תוגש, העמדה הסופית לא הוצגה לנו וקיבלנו אותה בהפתעה לאחר הגשתה. עו"ד מן השורה שהיה מייצג כך את האינטרסים של הלקוח שלו, היה מועל ללא ספק בתפקידו ולא ממשיך בו".

בהתאם לכך דורש כעת סמוטריץ' מהיועמ"שית לאשר לו "ללא דיחוי" ייצוג עצמי בפני בית המשפט, "שבאמצעותו תוצג עמדתי, השוללת מכול וכול את חוקיותה של השביתה". עוד הוא דורש להודיע על כך בדחיפות לבית המשפט ולבקש כי ימתין עם החלטתו עד לאחר הגשת עמדתו.