שבדיה מצאה את האשמה באינפלציה הגבוהה מהציפיות: ביונסה

כלכלנים מפנים אצבע מאשימה להופעות של הזמרת האמריקאית במדינה • הטיעון שהם מציגים הוא כי עשרות אלפי המעריצים שהגיעו שנכחו בהופעות, הקפיצו את מחירי המלונות ואפילו את מחירי המסעדות והמזון, כך שרכיבים אלו "הקפיצו" למעלה את המדד כולו

ביונסה. נטען כנגדה כי היא אחראית לעליית המדד בשבדיה / צילום: Associated Press, Daniela Vesco
ביונסה. נטען כנגדה כי היא אחראית לעליית המדד בשבדיה / צילום: Associated Press, Daniela Vesco

לשבדיה יש בעיית אינפלציה חמורה. חמורה יותר מרוב המדינות סביבה, ואפילו בהשוואה לאיחוד האירופי. באפריל עמד שיעור ההתייקרות השנתי במדד המחירים על 10.5%, וכולם - החל מהממשלה ועד לציבור המתקשה להחזיר חובות ולעמוד במחירים העולם - ציפו לירידה משמעותית במדד חודש מאי, שפורסם אתמול. אלא שהמדד הפתיע לרעה, ובמקום 9.4% כפי שחזו רוב הכלכלנים, הוא עמד על 9.7%.

באיומי אקדח: יזם קריפטו נשדד בביתו בתל אביב 
החשד לתיאום המחירים במזון: נחקרו לראשונה בכירים בשסטוביץ' וביפאורה 

אחת הסיבות להפתעה לרעה, מיהרו כלכלנים סקנדינבים להסביר, היו שתי הופעות שנמכרו לחלוטין של הזמרת ביונסה בשטוקהולם, שמשכו אליהן קהל מעריצים מרחבי העולם. עשרות אלפי המעריצים הגיעו במיוחד להופעות הראשונות של ביונסה, אחרי שנים של היעדרות מהבמה. המוני התיירים, לפי התיאוריה השבדית, הקפיצו את מחירי המלונות ואפילו את מחירי המסעדות והמזון, כך שרכיבים אלו "הקפיצו" למעלה את המדד כולו. בחישוב חודשי, ולמרות הירידה במחירי האנרגיה, המדד עלה ב-0.3%. זאת, בניגוד למגמה בגוש האירו ובארה"ב. אינפלציית הליבה בשבדיה עומדת על 8.2%, יותר מפי ארבעה מהיעד המקובל.

לפי ההערכות, כ-90 אלף בני אדם נכחו בשתי ההופעות של הזמרת האמריקאית. "ביונסה היא זו שאחראית לאינפלציה השבדית הגבוהה והעיקשת", אמר כלכלן מ"דנסקה-בנק" לכלי התקשורת. "זה די יוצא דופן שאירוע חד-פעמי משפיע כך, ולא ראינו משהו דומה בעבר". לפי הערכות הבנק הסקנדינבי, הכוכבת אחראית לעלייה של 0.2% במדד.

עליות המחירים בשבדיה החלו מהקוקטייל הרגיל של מחירי אנרגיה ומזון מזנקים בעקבות המלחמה באוקראינה, ויחד עם שוק עבודה הדוק יחסית, התפשטו למגזרים נוספים. בנוסף, הקרונה השבדית (המדינה חברה בגוש האירו אך שומרת על עצמאות מוניטרית) נחלשה לעומת מטבעות אחרים, מה שייקר את היבוא למדינה והגביר את האינפלציה. בשנה האחרונה איבד המטבע יותר מ־10% מערכו ביחס לדולר והאירו. ההשפעה החריפה של היחלשות המטבע על האינפלציה במדינה עשויה להוות תמרור אזהרה לישראל, שנאבקת עם מגמת היחלשות דומה.

בתגובה לאינפלציה המטפסת, הריקסבנק, הבנק המרכזי השבדי, העלה ריבית ל־3.5%, בסדרה רצופה של העלאות, כשהוא מייקר באחת את החזרי החוב הרב שלקחו משקי בית וחברות שבדיות בשנים האחרונות. בנוסף, הבנק "הקפיא" את שוק המשכנתאות ששיגשג ותידלק שוק דיור לוהט. שבדיה מתמודדת עם ירידות מחירים של כ-20% מהשיא, וחשש לאפקט דומינו של היחלשות שוק הדיור במדינה על חברות נדל"ן וגופים פיננסיים.

הבנק המרכזי והממשלה קיוו - וגם הבטיחו לציבור - ירידה מהירה וקרובה באינפלציה. לאור הנתונים האחרונים, ייתכן כי הם ייאלצו להמשיך ולהעלות ריבית לשיעורים גבוהים יותר, מה שעלול להחריף את המצב בשוק הדיור ובמגזר העסקי.

כעת מזהירים הכלכלנים הסקנדינביים מפני סדרת הופעות של ברוס ספרינגסטין בגוטנברג, שלמרבה החשש נמכרו לחלוטין ומתקיימים בסוף יוני. הכלכלן הראשי של Swedebank (סוודבנק) הזהיר מאפקט דומה של עלייה במחירי הלינה והמזון, אחרי שכל הכרטיסים לשלושה ערבים רצופים של הופעות נמכרו מזמן.