מלחמת רוסיה-אוקראינה | שאלות ותשובות

פיצוץ הסכר הענק באוקראינה: מה היקף הנזק, והאם יש סכנה גרעינית?

נזק לכ-80 ישובים, פגיעה בתחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה וזינוק של כ-3% במחירי החיטה בעולם • פיצוץ הסכר באוקראינה הבוקר עלול להיות האירוע הבודד המזיק ביותר של המלחמה עד כה • גלובס עושה סדר

סכר נובה קחובקה באוקראינה / צילום: Reuters, Reuters
סכר נובה קחובקה באוקראינה / צילום: Reuters, Reuters

היום, (ג') בשעות הבוקר המוקדמות, התפוצץ סכר הענק נובה קחובקה במחוז חרסון שלאורך קו החזית בדרום אוקראינה, במה שעשוי להיות האירוע הבודד המזיק ביותר של המלחמה עם רוסיה עד כה.

הסכר, המשתרע על נהר דניפרו, גישר בין הגדה המערבית שבשליטה האוקראינית, ובין המזרחית שבשליטת הרוסים, כשהוא מזדקף לגובה של כ-30 מטר על פני כ-3.2 ק"מ, מספק מים לחלק גדול מדרום מזרח אוקראינה הנמצאים תחת שליטה רוסית, כולל חצי האי קרים. בעקבות הפיצוץ מפלס המים בנהר עלה דרמטית, והציף כפרים ואזורים שלמים.

מאז תחילת המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה, הסכר סומן כיעד פוטנציאלי הן בגלל חשיבותו האסטרטגית - והן בגלל הנזק שההרס שלו יגרום. הוא נכבש על ידי רוסיה בתחילת הפלישה של מוסקבה בפברואר 2022, ומאז מוחזק בשליטתה.

מי אשם בפיצוץ הסכר?

עוד לא ברור מי אחראי למתקפה על הסכר ותחנת הכוח, אך לפי בכירים אוקראינים הרס של הסכר הוא ניסיון של מוסקבה "להעלות את הימור" הפלישה ו"לעורר את החשש לאסון גרעיני", כך לפי ה"אינדיפנדנט". אנדריי ירמק, ראש לשכת נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כינה את הרס הסכר ברשתות החברתיות "האסון הגדול ביותר מעשה ידי אדם בעשורים האחרונים". בכירים אוקראינים נוספים האשימו את הכוחות הרוסיים בביצוע פשע מלחמה.

גם זלנסקי האשים את ה"טרוריסטים הרוסים". "הרס סכר תחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה רק מאשר לכל העולם שיש לגרש אותם מכל פינה באדמות אוקראינה", הוא כתב ברשתות החברתיות.

מנגד, הרוסים מכחישים כי הם אחראיים לכך. המושל הרוסי של אזור חרסון באוקראינה אף האשים את קייב בפגיעה בסכר, שלטענתו נועדה להסיח את תשומת הלב ממה שלדבריו היו הכישלונות של מתקפת הנגד של אוקראינה במזרח. בכירים אחרים ברוסיה האשימו את אוקראינה בהפגזת הסכר כחלק מהתוכניות לכיבוש מחדש של המחוז. במקביל, גורמים אחרים ברוסיה אמרו כי הסכר התפוצץ מעצמו עקב נזק מוקדם יותר , כך לפי "רויטרס".

אף אחד מהצדדים לא הציע ראיות להוכחת ההאשמות.

מהו היקף הנזק?

העיר חרסון ויותר מ-80 יישובים נוספים שוכנים בתוך אזור השיטפונות, "מה שעלול להוביל למאות אלפי קורבנות", כתב סגן שר התשתיות האוקראיני, מוסטפה ניים, בטוויטר.

יחידות המשטרה הלאומית של אוקראינה ושירות החירום הממלכתי של אזור חרסון הועמדו בכוננות כדי להזהיר ולפנות אזרחים מאזורי שיטפון פוטנציאליים, ובהצהרה שפרסם אולכסנדר פרוקודין, ראש הממשל הצבאי של מחוז חרסון מטעם אוקראינה נאמר לתושבים באזורים הסמוכים "לעשות כל שביכולתכם כדי להציל את חייכם". בהצהרה בטלגרם אמר פרוקודין כי החלו פינויים ב"אזור הסכנה" סביב הסכר וביקש מהאזרחים "לאסוף את המסמכים והחפצים החשובים ביותר ולהמתין לאוטובוסי פינוי". עשרות אלפי אנשים נקראו לעזוב את בתיהם ורכבת פינוי מהתחנה המרכזית בעיר חרסון הוסדרה בחיפזון לקראת שעות הצהריים.

בעיר נובה קחובקה הוצפו כ-600 בתים כתוצאה מפיצוץ הסכר וחלק מהעיר נותק מאספקת החשמל מסיבות בטיחות, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממשלתית TASS.

מה החשיבות של הסכר?

הסכר נבנה בשנת 1956 על נהר דניפרו כחלק מתחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה המספקת חשמל ליותר מ-3 מיליון אנשים במדינה. בנוסף להיותו מקור מכריע לייצור אנרגיה ולאספקת מים לשתייה וחקלאות, המאגר מספק מים גם למפעל הגרעיני זפוריז'יה, תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, הנתונה גם היא תחת שליטה רוסית - ושכעת נמצאת בסכנה. בעקבות הפיצוץ כינס זלנסקי ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה.

לסכר יש חשיבות אסטרטגית קריטית רבה מאז תחילת המלחמה. ראשית, הוא עצום: הסכר שומר על מאגר של 18 קילומטרים מעוקבים של מים. עשרות כפרים, עיירות ועיר חרסון (שמנתה כ-300 אלף איש לפני פלישת מוסקבה) תלויים בו לאנרגיה ומים.

בנוסף, עלו חששות לגבי אספקת היבולים בעקבות פגיעה בצינור אמוניה המספק למוסקבה ערוץ בטוח למשלוחי תבואה אוקראינים, והביאו הבוקר את מחירי החיטה לזינוק ב-3%, לאחר שבשבוע שעבר הגיעו לשפל של 30 חודשים. גם מחיר התירס זינק ב-1.4 אחוז.

עוד באוקטובר, כשאוקראינה הייתה בעיצומו של השבתת חלקים גדולים מחרסון הכבושה, הזהיר זלנסקי כי הסכר עלול להוות מטרה עבור הכוחות הרוסיים והפציר במערב לנקוט בפעולה כדי להגן עליו. הריסת הסכר תוסיף לבעיות האנרגיה המתמשכות של אוקראינה, לאחר שרוסיה העבירה שבועות ארוכים מוקדם יותר השנה בפגיעה בתשתיות חיוניות.

האם ישנה סכנה גרעינית בשל הפיצוץ?

תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביותר נמצאת באירופה בסכנה. אנרגואטום (Energoatom), חברת האנרגיה הגרעינית הלאומית של המדינה, הסבירה כי התחנה מסתמכת על מים ממאגר הסכר עבור מערכות הקירור שלה ועבור כוח לטורבינות שלה.

"כתוצאה מהפיצוץ, מפלס המים במאגר קחובקה יורד במהירות, מה שמהווה איום נוסף על תחנת זפוריז'יה הכבושה", אמרו בהודעה ששיתפה לערוץ הטלגרם הרשמי שלהם. "מים ממאגר קחובקה נחוצים כדי שהתחנה תקבל כוח עבור טורבינות ומערכות בטיחות". הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מסרה כי היא מודעת לדיווחים על נזק לסכר והוסיפה כי מומחים נמצאים במקום ו"עוקבים מקרוב אחר המצב". "אין סיכון בטיחות גרעיני מיידי במפעל", הוסיפה הסוכנות בטוויטר.

גם ניים, סגן שר התשתיות האוקראיני כתב בטוויטר כי "הרס תחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה עלולה להיות בעלת השלכות הרות אסון על תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, המשתמשת במים ממאגר קחובקה כדי לקרר כורים גרעיניים", והוסיף כי "לפיצוץ תחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובסקה יהיו השלכות הרסניות, כולל מחסור במים, נזק בלתי הפיך למאות אלפי אנשים וסכנת טביעה לאלפים".