גארי ברנט: "דיירי ניות לא יקבלו קרקע בחינם; הנחנו הצעה על השולחן: 5,000 שקל למ"ר, תמורת בעלות לצמיתות"

איש העסקים, רוכש קרקעות המחלוקת במרכז ירושלים, עדכן על מצב השיחות עם הדיירים הקיימים ועם קק"ל בשיחה עם עיתונאים • לטענתו: "הירידה במחירי הקרקעות יכולה להגיע ל־60% בעוד כמה שנים"

גארי ברנט / צילום: אקסטל
גארי ברנט / צילום: אקסטל

הדיירים אשר מתגוררים על קרקעות ניות בירושלים לא יוכלו לקבל את ביתם בחינם, אך הונחה לפניהם הצעה שתאפשר להם לקבל בעלות לצמיתות על הקרקע. כך שיתף היום (א') איש העסקים היהודי־‏אמריקאי גארי ברנט בשיחה מיוחדת עם עיתונאים, שבה עדכן לגבי מצב הקרקעות שנרכשו על ידו לפני כארבעה חודשים תמורת 750 מיליון שקל.

"לא הגענו לישראל כדי להוציא אנשים מהבתים": איש העסקים שרכש את קרקעות הכנסייה בירושלים בראיון בלעדי 

"קרקעות המריבה" כפי שרבים מגדירים אותן היו בבעלות חברת ניות ממש עד לאחרונה, והפכו עם השנים למוקד מחלוקת של ממש בין הצדדים - בעלי הקרקע, השותפים בחברת ניות, הדיירים המתגוררים על הקרקע וקק"ל, המחזיקה בזכויות החכירה על הקרקע עד שנת 2052 - עד כדי מצב שבו מחיריהן ירדו פלאים כתוצאה מחוסר הוודאות סביבן: לאיש לא היה ברור מה מתכוונות לעשות בקרקע חברת ניות או קק"ל.

הרכישה על ידי ברנט, שעליה פורסם כאן לראשונה, אמורה "לעשות סדר בבלאגן": ברנט כבר הצהיר כי אין לו כוונה להוציא דיירים מבתיהם, ובכל מקום התבטא על החשיבות שבהגעה להסכמה; "אם כולם ייגשו לעניין עם רצון טוב, נגיע לעסקה שתהיה win-win-win לכל הצדדים", אמר בריאיון מיוחד לגלובס מייד לאחר הרכישה. עכשיו, כמה חודשים לאחר מכן, הוא מתווה תוכנית פעולה ראשונה סביב הקרקעות הסבוכות.

"מי שיסכים לעסקה - יקבל הרבה שקט נפשי"

ברנט קיים היום, כאמור, שיחת עיתונאים מיוחדת ממשרדו בארה"ב, שבה ניסה להבהיר היכן הדברים עומדים כעת, ואיך הוא רואה את הדרך להשגת עסקה שתתאים לכולם. "העסקה שעשינו מספקת לנו הזדמנות מצוינת לבנות משהו בישראל, וזו גם הזדמנות עסקית טובה", אמר בפתח דבריו. השקענו כבר כמה מיליוני שקלים עד עכשיו, הקמנו משרד בירושלים ואנחנו מתמקמים כאן. נמשיך בדרך הזו כדי לעשות משהו שיהיה טוב לכל הגורמים".

כפי שאפשר להבין, מול ברנט ניצבים כמה כוחות, ובראשם הדיירים - כמעט 1,000 כאלו, אשר מתגוררים בבתים על קרקעות המחלוקת כבר שנים, ורוצים לדעת בהקדם מה עתיד הנכסים שלהם. גם הם יודעים ששעון החול מתקתק, וכי כל יום שעובר מוריד עוד קצת את ערך הנכסים שרכשו במיטב כספם. גם ברנט יודע זאת, ושיתף את הנוכחים בשיחה בתוכנית שלו.

"הדיריים מבחינתנו נמצאים במקום הראשון", ציין ברנט. "התחלנו כבר לדבר עם חלק מהם, אבל זה נמצא עדיין בשלבים ראשוניים מאוד וטרם הושגו הבנות כלשהן. הנחנו להם הצעה על השולחן: שלמו 5,000 שקל למ"ר עבור הנכס שלכם, ותקבלו את הבעלות עליו לצמיתות".

ברנט ציין כי בבדיקה שערכו אנשיו התברר כי לעומת מחיר של 45 אלף שקל למ"ר בשוק החופשי, מחירי נכסים באותן שכונות במרכז ירושלים, על קרקעות ניות, משקפים כיום מחיר של 25 אלף שקל למ"ר בלבד - ירידת ערך של כ־45%. לדבריו, מי שיסכים לעסקה שהציע עכשיו, יוכל למחרת החתימה עליה למכור את הבית שלו תמורת הסכום שמשקפות קרקעות ניות כיום. בעיקר, לטענתו, יקבלו הדיירים שקט.

"זו לדעתי הצעה הגיונית מאוד, מניחה את הדעת. אנחנו לא רוצים לתת לאנשים תחושה שאנחנו לוחצים עליהם, אבל מצד שני גם לא רוצים שיחשבו שיקבלו את הקרקע בחינם. שלא יטעו לחשוב שהם זכאים לכך. מי שלא ירצה יוכל להחליט שהוא מחכה - וכנראה יקבל את הקרקע, אך בעוד חמש או שבע שנים, ומי יודע מה יקרה עד אז. אני מציע להם שקט נפשי מעתה והלאה".

ברנט אף ציין כי להערכתו, מחירי קרקעות ניות יסבלו מירידת ערך נוספת ברגע שייחצו רף 20 השנים, כלומר כאשר לחכירה יישארו פחות מ־20 שנים, המחירים ירדו עוד, ולדבריו "הירידה יכולה להגיע עד ל־60% מהמחיר בשוק החופשי".

הערכה: שווי ההצעה - כ־500 מיליון שקל

כאמור, על קרקעות ניות ישנן כיום כמעט 1,000 יחידות דיור בנויות ומאוכלסות. בהנחה שמדובר בדירות בשטח 100 מ"ר בממוצע, הצעתו של ברנט משקפת תשלום של 500 אלף שקל לכל דירה, והכנסה של כ־500 מיליון שקל בסך הכול לברנט, בחישוב גס כמובן, ובמקרה שבו כלל בעלי הדירות הקיימים יסכימו להצעה. מצד שני יש לזכור כי כל עסקה כזו תגרע שטח מסוים מהקרקע שבה מחזיק ברנט כרגע.

ברקע הדברים ציין ברנט כי נכון לזמן זה הוא ושותפיו טרם גיבשו תוכניות חדשות לקרקעות, משום שלטענתו אנחנו נמצאים בשלב מוקדם מדי. כך או כך הדגיש ברנט כי אחד מכלי הפיתוח החשובים בעיניו בקרקעות אלו הוא ייזום פרויקטי פינוי־בינוי, שגם בהם יוכלו להשתלב הדיירים הקיימים. "צריך לזכור שישנם גם חלקות ריקות שלא פותחו עד היום על ידי קק"ל, אינני יודע מדוע", ציין. "אלו קרקעות מעניינות מאוד - אך בכל מקרה לא נעשה צעד אחד לפני שנדבר עם הדיירים ועם קק"ל".