וול סטריט | ניתוח

ה-S&P 500 יצא משוק דובי לאחר שנה: מה דחף אותו משם ומה הצפי להמשך

המדד האמריקאי עלה יותר מ-20% מהשפל האחרון שלו, וההיסטוריה מלמדת כי לאחר מעבר כזה לשוק שורי עשויה להגיע תקופה ארוכה של עליות • אבל המומחים יותר זהירים: המאפיינים של הפריצה הנוכחית, כך מתברר, שונים מאוד ממקרים קודמים של מעבר משוק דובי לשוק של עליות

מדד s&p 500 / צילום: Shutterstock
מדד s&p 500 / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע האחרון זה סוף סוף קרה: מדד S&P 500 נסגר ברמה של 4,294 נקודות, ויצא מהטריטוריה המכונה "שוק דובי" לאחר שנה ששהה בה - כך על פי אתר מרקטווץ' (MarketWatch). ההגדרה הפורמלית של שוק דובי היא שמדד מרכזי יורד ביותר מ-20% מהשיא האחרון. ירידה של מעל 10% מהשיא נקראת תיקון.

הבורסה האמריקאית מול הגרמנית: איפה משתלם יותר להשקיע, ומה הסיכונים
האזהרה של הכלכלן הבכיר שנתניהו רצה למנות לנגיד | ראיון
הספקולנטים חוגגים: כך נכנס שוק המט"ח לסחרור חסר תקדים | ניתוח גלובס

הצד ההופכי של השוק הדובי הוא השוק השורי. כלומר, כשמדד מטפס ב-20% ויותר מנקודת השפל האחרונה הוא נחשב ל"שורי". אז איפה אנחנו עכשיו?

נראה שכעת יש מקום לאופטימיות בשווקים, מכיוון שלרוב, לאחר שוק דובי בוול סטריט מגיע שוק שורי . מבט על נתוני השוק של דאו ג'ונס, שנמדדו מאז 1929, ושבוחנים ביצועים לאחר יציאות קודמות של המדד משווקים דוביים, משדר אופטימיות ברובו: בממוצע, חודש לאחר יציאה משוק דובי, מדד S&P 500 עולה ב-1.8%. חצי שנה לאחר היציאה מהטריטוריה הדובית ניתן כבר לחזות בעלייה של 7.9%, ושנה לאחר היציאה ישנה עלייה של 9.3%.

ההיסטוריה מלמדת שמגמת עליות במדד לאחר שוק דובי עשויה להימשך שנים ארוכות. מאז 1932, שוק שורי נמשך לרוב כחמש שנים בממוצע, ומדד S&P 500 עלה במהלך כל שוק שורי בכ-180% בממוצע.

 

הירידות החדות בהייטק לא יכלו להימשך

אך קיימים גם מצבים יוצאי דופן: כך, למשל, בין השנים 2009 ל-2020 עלה ה-S&P 500 ביותר מ-400%. עוד לפני כן, השוק השורי שהחל ב-2002 הסתיים כעבור חמש שנים עם עלייה של מעל 100%, וזה שהחל ב-1990 נמשך עשור, והניב למשקיעים מעל 400%.

הצפי לעליות במדדי הבורסה אינו חסר בסיס. סם סטובל, אסטרטג ההשקעות הראשי ב-CFRA, ציין בשיחה עם מרקטווץ', כי מבין 14 השווקים הדוביים מאז מלחמת העולם השנייה, רק שניים - בין 2000 ל-2002 ובין 2007 ל-2009 - הסתכמו ביציאות "זמניות" שאחריהן מדד S&P 500 צנח שוב במהירות חזרה לשוק דובי.

שמוליק קרפף, מנהל תחום מחקר באגף ייעוץ השקעות בבנק לאומי, מדגיש את הגעתנו לשוק שורי. "שנת 2022 פגעה מאוד קשה בסקטור ההייטק, שכן הוא זה שנפגע קשות בעקבות עליית הריבית.

"העלאות הריבית גרמו לירידה במניות הטכנולוגיה ב-2022, ובכלל חברות הצמיחה, שמאוד קשורות למחזורי העלאת הריבית", מסביר קרפף. כך, כאשר שיעור הריבית עולה הן שוות פחות. יתרה מכך, לדבריו, הירידות היו חדות מדי בשנה שעברה, והדרסטיות הזו לא יכלה להימשך זמן רב.

הצד הפסימי של המשוואה

מהצד השני, יש גם אנליסטים החוששים מהסנטימנט החיובי, וסבורים שעדיין לא הגענו לשלב השוק השורי.

ההסבר לכך נעוץ במצב נתוני המאקרו בארה"ב. האינפלציה עדיין גבוהה מאוד, ועומדת על 4.9% בקצב שנתי, הרבה מעל היעד של הפדרל ריזרב, העומד על 2%.

זאת ועוד, שוק העבודה ממשיך להיות חם, ומשרות חדשות נוספו לו. כל זה מתרחש כאשר הצרכנים האמריקאים ממשיכים להוציא על שירותים, אך מצמצמים ברכישת סחורות.

על פי חברת מורנינגסטאר, השוק אכן נראה במצב טוב, ועוברת עליו שנה חיובית, אך בהסתכלות קרובה ניתן לראות תמונה קצת פחות ורודה. העליות בבורסה מרוכזות מאוד, כלומר אינן מתפלגות באופן שווה, ומספר מניות מטות את המגמה כלפי מעלה.

השנים האחרונות התאפיינו בדומיננטיות של מניות הטכנולוגיה, ובתקופה האחרונה האחיזה של ההייטק התהדקה עוד יותר. שמונה מחברות הטכנולוגיה והצמיחה הגדולות ביותר בארה"ב - אלפבית, אמזון, אפל, מטא, מיקרוסופט, נטפליקס, טסלה ואנבידיה - אחראיות כעת ל-30% משווי השוק הכולל של מדד S&P 500, לאחר שבתחילת השנה הן היוו 22% משווי המדד.

סימן אחד לריכוז בשוק ניתן לראות באופן שבו ה-500 S&P פעל השנה בהשוואה למקבילו הצרפתי, הקאק 40, שבו ניתן משקל שווה לכל אחת מהמניות במדד. בהשוואה לעלייה במדד האמריקאי, בשיעור של 12%, המדד הצרפתי, שבו משקל כל החברות דומה, עלה רק ב־1.8%. זהו היתרון המרשים ביותר שרשם S&P 500 על בסיס שנתי עד כה מהתחלת המדידה ב-1990, על פי ניתוח של חברת דאו ג'ונס.

אפקט ה־AI שהשווקים לא מכירים

שוק נחשב לבריא יותר כשיותר מניות עולות ביחד וההיסטוריה מראה שמצבים של עליות רחבות הם לרוב יותר בני-קיימא. "השוק השורי הוא באמת עניין של 20% מהשפל שראינו; אם מנתחים את, זה רואים שמדובר בעלייה מאוד חדה של מספר מניות טכנולוגיה, בראשות מספר חברות מצומצם", אומר הראל גילאון, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות אופנהיימר. 'מועדון הטריליון' של חברות הטכנולוגיה עשה מהלך מאוד משמעותי שלקח את השווקים למעלה". לדבריו, השווקים הראו שהם בדרך להאטה או מיתון בעקבות עליות הריבית, שבאו בניסיון למתן את האינפלציה לאחר הקורונה.

גילאון מסביר, ש"בעקבות הקורונה זרם הרבה מאוד כסף בכלכלות בעולם, וכעת צריך לגמול את השווקים מכל הכסף שהם שחו בו, ויש סבירות גבוהה שזה יידרדר למיתון".

גילאון מדגיש שישנה גם אינפלציה של שוק המניות, ושגם בשוק זה יש הרבה כסף מהקורונה. "תרבות ה-AI תופסת תאוצה, ואנו רואים שבכל פעם שמוסיפים את המילה למוצר אז השוק ישר קופץ על המניה", אמר.

לדברי גילאון, נראה שיש קטר חדש שדוחף קדימה ומושך אחריו חברות טכנולוגיה שהיו מעט תקועות. החשש ממיתון מתקרב עדיין קיימות, וצריך להסתכל מאוד בחשדנות על העליות האלה, אך התחושה הזו לא קיימת בחברות הטכנולוגיה הגדולות. יש פה קיטוב, אין פה תמונה חד-ערכית.

קרפף מדגיש את העובדה שהשוק השורי הנוכחי הוא ייחודי. "אנו נמצאים בשוק שורי שקט, העליות בשווקים מתרחשות ברקע של סנטימנט מאוד שלילי של השווקים ותחת נתוני מאקרו שלילייםבארה"ב. מעבר לעליות הריבית, שוק העבודה עדיין רותח והכלכלה מאיטה".

לאנליסטים קשה לשמור על אופטימיות. לדברי קרפף, העלייה הספציפית במניות הטכנולוגיה, המהוות קטר למדדי הבורסה בארה"ב, הגיוניות ביותר, אם מביאים בחשבון שעליית הריבית בשנת 2022 גרמה לפגיעה המשמעותית ביותר בסקטור זה.