בכמה נמכר אוסף האמנות הנדיר של אחד מטייקוני המדיה הגדולים בארה"ב

בבית המכירות הפומביות "כריסטי'ס" בניו יורק נמכר בחודש שעבר אוסף האמנות של איש העסקים האמריקאי סמואל אירווינג ניוהאוס ג'וניור, לשעבר בעליו של תאגיד המדיה "קונדה נאסט", שמת ב־2017 ● האוסף כולל ציורים נדירים של האמנים החשובים במאה ה-20, בין השאר פבלו פיקאסו, פרנסיס בייקון, לוסיאן פרויד, שנמכרו כעת ב-178 מיליון דולר

תמנע רוזנהיימר | 15.06.2023

ההצבעה לוועדה לבחירת שופטים בכנסת

ההצבעה לוועדה לבחירת שופטים בכנסת

1

בשנים האחרונות מצליח בית המכירות הפומביות "כריסטי'ס" לגלגל לפתחו חלק מהאוספים החשובים באמריקה. בנובמבר האחרון נמכר אוסף האמנות של פול אלן, ממייסדי מיקרוסופט, בכמיליארד דולר. בית המכירות, שידע שיהיה קשה לשחזר את מחזור המכירות הזה, חיפש אחר שם יוקרתי וחזק. כך הוא הגיע אל אוסף האמנות של איש העסקים האמריקאי סמואל אירווינג ניוהאוס ג'וניור, לשעבר בעליו של תאגיד המדיה "קונדה נאסט", שמת ב־2017.

בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אמרה קרוליין סאיין, בכירה ב"קאדל", חברת ייעוץ בתחום האמנות, כי בשנים הקרובות צפויים להגיע אל השוק אוספים נוספים בסדר הגודל של אלן וניוהאוס, עם מותם של אספנים מדור הבייבי בום ובני מעמד הכסף הישן, ועלייתם של עשירים מדור המילניום.

2

מאז מותו של ניוהאוס, אוסף האמנות שלו נמכר בחלקים. בחודש שעבר נמכר החלק השלישי, שכלל 16 ציורים אייקונים, בין השאר של פבלו פיקאסו, פרנסיס בייקון, לוסיאן פרויד, וילם דה קונינג וג'ספר ג'ונס. המכירה הניבה 178 מיליון דולר.

ל־11 עבודות מהאוסף גויס צד שלישי שהתחייב לרכוש אותן במחיר נקוב מראש, היה ולא יצליחו להגיע למחיר המינימום שלהן במכירה הפומבית.

אחת מאלו הוא L'Arlésienne, הפורטרט של הצלמת לי מילר שצייר פיקאסו ב־1937, שהגיע בפעם הראשונה למכירה פומבית. ניוהאוס רכש את הציור לפני 24 שנה מגלריה "פייס" בניו יורק. בכריסטי'ס היא נמכרה ב־24.5 מיליון דולר.

איכות עבודותיו של ניוהאוס מסבירה גם את ההתרגשות הגדולה שאפפה את המכירה. באולם כריסטי'ס בניו יורק נכחו אספנים וסוחרי אמנות מהגדולים והחזקים בתחום: לארי גגוזיאן, דייוויד בנרימון, ג'פרי דייטש, דוד מוגרבי וג'ו נחמד.

3

שתי עבודות אמנות משכו את עיקר תשומת הלב של הרוכשים. האחת היא "דיוקן עצמי" של הצייר הבריטי פרנסיס בייקון מ־1969. היא הוערכה ב־22-28 מיליון דולר ושלושה קונים התחרו עליה, ולבסוף נמכרה ב־35 מיליון דולר. ניוהאוס קנה אותה ב־2006 במכירה פומבית ב"סותבי'ס" בלונדון ב־8.9 מיליון דולר.

השנייה היא "אורסטס", ציור מופשט של הצייר ההולנדי־אמריקאי וילם דה קונינג מ־1947 שנרכש על ידי ניוהאוס בסותבי'ס לפני 21 שנה ב־13 מיליון דולר. העבודה הוערכה בכריסטי'ס ב־25 מיליון דולר, ונמכרה ב־31 מיליון דולר.

4

סמואל אירווינג ניוהאוס (1927-2017) נולד בניו יורק למשפחה יהודית. יחד עם אחיו דונלנד הוא ירש מאביו, סם ניוהאוס, את אימפריית המו"לות קונדה נאסט, הכוללת את המגזינים "הניו יורקר", "ווג", "ואניטי פייר" ו"ג'יי קיו".

לצד עסקי המו"לות, הוא טיפח אוסף אמנות מהאיכותיים והנחשקים בעולם, שהיה גם מגוון: הוא כלל אמנות אימפרסיוניסטית, אמנות מופשטת, אמנות פיגורטיבית, אמנות קוביסטית ופופ ארט. ניוהאוס ניחן ביכולת יוצאת דופן לזהות את העבודות הטובות ביותר של אמנים פורצי דרך.

לפני ארבע שנים יצירה מהאוסף שלו, פסל ארנב של ג'ף קונס, נמכרה ב־91 מיליון דולר. ניוהאוס היה גם בעליו של דיוקן נדיר מאוד של אנדי וורהול, "מרילין הכחולה", שנמכר ב־2022 ב־195 מיליון דולר.

מספרים כי רבות מהעבודות שרכש היו מוצגות בביתו: הוא חי איתן והיה קשור אליהן. הוא היה בקשר עם אמנים וסוחרי אמנות רבים, ובעיקר עם לארי גגוזיאן. ברגע מסויים בחייו הוא מכר את האוסף שלו לאיש העסקים האמריקאי דייוויד גפן והחל לבנות אוסף חדש.

5

מכירת אוסף האמנות של ניוהאוס בכריסטי'ס התקיימה על רקע אי וודאות כלכלית בארצות הברית ובעולם. העובדה כי כל העבודות נמכרו במחירים גבוהים, שיגרה אות הרגעה לשוק האמנות. אלא שזהו איתות מוגבל, כיוון שלא נחצו פה שיאים כבעשור האחרון.

המספרים מציירים תמונה של שוק פעיל אך זהיר ומתכווץ.

ב־2022 מכירות האביב בבתי המכירות הפומביות בניו יורק הניבו 3 מיליארד דולר, בעוד השנה הן הניבו 1.8 מיליארד דולר. ירידה של 40 אחוז. לצד זאת, חשוב להדגיש כי לא תמיד ניתן להשוות באופן מדויק, משום שלא בכל שנה מגיעות לשוק עבודות אמנות באותה איכות ובאותם מחירים.

החדשות הטובות הן שביחס לסחרור המחירים שנכנס אליו עולם האמנות בעשור האחרון, זהו הרגע הנכון לרכוש עבודות מובחרות במחירים מעט יותר הגיוניים.

צרו איתנו קשר *5988