שמונה מניות בוול סטריט מובילות את המעבר לשוק שורי

הרנסנס של מניות בעלות רמות שווי שוק עצומות אחראי למעבר משוק דובי לשוק שורי בארה"ב, לפחות באופן טנטטיבי בשלב זה • אבל נראה שמעורב כאן לא מעט מזל, ושהנסיקה הזו נשענת על תהליכי שינוי משמעותיים בהתנהגות השוק - שעלולים למצות את עצמם בקרוב

ענקיות הטק / צילום: Shutterstock
ענקיות הטק / צילום: Shutterstock

המשקיעים זקוקים לראשי-תיבות חדשים. FANG (פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל) וכל יתר הגרסאות התאימו תקופה מסוימת, אבל 2023 הרחיבה את הובלת השוק לשבע, אולי שמונה חברות ששולטות בו, ונראה שהן רוקדות לפי חליל שונה מהיתר.

אין מילה שמקשרת באופן מדויק בין אנבידיה, אפל, מיקרוסופט, אמזון, מטא, אלפאבית, טסלה ואולי נטפליקס. כל המאמצים היצירתיים שלי לא צלחו. הניסיונות של וול סטריט לא ממש תפסו, אם כי אד ירדני מ-Yardeni Research קורא להן "MegaCap 8", קצר ולעניין. 

● ה-S&P 500 יצא משוק דובי לאחר שנה: מה דחף אותו משם ומה הצפי להמשך 
● הבורסה האמריקאית מול הגרמנית: איפה משתלם יותר להשקיע, ומה הסיכונים

אבל הרנסנס של חברות ברמות שווי עצומות הוא חשוב. המניות האלה אחראיות למעבר משוק דובי לשוק שורי באופן טנטטיבי. והנסיקה שלהן באה לצד שינויים משמעותיים בהתנהגות השוק, בייחוד בכל הנוגע לשיעורי הריבית. נראה שלמניות בהערכות שווי גבוהות כבר לא אכפת מה יעשה הפדרל ריזרב.

התהליכים שעומדים מאחורי הצמיחה המהירה

השאלה היא האם נרטיב השוק החדש יכול להחזיק מעמד. אם כן, קנו את המניות ששמותיהן יהיו האותיות בראשי-התיבות שעוד יומצאו. ההסבר האלטרנטיבי הוא שלחברות האלו היה מזל בגלל שהן נקלעו לכמה תהליכים שנתנו להם תמיכה, שלפחות חלקם כבר מוצו. אני נוטה לדעה השנייה, ואלה לדעתי התהליכים המדוברים.

איכות: רוב המנצחות הגדולות השנה, אם כי לא כולן, הן חברות שמייצרות כסף מזומן בענק, עם מאזן חזק - ההגדרה של חברות "איכות" בשפה של וול סטריט. בעוד שהמיתון שחוזים רבים עוד לא קרה, השילוב בין סכנת מיתון ובהלת הבנקים שהחלה במרץ הופך מניות איכות לאטרקטיביות.

 

אינטליגנציה מלאכותית: אנבידיה כבר מרוויחה מהסיבוב האחרון של AI, ואחרות נחשבות כולן לכאלה שירוויחו, בזכות ההשקעות הרבות שלהן בתחום או בזכות כך ששירותי הענן שלהן משמשים באינטליגנציה מלאכותית. אני חושב שיותר מדי מזה מתומחר בהערכות השווי, אבל אין ספק שזה עזר השנה.

שיעורי הריבית: אולי הם לא הגיעו לפסגה, אבל הם כמעט בוודאות קרובים לשם. מניות שבשנה שעברה התרסקו בגלל העלייה בשיעורי הריבית ותשואות האג"ח, נעשות רגישות פחות כשמוסר האיום בהעלאות ריבית גדולות נוספות על ידי הפדרל ריזרב.

כשמתייחסים אליהן יחד, רוחות הגב האלה דחפו את המניות הגדולות ביותר, הכלולות במדדי S&P 500 וראסל של 50 הגדולות (Russell Top 50 Mega Cap), וסייעו להן להביס את מדד ראסל 2000 של החברות הקטנות יותר, ביותר מ-20% השנה, טוב יותר מכל תקופה של חמישה חודשים מאז שנוצר המדד ב-2002 ועד המגפה.

הן גם הותירו אבק לשאר השוק, בזמן שדרכן של מניות אחרות השתבשה. מאז מרץ, כשהחלה הריצה על הבנקים, התנדף הקשר בין ריביות גבוהות יותר ומחירים נמוכים יותר של מניות צמיחה כמו שמונה הגדולות, קשר שהחזיק מעמד רוב השנה שעברה, והתשואות נעשות לא רלוונטיות. הסבר אחד אפשרי לכך הוא שהפדרל ריזרב כנראה מתקרב לשיא העלאות הריבית, וכל העלאת ריבית נוספת תהיה קטנה יחסית.

רשימה של דברים שעלולים להשתבש

מה יכול להשתבש לרוכשים של מה שהן ללא ספק כמה מהחברות הטובות ביותר בעולם? הטעות הרגילה היא לשלם יותר מדי; חברות שכולם מסכימים עליהן שהן מעולות, צפויות יותר להיות מתומחרות גבוה מדי. מכאן ההתנגדות שלי לאנבידיה, המרוויחה הגדולה ביותר מ-AI. היא כנראה באמת תהיה מרוויחה גדולה, אבל כולם כבר יודעים את זה.

הטעות השנייה היא שחברות אולי לא יהיו מה שאתם חושבים. מטא הצליחה יפה השנה, אבל המכירות הצפויות שלה למניה עדיין נמוכות יותר מאשר בתחילת שנה שעברה, וזה לא מאפיין טיפוסי של חברת צמיחה. ציפיות הרווחים והמכירות של טסלה ירדו השנה בחדות, אם כי זה לא עצר מניות החברה מלזנק למכפיל של פי 54 על הרווחים הצפויים.

אלפבית ומטא נשענות על פרסום מקוון, שהבשיל, ולכן עלול להיות פגיע לחולשות כלכליות. שוק הקמעונות המקוון של אמזון עלול להיות פגיע לא פחות. והשאלה עד כמה מנויי הסטרימינג החדשים של נטפליקס יחזיקו מעמד עדיין לא נבחנה במיתון רגיל, שלא צפוי להביא אותה כמות מנויים כפי שהיה בזמן שהאנשים היו תקועים בבתים בימי הסגר של הקורונה. האם החברות האלה חסינות בפני מיתון?

הסכנה השלישית היא שסיכונים ידועים לא מתומחרים נכון. במקרה של מניות הטכנולוגיה הגדולות, הסיכון הוא למתקפה חדשה של רגולטורים מתחום ההגבלים העסקיים, בגלל שהן איבדו את הפופולריות שלהן בציבור ואצל פוליטיקאים. זה בלתי צפוי וקשה לתמחור, אבל עלול להיות מאוד משמעותי - כמו למשל כשרגולטורים של הגבלים עסקיים בארה"ב ובבריטניה מנסים למנוע ממיקרוסופט לרכוש את יצרנית המשחקים Activision Blizzard.

זה מצוין כי יש סיפורים תומכים, והנרטיבים בהחלט מצדיקים לפחות חלק מעליות המחיר, אבל הן כבר עשו דרך מאוד ארוכה, בתקופה בה שאר השוק סטגננטי.