נפילתו ועלייתו של מרוץ המכוניות הידוע ביותר בעולם

פורמולה 1, מירוץ מכוניות חד־מושביות המתחרות במסלולים שונים ברחבי העולם, החל את דרכו ב־1950 מתוך מטרה להפיץ את בשורת הספורט המוטורי והחדשנות הטכנולוגית, והביא לקדמת הבמה נהגי מרוצים שהפכו לסופר סטארים ● בזכות סדרה תיעודית בנטפליקס החושפת את מאחורי הקלעים של המירוץ, נתוני הצפייה שלו בטלוויזיה נסקו

אפי ליפשיץ | 11.06.2023

לואיס המילטון במרוץ ''פורמולה 1'' בספרד, בתחילת החודש / צילום: Reuters

לואיס המילטון במרוץ ''פורמולה 1'' בספרד, בתחילת החודש / צילום: Reuters

1

"פורמולה 1" הוא שמו של מרוץ מכוניות חד־מושביות המתחרות במסלולים שונים ברחבי העולם. בכל מרוץ משתתפות באופן קבוע 10 קבוצות, כשכל קבוצה מורכבת משני נהגים. רוב הקבוצות הן בבעלות מותגי רכבים ידועים המעניקים להן את חסותם, ביניהם: "מרצדס", "אסטון מרטין", "פרארי" ו"אלפא רומיאו". המותג, שהחל את דרכו ב־1950 מתוך מטרה להפיץ את בשורת הספורט המוטורי והחדשנות הטכנולוגית, הביא לקדמת הבמה נהגי מרוצים שהפכו לסופר סטארים דוגמת מיכאל שומאכר, איירטון סנה, אלן פרוסט ואחרים.

2

ב־2017 רשמו שידורי "פורמולה 1" את הירידה החדה ביותר בכמות הצופים שלהם: 390 אלף צופים בלבד, לעומת שיא של חצי מיליון צופים והערכת שווי של 9 מיליארד דולר ב־2012. ב־2018 השידורים נמכרו לבסוף לקבוצת התקשורת האמריקאית "ליברטי מדיה" ב־8 מיליארד בלבד, 11% פחות משווי השוק הנמוך של תחילת העשור הקודם. ירידת ערך די נדירה כשמדובר במותגי ספורט מקצועני. הרוכשת הטרייה, ליברטי מדיה, לא בזבזה זמן: היא השיקה קמפיין ייעודי לשוק האמריקאי, שגולת הכותרת שלו היתה הסדרה הדוקומנטרית "פורמולה 1: המרוץ לניצחון" בהפקת נטפליקס, המתעדת את ההתרחשויות מאחורי הקלעים של המרוץ הידוע. הסדרה, ששודרה לראשונה ב־2019, זכתה להצלחה יוצאת דופן: עונתה החמישית, שעלתה בפברואר, צברה 224 מיליון דקות צפייה.

3

הצלחת הסדרה בנטפליקס הניבו תוצאות מיידיות: עלייה של כ־40% בנתוני הצפייה בארה"ב, ומרוץ המכוניות הגדול ביותר בתולדות "פורמולה 1": 400 אלף צופים הגיעו במיוחד לאוסטין בטקסס כדי לצפות ב"גרנד פרי", אליפות העולם במרוצי מכוניות.

בעתיד, המותג "פורמולה 1" יתרחב לעוד תוצרים טלוויזיוניים: "אפל" הודיעה שתפיק סרט עלילתי על המרוץ, בבימויו של ג'וזף קוסינסקי ("טופ גאן: מאווריק"), בהפקתו של ג'רי ברוקהיימר ("שודדי הקאריביים", "ארמגדון") ובכיכובו של בראד פיט. הולו (דיסני) הודיעה שתפיק יחד עם נהג המרוצים האוסטרלי דניאל ריקארדו, שהתחרה במשך 12 עונות באליפות פורמולה 1, סדרת דרמה על מרוץ המכוניות, ותכלול את כל המאפיינים של ענף הספורט הזה: אינטריגות, אסטרטגיות, דרמות וטרגדיות, ודמויות גדולות מהחיים המנהלות סגנון חיים אקסצנטרי ונוצץ.

4

אם אנחנו רגילים שספורטאים מצטיינים בעלי אישיות וביצועים ייחודיים הופכים לגדולים יותר מענף הספורט בו הם מתחרים, מדייגו מארדונה, דרך מוחמד עלי ועד מייקל ג'ורדן, הרי שמעטים הם המאמנים או המנהלים שהופכים לכוכבים. יש אחד כזה בספורט המוטורי. הוא אינו נהג פעיל, ולמרות זאת הוא הכוכב הבלתי מעורער של הסדרה בנטפליקס. שמו גונתר שטיינר, מנהל "האס", קבוצת נהגי מרוצים אמריקאית, היחידה שמתחרה בפורמולה 1 ומהמובילות בתחום. ההערצה אליו כוללת מעריצים שעומדים בתור לקבל חתימה גם אחרי כישלונות, ומרצ'נדייז בדמות טי־שירטים שעליהם מודפסים ציטוטים שנונים שלו.

5

שטיינר, 58, פרסם לפני מספר חודשים ספר זכרונות בשם Surviving to Drive (היפוך של שם הסדרה באנגלית המשודרת בנטפליקס Drive to Survive), בו הוא מספר בכנות, ישירות, תשוקה והרבה הומור על דרכו הארוכה בעולם מרוצי המכוניות ועל מאחורי הקלעים של "פורמולה 1". הוא נולד וגדל בעיר מראנו בצפון איטליה. את דרכו בעולם הספורט המוטורי החל לפני כשלושים שנה כמכונאי רכבים ב"מאזדה". עד שמונה למנהל קבוצת "האס" ב־2014, הוא שימש בתפקידי ניהול ב"טופ ראן", "פרודרייב", "פורד", "יגואר", "רד בול" ו"מינארדי" - כולן קבוצות עילית בתחום מרוצי המכוניות. בספרו הוא כותב על סגנון הניהול, הפילוסופיה והמורשת שלו, שהפכו אותו להשראה עבור רבים בתחום הספורט המוטורי. הוא גם חושף את הדינמיקות המורכבות והרגישות שמאחורי מרוץ המכוניות היוקרתי, בהן מעורבים ספונסרים תובעניים, נהגים עם מניירות של כוכבים וקהל שצמא לריגושים. את כל אלה, כך ניכר, יודע שטיינר לנהל בתבונה רבה.

6

על אף שהוא נחשב למנהל הכי מוכר ואהוד ב"פורמולה 1", שטיינר הוא מאלו שמרוויחים את המשכורות הנמוכות ביותר. לשם ההשוואה: טוטו וולף, מנהל קבוצת מרצדס, מרוויח כ־9 מיליון דולר בשנה, כריסטיאן הורנר, מנהל קבוצת רד בול, מרוויח 10 מיליון דולר ומאתיה בינוטו, מנהל קבוצת פרארי, מרוויח 3 מיליון דולר.

נהגי המרוצים, בדומה לכדורגלנים, כדורסלנים וטניסאים, הם כוכבי הענף והם מרוויחים בהתאם: בראש הרשימה ניצב לואיס המילטון, נהג מרוצים בריטי בן 38 מקבוצת מרצדס, זוכה שבע אליפויות ומחזיק בשיא ניצחונות, 103 בסך הכל, שמרוויח כ־45 מיליון יורו בשנה. אחריו מקס ורסטאפן ההולנדי, נהג בקבוצת רד בול, שמרוויח 30 מיליון יורו, ופרננדו אלונסו הספרדי, נהג בקבוצת אסטון מרטין, שמרוויח 15 מיליון יורו. בשבוע הבא, נהגים אלו ואחרים יתחרו במרוץ פורמולה 1 בקנדה. כל שיא חדש שיקבעו ב־23 המרוצים המרכיבים את תחרות פורמולה 1, יעלה את הערך הכלכלי שלהם.

צרו איתנו קשר *5988