מבחר פייקים מהבחירות הגורליות לנשיאות טורקיה

הבחירות המסעירות לנשיאות טורקיה עוררו את יצרני הפייקים. הנה כמה בולטים • המשרוקית של גלובס

ציוץ ויראלי טוויטר, 11.5.23
ציוץ ויראלי טוויטר, 11.5.23

הבחירות בטורקיה הכניסו את העולם כולו למתח: האם מועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו יצליח להדיח את הנשיא הנצחי רג'פ טאיפ ארדואן? בסיבוב הראשון הוא כשל בכך, אבל מנגד גם ארדואן לא הצליח להגיע ל־50% הנדרשים מהקולות. לכן, בשבוע הבא ייערך הסיבוב השני בין השניים. אנחנו לא ניכנס כאן לפרשנויות ולתחזיות לגבי המנצח, אבל כן ננצל את העובדה שאנחנו בדיוק בין שני הסבבים כדי לדון בפייקים שעלול במהלך הבחירות האלו, ולא חסרו.

הפשיטה. יכול להיות שמוהרם אינצ'ה, שפרש מהמרוץ שלושה ימים לפני הסיבוב הראשון, עשה זאת בגלל שהסתבך? מיד לאחר ההודעה על הפרישה עלה ציוץ עם תמונה של מזוודות וארגזי שטרות. "אחרי שהמועמדות של מוהרם אינצ'ה הוסרה, המזוודות החלו להיארז", נכתב. "אתה לא תברח ואתה תיתן את הדין". הטענה דיי ברורה: אינצ'ה הסתבך ומנסה לברוח. אבל כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות הטורקי Teyit, האמצעי הוויזואלי עשוי להטעות. התמונה של ארגזי הכסף אכן קשורה לפוליטיקאי שסרח, אבל לא מדובר באינצ'ה. או בפוליטיקאי טורקי כלשהו. או במשהו שקרה עכשיו. התמונה צולמה ב־2017 והיא ממבצע "אוצר אבוד" של המשטרה הפדרלית של ברזיל, במהלכו נתפס פוליטיקאי ברזילאי בכיר.

הקשר הגרמני. האם בגרמניה מקווים לנפילתו של ארדואן? "אתם מודעים לסכנה?" שאל ציוץ ויראלי. "חבר הפרלמנט הגרמני אמר: 'אנחנו לא יכולים לעשות דבר כרגע, כי אין לנו את הכוח. כשארדואן יעזוב אנחנו נעשה את מה שנחוץ, ניתן את ההוראה ונוציא את מוחמד, המואזין והמינרט (צריח במסגד) מאיסטנבול'". אך כפי שהראו בארגון בדיקת העובדות Malumatfuruş, אמנם נאמרו דברים נגד האסלאם, אבל ארדואן לא הוזכר בהם. בווידאו נראה ביורן הקה, חבר מטעם ה־AfD בפרלמנט של מדינת המחוז הגרמנית תורינגיה, אומר: "כשנגיע לשלטון… ניתן את ההוראה לשים סוף לשלושת המ"מים - מוחמד, המואזין והמינרט - בבוספורוס". הבוספורוס הוא הנהר שמפריד בין החלקים האירופי והאסייתי של טורקיה, ולא ברור אם הכוונה היא להוציא את האסלאם מאירופה או שהקה סימן את טורקיה כמטרה. בכל מקרה, ארדואן לא הוזכר. אולי כי הנאום הוא מ־2018.

הצבעת חוץ. הדיון על הבחירות בטורקיה לא נעצר בגבולותיה. בדנמרק, למשל, חבר הפרלמנט מורטן דאלין טען ש־67% מהטורקים החיים בדנמרק הצביעו לארדואן. הוא הסביר שזה "מפחיד שאתה יכול לחיות במדינה דמוקרטית וחופשית ואז לתמוך בארדואן". כפי שהראו בארגון בדיקת העובדות הדני TjekDet, דאלין לא דייק. אמת, רוב תושבי דנמרק שהצביעו בבחירות לנשיאות טורקיה הצביעו לארדואן. אבל קודם כל, מדובר רק ב־58% מהם. עדיין רוב מרשים. אבל יש עוד טוויסט: שיעור ההצבעה בדנמרק עמד על 41%. כלומר, בערך 24% מהטורקים החיים בדנמרק חיים במדינה דמוקרטית וחופשית ולמרות זאת תמכו בארדואן. מומחה הסביר ל־TjekDet שעבור הטורקים הצבעה היא חלק מהזהות ולכן לא משתנה בקלות, וכך ניתן להיתקל בתופעה של טורקים בדנמרק שיצביעו למפלגת שמאל דנית אבל ימשיכו להצביע לארדואן במקביל. דאלין, יצוין, התנצל על הבלבול בין 67% ל־58%, אבל סירב לקבל את המשמעות של שיעור ההצבעה עצמו.
אחרי שהמועמדות של מוהרם אינצ'ה הוסרה, המזוודות החלו להיארז".

 תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

הבדיקה של Teyit: לא, הכסף הזה הוא לא של המועמד לנשיאות טורקיה שפרש
הבדיקה של Malumatfuruş: לא, הפוליטיקאי הגרמני לא הבטיח להוציא את האסלאם מטורקיה אחרי שארדואן ייפול
הבדיקה של TjekDet: לא, אחוז התמיכה בארדואן בקרב בעלי זכות ההצבעה בדנמרק לא הגיעה ל-67%