שפל חדש לשקל: הדולר נוגע ב-3.75 לראשונה מאז הקורונה

שער ההמרה של הדולר מול השקל ממשיך לעלות ועומד על 3.75 שקלים - עלייה של כחצי אחוז • מעט זמן קצר מאוד עם פרוץ הקורונה הפעם האחרונה שבה השקל הגיע לרמת שפל כזו הייתה בדצמבר 2018

הדולר ממשיך להתחזק / צילום: Shutterstock
הדולר ממשיך להתחזק / צילום: Shutterstock

הדולר מתחזק בקרוב לחצי אחוז וחוצה רף חדש מול השקל - 3.75 שקלים למטבע אמריקאי אחד.

למעט זמן קצר מאוד עם פרוץ הקורונה, אז שער הדולר-שקל עמד על יותר מ-3.8, הפעם האחרונה שבה השקל הגיע לרמת שפל כזו הייתה בדצמבר 2018.

השבוע התייחס נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לפיחות במטבע המקומי ודיבר על הסיבות וההשלכות. לפי חישובי בנק ישראל, מתחילת השנה השקל רשם "פיחות עודף" של 10%. כלומר, ללא מהלכי החקיקה של הממשלה וחוסר הוודאות בשוק המקומי, שער הדולר היה קרוב היום ל־3.3 שקל, בניגוד לשער הנוכחי שעומד על יותר מ-3.7 שקלים.

הפער בין בורסת תל אביב לוול סטריט הולך וגדל. האם המגמה תימשך? | ניתוח
קופות הגמל והפנסיה במאי: המסלול שצפוי להפתיע ולהניב יותר מהשקעה במניות

לדבריו, היחלשות השקל מתדלקת גם את האינפלציה הגבוהה שהגיעה בחודש אפריל לקצב של 5%. בנק ישראל העריך כי מתחילת השנה נרשמה אינפלציה עודפת של לפחות 1% בגלל היחלשות המטבע המקומי.

״בהחלטת הריבית האחרונה ציינה הוועדה המוניטרית כי הריבית נמצאת בסביבה מרסנת, כזו ההולמת את התמתנות האינפלציה במהלך השנה הקרובה. זאת, כל עוד לא יהיו שינויים מהותיים בפעילות ובסביבת האינפלציה״, אמר ירון, והוסיף כי ״מאז חווינו פיחות נוסף של כשניים עד שלושה אחוזים. ככל שמגמה זו תימשך, ייתכן ותידרש מדיניות מוניטרית מרסנת עוד יותר״. במילים פשוטות, מגמת הפיחות במטבע עשויה לגרור כלפי מעלה את ריבית בנק ישראל, שכבר כעת נמצאת ברמה הגבוהה ביותר זה כמעט 17 שנה.