למה חבל לזרוק כסף על שדרוג קורות החיים ופרופיל הלינקדאין שלכם

החסם ביניכם לבין החלומות המקצועיים שלכם הוא איכות הקריירה ולא איכות הלינקדאין ומסמך קורות החיים • מי שמתפרנס משדרוג מסמכים הוא לא שרלטן, וזאת הבעיה

חבל לזרוק כסף על שדרוג קורות החיים ופרופיל הלינקדאין / צילום: Shutterstock
חבל לזרוק כסף על שדרוג קורות החיים ופרופיל הלינקדאין / צילום: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

בעבר כתבתי לא אחת על היעדר התועלת בשדרוג מסמך קורות חיים ופרופיל לינקדאין, אבל עושה רושם שהמסר לא מחלחל. אנשים ממשיכים לזרוק כסף על השירות המיותר הזה ומאמינים בכל ליבם שמסמך ראוי יבקיע חומות שמסמך ישן לא מצליח לגרד. 

לא רק קורות חיים: האמירה האישית שתעניק לכם יתרון בראיון עבודה 
מסמך קורות החיים הלך לעולמו, ההלוויה מחר 
אף אחד לא רוצה סמנכ"ל בכיר, בן 26, עם שנתיים ניסיון בשוק העבודה 

בקצה כל רובוט יושב בן אדם

הם בטוחים שאם ידחפו ללינקדאין ולקורות החיים את מילות המפתח "הנכונות" שהמומחה לכתיבת מסמכים מנצחים המליץ, הם יצליחו להערים על הרובוט שמסנן מועמדים, ובא לציון גואל. רק חבל שאנשים שוכחים כי בקצה של כל מכונה יושב בן אדם שממש לא מתרשם ממילות מפתח וטקסטים "מפוצצים". האדם הזה מעיף מבט על ההשכלה, על שמות החברות האחרונות בהן האדם עבד, ועל הגדרות התפקיד, ולעתים הוא מסתפק רק במעסיק האחרון. זה כל מה שצריך איש גיוס מיומן כדי להחליט האם לקדם את המועמד בתהליך או שלא, ואת זה שום מילת מפתח לא יכולה לשנות.

ולמי שמחפש עבודה בדרכים אפקטיביות יותר, למשל באמצעות הנטוורקינג, בוודאי שאין כל צורך בשדרוג קורות חיים או לינקדאין. אם המלצת איש הקשר לא תצליח לסייע לו בהגעה לראיון עבודה, מילות המפתח בוודאי שלא יעשו את זה, גם לא ניסוח "שיווקי" של הרקורד התעסוקתי.

לכן, כל מה שצריך זה מסמך/פרופיל סבירים, ובשביל זה לא צריך יועץ. הרשת מלאה דוגמאות איכותיות מספיק, בכל המקצועות ותחומי העיסוק, ומי שלא מסוגל לייצר בהשראתם מסמך/פרופיל מספיק טובים, הוא ממילא מועמד לא מספיק טוב.

ומה באשר למי שרוצה לשדרג את הקריירה? לצערי, מסמך קורות חיים לא יודע לעשות את זה, טוב ככל שיהיה. מעסיקים לא מחפשים מסמכים איכותיים, הם מחפשים מועמדים עם הניסיון והידע הרלוונטיים לתפקיד המטרה, ואלה גלומים באיכות מוסדות ההשכלה והארגונים בהם עבד המועמד. לכן כל-כך קשה להתקדם במעבר בין ארגונים, כל שכן לטפס בפירמידות המיצוב בשוק העבודה, למגזרים, לתעשיות או לארגונים שממוקמים גבוה יותר.

שרלטנים זו בעיה קטנה

ואם כבר מדברים על פירמידות, זו שהכי קשה לטפס בה, עד בלתי אפשרי, היא הפירמידה המקצועית (אלא אם חוזרים לספסלי האקדמיה ורוכשים מקצוע חדש). רק השבוע פגשתי שניים שבונים על שדרוג קורות חיים ככלי להסבה מקצועית למקצוע שממוצב גבוה יותר, וליבי נחמץ. מכונאי בן 45 שמעוניין בתפקיד בעולמות ה-IT (רצוי בחברת הייטק), ועובד חנות נוחות שאחרי 7 שנים בחנות החליט לעבור לחברה מבוססת לתפקיד של ניהול תפעול (הוא לא יודע בדיוק מה זה). אז מה אם אין להם השכלה אקדמית - גם הם, כמו רבים אחרים, הצליחו למצוא "מומחים" לקורות חיים שהתלהבו לשדרג להם את המסמך בדרך למקצוע הנחשק.

ומי שחושב שמדובר בשרלטנים - טועה. שרלטנים יש מעט, אבל יועצים שמאמינים בלב שלם שאיכות קורות החיים ופרופיל הלינקדאין היא שעושה את כל ההבדל, יש בשפע - וזאת הבעיה. אין-סוף אנשים משליכים ים של כסף על שדרוג מסמכים/פרופילים שרק מי ששיכתב אותם מבדיל בינם לבין המקור. מסמכים ופרופילים משודרגים שפותחים רק את הדלתות שהיו נפתחות גם בלעדיהם, וזאת משום שמה שמגדיר את איכות ההזדמנויות זה לא הלינקדאין וקורות החיים - אלא החיים (המקצועיים) עצמם.

עב"מים תעסוקתיים

בודדים מאוד הם מי שיכולים להניב תועלת מטיפול מקצועי בפרופיל הלינקדאין ובקורות החיים. למשל, חלק מהעב"מים התעסוקתיים מרובי-העיסוקים שזקוקים לבניית עמוד שדרה תעסוקתי שיגדיר מה המקצוע שלהם. אבל לשם כך נדרשת היכרות עמוקה של כל המקצועות ומסלולי הקריירה בכל מגזרי התעסוקה בשוק העבודה - ידע שבודדים אוחזים בו, אם בכלל.

על כן, לפני שאתם רצים לזרוק כסף על שדרוג קורות חיים ולינקדאין, קחו בחשבון שלא הם החסם ביניכם לבין החלומות המקצועיים שלכם. זהו באומץ את התפקידים הריאליים שאתם יכולים להשיג בהינתן איכות הקריירה שלכם עד כה, והעדיפו את הארגונים הטובים ביותר שמוכנים להעסיק אתכם. שם יש לכם סיכוי הרבה יותר גדול להתקדם לעבר המטרות שלכם, מאשר באמצעות קורות חיים ולינקדאין משוכתבים.

בהצלחה, וזכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.