צניחה בקצב הבנייה ושדרוג רצועת החוף בקריית ים: מה צפוי השבוע בנדל"ן?

נתוני הלמ"ס מלמדים כבר היום על ירידה של 14% בהתחלות הבנייה, והתהליך צפוי רק להחריף • ו-ועדת הערר הארצית תדון בערעור על "רעננה מערב" המייעדת שטח בן כ־1,068 דונם להקמת רובע מגורים חדש ואזור תעסוקה לעיר

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

נתוני הלמ"ס מלמדים על ירידה של 14% בהתחלות הבנייה, אולם כיוון שהיזמים לא ממהרים להתחיל בנייה חדשה, זוהי רק ההתחלה.

יום שני 19.6

1. תכנון רצועת החוף של קריית ים 

רצועת החוף של קריית ים, המערבית ביותר מבין הקריות, משתרעת על 466 דונם ואורכה 2.5 קילומטר. במתחם קיימת כיום טיילת העוברת במרכז רצועת החוף ובינוי קיים הכולל מבני שירותים, מסעדות, בריכת שחייה, מרכז קליטת עלייה ועוד. רמ"י ועיריית קריית ים מובילות תוכנית מפורטת חדשה לרצועת החוף , שמציעה להרחיב את רצועת חוף הרחצה ע"י הסטת קו הטיילת הבנויה מזרחה במידת האפשר. התוכנית מציעה שטחי שהייה ובילוי בשטחים פתוחים - חוף רחצה ו/או שצ"פ ושילוב מוקדי מסחר ותיירות, תוך קביעת עקרונות של שמירת מבטים לים מעומק העיר בצירי מזרח־מערב, וייעודי מלונאות ומסחר בהתאם לעקרונות של תוכנית מפורטת קודמת ותוכנית המתאר העירונית.

בדרך לקידום התוכנית, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תנחה באשר לעקרונות תסקיר ההשפעה שלה על הסביבה.

משכירים דירה? כך תשמרו על הנכס שלכם 
מה צריכה רשות מקומית לוודא לפני חיוב בהיטל פיתוח שבוצע לפני שנים? 
המוכרים מקנדה, הקונה מאילת: בכמה נמכרה דירה להשקעה בקריית ביאליק? 

יום ג' 20.6 

2. פרסום נתוני קצב הבנייה בישראל

מה קורה עם קצב הבנייה בישראל, בעקבות המשבר הכלכלי והעלאות הריבית? בממשלה ממשיכים לדבר על עליית קצב הבנייה, או לפחות על שמירת הקצב מהשנים שעברו, כדי שהיצע הדירות ימשיך להיות גדול. אלא שהשטח והלמ"ס מדברים בצורה שונה לגמרי.

יזמים מספרים כי אינם ממהרים להתחיל בבניית פרויקטים חדשים, כל עוד לא סיימו את שיווק הישנים, וזאת עקב הירידה התלולה שנרשמה בקצב רכישת הדירות, העליות בעלויות הבנייה עקב ירידת שער השקל ועליות הריבית, עלויות המימון שזינקו ועוד.

הלמ"ס מראה כי במחצית השנייה של 2022 נרשמה ירידה של כ־14% בהתחלות הבנייה, לעומת המחצית השנייה של 2021; מה שחמור יותר הוא שהתחלות הבנייה ברבעון האחרון של שנה שעברה היו נמוכות בלמעלה מ־20% מהתחלות הבנייה ברבעון האחרון של 2021. כלומר תהליך הירידה מחריף.

לאור זאת, אנו סבורים כי הרבעון הראשון של השנה ינחיל למשרדי השיכון והאוצר אכזבה רבתי, ולדעתנו קצב הירידות בהתחלות הבנייה רק יגדל. מעבר לזה נעיר, כי הממשלה לא נקטה בשום אמצעי עד כה, כדי לתמרץ את היזמים לבנות בקצב מהיר יותר, כך שאם התחזית שלנו תתממש - זה באמת לא יהיה אמור להפתיע איש.

יום ה' 22/6

3. דיון בערר תוכנית רובע המגורים החדש ברעננה

ועדת הערר הארצית תדון בערעור על אחת מהתוכניות המעניינות שאושרו באחרונה במרכז הארץ, "רעננה מערב". לפני שלושה חודשים אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מרכז את תוכנית "רעננה מערב". תוכנית זו, אותה יזמה רמ"י, מייעדת שטח בן כ־1,068 דונם להקמת רובע מגורים חדש ואזור תעסוקה חדש לעיר רעננה.

שטח התוכנית מצוי בסמוך למפגש הצירים 531 ונתיבי איילון, וממערב לשטחים הבנויים של העיר. כיום הייעוד של השטח הוא חקלאי. התוכנית כוללת הקמה של כ־5,500 יחידות דיור, רובן במבנים בני 10־15 קומות, ושטחי תעסוקה ומסחר.

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חוף השרון, שעל חלק משטחיה חלה התוכנית, התנגדה לה, ולאחר האישור הגישה ערר. בין טענותיה: "התוכנית מתעלמת לחלוטין מצרכי המועצה האזורית לשטחי תעסוקה. אמנם, חלק מהשטח המיועד לתעסוקה בתוכנית מצוי, נכון להיום, בתחום השיפוט של המועצה האזורית, ואולם, התוכנית אינה מקבעת כל הוראה בעניין זה".

ועוד מתריעה המועצה המקומית, כי "שטחים חקלאיים בתחום המועצה האזורית (שטחי מושב אודים, געש, יקום ובית יהושע) סובלים כל שנה יותר ויותר מהצפות. מפגעים אלה לא נובעים מפגעי מזג אוויר אלא מהליכי עיור ההולכים וגוברים צפונית לנחל פולג (אבן יהודה, נתניה) ודרומית לו (רעננה). עיקר הבעיה מתרכזת בשטחי הישובים בתחום המועצה".