כתב אישום פלילי היסטורי מוגש נגד טראמפ, סכר-הענק הקורס באוקראינה, פרודות חדשות בקצה השני של היקום

מתפשטת ההתקוממות הרפובליקאית נגד טראמפ • מי הרוויח ומי הפסיד מפיצוץ הסכר באוקראינה • קנדה עולה באש • 13 מיליון סינים ניגשו לבחינת הבגרות • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Andy Wong, Evgeniy Maloletka)
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Andy Wong, Evgeniy Maloletka)

1טראמפ לבית המשפט, או לבית הלבן, או לשניהם?

לקראת סוף השבוע התאמתו הציפיות הגוברות, והתביעה הפדרלית של ארה״ב הגישה כתב אישום נגד הנשיא דונלד טראמפ. אשמתו היא סילוק לא חוקי של מסמכים מסווגים מן הבית הלבן וניסיון להעלימם במשך שנה וחצי. זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שנשיא לשעבר יועמד לדין פלילי. 

כתב אישום פלילי הוגש נגד דונלד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים 

העמדת טראמפ לדין באה בדיוק בזמן שבו המירוץ המוקדם לנשיאות בתוך המפלגה הרפובליקאית מתחיל לצבור תנופה לא צפויה. רק השבוע הודיעו שלושה רפובליקאים בולטים על התמודדות. אחד מהם היה סגנו של טראמפ בבית הלבן, מייק פנס, שהכריז כי הלה אינו ראוי לשוב לנשיאות, מפני ש"העמיד עצמו מעל החוקה".

ריבוי הטוענים הרפובליקאיים (תשעה) מעיד שחלקם אינם מניחים כי נצחונו של טראמפ בפריימריז מובטח, ושהם מאמינים שביכולתם למצוא מקורות מימון לקמפיין. כך או אחרת, הסקרים צופים ניצחון טראמפיסטי במפלגה. למעשה, רוב הרפובליקאים אינם חושבים שכתב אישום נגד טראמפ הוא סיבה להצביע נגדו. אך בבחירות הכלליות המצב שונה. לפי סקרים, המצביעים המתנדנדים יתנגדו לבחירתו של נשיא שסכנת הרשעה מרחפת עליו.

טראמפ על ספסל הנאשמים בבית המשפט במנהטן / צילום: Associated Press, Seth Weni
 טראמפ על ספסל הנאשמים בבית המשפט במנהטן / צילום: Associated Press, Seth Weni

2 הנזק האדיר בדרום אוקראינה אינו ניתן לאומדן 

בלילה שבין שני לשלישי נחרב הסכר הענקי בקאחובקה, על גדות נהר הדניפרו שבדרום אוקראינה. הסכר נמצא בשליטת הרוסים, באיזור שמומחים העריכו כי יהיה על האוקראינים לחצות אם בדעתם לפתוח במתקפה נגד פוטין.

פיצוץ הסכר הענק באוקראינה: מה היקף הנזק, והאם יש סכנה גרעינית?
פיצוץ הסכר מצביע על שלב חדש במלחמת רוסיה-אוקראינה

המים גאו בעשרות יישובים, ובכללם בעיר הגדולה חרסון. אספקת המים נותקה, אלפים פונו והנזק לכלכלה המקומית, בייחוד לחקלאות, אינו ניתן להערכה.

מקורות רוסיים דיווחו ב־24 השעות שקדמו לפיצוץ, כי האוקראינים התחילו לחצות את הדניפרו דרומה. ייתכן שהרוסים החליטו להציף, כדי לבלום את תנועתם. מנגד, ההצפה הכריחה את הרוסים לסגת מספר ק"מ מקו ההגנה הראשון, מה שמקנה יתרון לאוקראינים.

הרוסים מאשימים את האוקראינים במעשה, אך קשה להאמין שאוקראינה הייתה הורסת סכר כה חשוב, ששיקומו ידרוש שנים של עבודה ומשאבים ויקשה על החייאתה של הכלכלה לאחר המלחמה.

רחובות העיר חרסון מוצפים, והנזק אדיר / צילום: Associated Press, Libkos
 רחובות העיר חרסון מוצפים, והנזק אדיר / צילום: Associated Press, Libkos

312.9 מיליון צעירים סינים מחפשים את העתיד

השבוע נערכו בסין בחינות הבגרות של 12.9 מיליון צעירים. נשימתם של עשרות מיליונים נעצרה, והורים התפללו להצלחת ילדיהם. בבחינות האלה תלויה הכניסה לאוניברסיטאות, ובסופו של דבר גם לשוק העבודה.

בינתיים, באפריל 20.4% מהצעירים לא הצליחו למצוא עבודה. בהתחשב בהזדקנות האוכלוסייה ובהצטמקותה, אלה חדשות רעות במיוחד. בשנה שעברה, בפעם הראשונה זה 60 שנה, מספר המיתות בסין גבר על הלידות. השבוע באו גם סימנים נוספים שכלכלת סין מתקשה להיחלץ מתוצאות הקורונה. נתוני מאי מלמדים כי בשנה האחרונה היצוא הסיני פחת ב־7.5%, הרבה יותר ממה שחזו הכלכלנים.

צעירים סינים רגע לפני המבחן הגורלי / צילום: Reuters
 צעירים סינים רגע לפני המבחן הגורלי / צילום: Reuters

4קנדה בוערת, אמריקה משתעלת

השמיים בצפון אמריקה נצבעו בכתום. קיץ חם ויבש להפליא על פני כל קנדה הניב מאות דליקות ביערות, וענן כבד של עשן היתמר מעל היבשת.

ההתפשטות הייתה מדהימה. צילום לוויין של סוכנות החלל של ארה"ב (NASA) הראה כיצד העשן התפשוט מקנדה עד לאלבמה, בדרום ארה"ב. זה מרחק המקביל לזה שבין תל אביב לקו המשווה. הקצה המרוחק ביותר שאליו הגיע העשן הקנדי היה בחוף האוקיינוס השקט של מקסיקו.

בשלישי תושבי ניו יורק התבקשו להישאר בבתיהם, ברביעי שמי מרכז מנהטן כבר נצבעו כתום. "איכות האוויר הגרועה ביותר שנרשמה בזכרוננו", הכריז ראש הרשות להגנה על הסביבה בניו יורק, ורחובות התרוקנו בערי החוף המזרחי.

זיהום האוויר החריג בשמי מדינת ניו יורק / צילום: Associated Press, Yuki Iwamura
 זיהום האוויר החריג בשמי מדינת ניו יורק / צילום: Associated Press, Yuki Iwamura

5עשן של מפלטי רכב בקצה היקום

אסטרונומים הודיעו כי גילו "ענן פרודות אורגניות בגלקסיה הנמצאת במרחק 12 מיליארד שנות אור מכדור הארץ" - מקום המרוחק והעתיק ביותר ביקום בו נמצאו פרודות כאלה. על כדור ארץ, הפרודות האמורות נוטות להימצא בעשן של דליקות קוצים, או של מפלטי רכב. האסטרונומים גילו את הפרודות באמצעות הטלסקופ ג'יימס ווב ותגליתם התפרסמה בכתב העת Nature.

אחד ממחברי הדוח, פרופסור מאוניברסיטת A&M בטקסס, טען: "כל אימת שאנחנו מבחינים בפרודות האלה, פירושו הדבר שמערכות שמש נמצאות בהתהוות". אין זאת אומרת שכוכבים אינם יכולים להיווצר גם בלי הפרודות האלה. התעלומה תיפתר יום אחד, אולי עוד לפני שתכבה השמש המקומית.