המהפך בשוק המט"ח: השקל מתחזק לשיא של חודש וחצי מול הדולר

הדולר נסחר כעת ברמה של 3.62 שקלים • רק לפני שבוע נגע המטבע המקומי בנקודת שפל של שלוש שנים • אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.62 שקלים, ירידה של מעל 1% ביממה האחרונה אל מול השקל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הדולר נסחר סביב רמה של 3.62 שקלים, ירידה של מעל 1% ביממה האחרונה אל מול השקל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רק לפני שבוע נגע המטבע הישראלי בנקודת שפל של מעל שלוש שנים ונסחר ברמה של 3.75 שקלים לדולר. אלא שבשבוע האחרון חל מהפך.

מדד S&P 500 יצא מהשוק הדובי. מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך? 
יו"ר הקואליציה איים שהרפורמה חוזרת, והשקל שוב נחלש 

היום (ו'), הדולר נסחר סביב רמה של 3.62 שקלים, ירידה של מעל 1% ביממה האחרונה אל מול השקל. בשבוע החולף, נחלש המטבע האמריקאי ביותר מ-3% מול השקל. שער החליפין הנוכחי של האירו עומד על 3.89 שקלים למטבע.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסביר בשיחה עם גלובס: "יש כמה סיבות טובות להתחזקות השקל. ראשית, יום שישי מהווה יום מסחר דל בשוק המט"ח וקיימת יותר תנודתיות ביום כזה. מגמת ההתחזקות האחרונה מתחזקת ביום כזה".

"שנית", אומר מנחם, "הסנטימנט בימים האחרונים על הסכמות סביב המשבר הפוליטי מחזקות אף הן את המומנטום ויוצרות אופטימיות בשוק הישראלי".

ברמה הגלובלית, מנחם מסביר שהצפי להפסקה בעליות הריבית בארה"ב יחד עם עליות השערים במדד הS&P 500 שיצא מהשוק הדובי, גורמות לאופטימיות גדולה בשווקי העולם ומוסיפות לפיחות בדולר.

מה הצפי להמשך? "חשוב לזכור שהשוק עדיין מאוד תנודתי ונתון להתפתחויות בזירה הפוליטית, כך שצריך לשים לב בזהירות למתרחש בשוק, כל ארוע יכול לגרום לשינוי כיוון חדש", מסכם מנחם.

"שער החליפין מהווה בתקופה האחרונה ברומטר לאמון של השווקים הפיננסיים בכלכלת ישראל, ובמידת הסיכון למימוש צעדים ברפורמה המשפטית ללא הסכמה רחבה, מוסר חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO.

יחד עם התחזקות השקל, גורמים בשוק המט"ח שוללים מכל וכל את האפשרות שבנק ישראל התערב בימים האחרונים בשוק. "צריך לזכור", הרצוג מסייג את האופטימיות, "שגם לאחר ההתחזקות היחסית של השקל בימים האחרונים, שער הדולר עדיין גבוה בכ-8% ביחס לרמתו לפני שנה". כך, למרות התחזקותו האחרונה של השקל, והשמועות על פשרה השווקים עדיין מאותתים דאגה מהסיכונים הקיימים בזירה הפוליטית.