הותר לפרסום: שלושה לוחמים נהרגו באירוע ביטחוני בגבול מצרים

שני לוחמים ולוחמת צה"ל נהרגו במהלך חילופי אש באזור גבול ישראל-מצרים • המחבל היה איש כוחות הביטחון המצריים • לפי דיווח ברשת "אל-ערבייה", התיאום הביטחוני בין ישראל לבין מצרים לאורך כל ההתרחשויות היה מלא

גבול מצרים / צילום: Associated Press, Ahmed Gomaa)
גבול מצרים / צילום: Associated Press, Ahmed Gomaa)

שני לוחמים ולוחמת צה"ל נהרגו היום (ש') במהלך חילופי אש חריגים שהתרחשו בסביבות הר חריף שבגבול ישראל-מצרים, במרחב החטיבה המרחבית פארן. הודעה נמסרה למשפחותיהם. לוחם ולוחמת נהרגו בתקרית שהתרחשה בין 06:00-07:00 בבוקר. בהמשך הותר לפרסום כי חייל שלישי נהרג בחילופי אש עם המחבל. המפקדים והלוחמים שהיו עימו חתרו למגע, ירו והרגו את המחבל. בד בבד, נגד צה"ל נפצע באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. המחבל היה איש כוחות הביטחון המצריים.

לפי דיווח ברשת "אל-ערבייה", התיאום הביטחוני בין ישראל לבין מצרים לאורך כל השעות המתוחות הללו היה מלא. האזור שבו התרחשו שתי התקריות הוא מוקד של ניסיונות הברחת סמים, ולא מן הנמנע כי הרקע לפחות לאחת משתי התקריות הללו הוא סיכול הברחה.

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי קיימו הערכת מצב בעקבות האירועים. מן הצד המצרי טרם יצאה תגובה רשמית לאירוע החריג.

נזכיר כי באותו אזור של התקריות היום, הר חריף, התרחשה מתקפה ב-21 בספטמבר 2012, בה שלושה מחבלים מצריים מארגון הטרור "אנצאר בית אל-מקדס" פתחו בירי לעבר לוחמי צה"ל שאבטחו את עבודות הקמת הגדר בגבול. באותה תקרית נפל רב"ט נתנאל יהלומי ז"ל.

עוד קודם לכן, ב-5 באוקטובר 1985, שוטר משמר הגבול המצרי סולימאן חאטר פתח בירי לעבר קבוצת תיירים ישראלים בראס בורקה - צפונית לנואייבה. שבעה נהרגו וארבעה נפצעו באותו פיגוע.

"כבר קרה ששוטר מצרי פתח באש על כוחותינו"

תא"ל (במיל') אמיר אביבי שימש לאורך הקריירה הצבאית שלו כמח"ט בגבול מצרים, ומכיר היטב את האתגרים באזור. "שלושה או ארבעה דברים יכולים לקרות", הוא אומר לגלובס. "הראשון שחוויתי כמפקד חטיבה, הוא שחייל מצרי פותח באש. כבר קרה ששוטר מצרי פתח באש על כוחותינו. במקרה שלי, הלוחמים הרגו את אותו שוטר". המתאר השני האפשרי, לדבריו, הוא הברחות הסמים האלימות. "כשבדואים מבריחים, הם פותחים באש מאסיבית לעבר העמדות המצריות ויש שם חילופי אש לא פשוטים. זה קורה כמעט מדי לילה". המתאר השלישי נוגע לצפון סיני. "יש שם אזורים שלמים שעליהם שולטים דאעש", מציין אביבי. "לאור המורכבות, יש שיתוף פעולה הדוק בין ישראל למצרים בנוגע לטיפול בדאעש שהוא איום משותף. אותה תקיפה ב-2012 הייתה עם כוח משמעותי של דאעש, שביצע תקיפה מתוחכמת".

בנוגע לסיבות לריבוי התקריות בגבול מצרים ביחס לירדן, מסביר תא"ל אמיר (במיל') אביבי, יו"ר ומייסד תנועת "הביטחוניסטים": "התיאום בגבול ירדן הוא מול הכוחות הפרוסים בגבול, צבא מול צבא. בגבול מצרים פרוסים שוטרים, אין איתם תיאום והוא מתבצע מול התיאום המצרי במעברי הגבול. הגזרה הספציפית הזו במרכז סיני, על אחת כמה וכמה אין תיאום טוב. פרוסים שוטרים לאורך הגבול ואין תיאום. זה לא דומה לירדן".

הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט: כואבים את נפילת הלוחמים

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה לאירוע: "האירוע הקטלני בגבול מצרים במהלך השבת הוא חמור וחריג ויבדק עד תום. אני מבקש לשבח את כוחותינו שחתרו למגע וחיסלו את המחבל. יחד עם כל עם ישראל אני מבקש להשתתף בצער המשפחות של סמל ליה בן נון ז״ל, סמ"ר אוהד דהן ז״ל, והלוחם הנוסף ששמו טרם הותר לפרסום, ולאחל החלמה לפצועים. ליבנו עם המשפחות ביגונם העומק".

בתום הערכה ביטחונית בחטיבה המרחבית פארן הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי אמר: "מדובר באירוע קשה, במהלכו נפלו שני לוחמים ולוחמת צה"ל, מטובי בנינו ובנותינו בפעילות מבצעית לשמירה על הביטחון בגבול מצרים. בסיומם של חילופי אש, בהם חתרו לוחמי צה"ל למגע, המחבל נהרג". עוד הוסיף הרמטכ"ל כי "האירוע מתרחש בגבול בו מתבצעות פעילויות מבצעיות מדי לילה. אנו מתחקרים את האירוע בצורה יסודית ומעמיקה, יחד עם צבא מצרים, ונפיק את הלקחים הנדרשים. הלוחמים והלוחמות מילאו את תפקידם ומנעו בפעילותם פגיעה נוספת בכוחות ובעורף הישראלי. מבקש מכאן לחזק את המשפחות על האובדן".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בהערכת מצב בחטיבה המרחבית פארן / צילום: דובר צה''ל
 הרמטכ''ל הרצי הלוי בהערכת מצב בחטיבה המרחבית פארן / צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון יואב גלנט: "כואב את נפילת שלושת הלוחמים בתקרית בגבול מצרים. חיילי צה"ל ביצעו את משימותיהם במסירות אך האירוע הסתיים עם תוצאות קשות. לבי עם המשפחות בשעתן הקשה ביותר. קיימתי הערכת מצב עם הרמטכ"ל - צה"ל יתחקר את האירוע כנדרש. בוטח בלוחמי ובמפקדי צה"ל הממשיכים בביצוע משימותיהם בנחישות ובהתמדה".

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה מאיר צור: "בוקר קשה מאוד, עם הרצחם של שלושה לוחמים בתקרית ביטחונית שהתרחשה במרחב החטיבה המרחבית פארן, בסמוך לגבול. התקרית אירעה לאחר סיכול הברחת סמים גדולה בגבול מצרים, 500 מטרים ממקום הפיגוע. אנו מתריעים זמן רב על נושא ההברחות, ממצרים וירדן, המסכנות חיי לוחמים ואזרחי ישראל, המחייבות טיפול הרבה יותר קשוח, ולמרות שבצה"ל עושים עבודה טובה, הפעילות עדיין לא מספיקה ולא מרתיעה את המבריחים, שאין להם פחד, מקסימום מחרימים להם את השלל, אבל לא פוגעים בהם. בצד המצרי קיימת פעילות גורמי טרור, ומבריחים, שלמרות הגדר וחיילי צה"ל המסיירים לאורכה - ממשיכים בפעילותם, כמעט ללא הפרעה מעבר לגבול והפעם כנראה גם בסיוע שוטר מצרי. אני קורא לממשלה לטפל בדחיפות במצב הקשה, גם בגבול ירדן, לפני שההברחות המתרחשת יום יום יהפכו לאלימות. תנחומינו למשפחות הנופלים, לוחמי צה"ל".