החשד לתיאום המחירים במזון: נחקרו לראשונה בכירים בשסטוביץ' וביפאורה

במסגרת השלמות חקירה בפרשה, פשטו אנשי רשות התחרות על משרדי היבואנית שסטוביץ' • בנוסף, יו"ר יפאורה תבורי, רוני גת, נחקר במשרדי הרשות, וכמוהו גם מנכ"ל רשת ויקטורי ובעליה, אייל רביד, שנחקר לראשונה בשנת 2021

אייל רביד ורוני גת / צילומים: עומר וידר, תמר מצפי עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אייל רביד ורוני גת / צילומים: עומר וידר, תמר מצפי עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות מבצעת השלמת חקירות בפרשת החשד לתיאום מחירים בין ספקיות המזון ורשתות השיווק הגדולות בישראל, שהחלה לפני כשנה וחצי. ביום ד' נחקרו לראשונה בכירים בחברות שסטוביץ' ויפאורה. בד בבד נחקר פעם נוספת בעל השליטה ומנכ"ל רשת ויקטורי, אייל רביד, במשרדי רשות התחרות. זאת בהמשך לחקירתו בשנת 2021.

חוקרי רשות התחרות פשטו על משרדיה של חברת היבוא והשיווק שסטוביץ', שלא נחקרה בפרשה עד כה, תפסו חומרים וחקרו בכיר בחברה (ככל הידוע לא מדובר בבעלים). שסטוביץ' משווקת ומפיצה מוצרים רבים בתחום המזון, הטיפוח והטואלטיקה ובהם פסטה ברילה, טונה ריו, מוצרי פלמוליב, קולגייט, מרידול ושיק.

חברות המזון תכננו קמפיין נגד הממשלה, ואז גנזו אותו | בלעדי 
רמי לוי במגעים להבאת רשת שיווק בינלאומית חדשה לארץ 

גם יו"ר חברת המשקאות יפאורה תבורי, רוני גת, נחקר ברשות התחרות. בדיווח שהוציאה חברת קרור, בעלת השליטה ביפאורה (שגת הוא אחד מבעלי השליטה בה) נמסר כי אין בידי החברה מידע אודות מהות הנושאים הנחקרים. החברה מייצרת ומשווקת מגוון רחב של מותגי משקאות, ובהם ספרינג, שוופס, תפוזינה, RC קולה והמים המינרליים "עין גדי".

פעולות החקירה החדשה בשלוש החברות התבצעו לבקשת המחלקה המשפטית ברשות, שבחנה את חומר הראיות שנאסף אשר הועבר אליה בעניין רשתות השיווק (בסוף חודש מרץ השנה) ובעניין ספקיות ויצרניות המזון (לפני כשבועיים). ברשות הפרידו את החקירה לשתיים - אחת בחשד לתיאום מחירים בין ספקיות מזון והאחרת נוגעת לתיאום מחירים בין רשתות השיווק.

לגלובס נודע כי בחינת המסמכים נמצאת בשלב מתקדם. ביצוע פעולות החקירה בשלב זה, לאחר בחינת התיק על ידי המחלקה המשפטית, יכולות ללמד כי קיים סיכוי לא מבוטל שהחקירה תעבור לשלב של שימוע לפני הגשת כתבי אישום. יחד עם זאת, הרשות צפויה לבחון את המידע החדש שנאסף.

ראיונות בתקשורת שהכילו מסרים סמויים?

הפרשה התפוצצה בנובמבר 2021, אז פשטו חוקרי רשות התחרות על משרדי רשת שופרסל וחברת המזון שטראוס וחקרו בכירים בהן - מנכ"ל שופרסל דאז איציק אברכהן ומנכ"ל שטראוס לשעבר גיורא בר דעה (שלפני שלושה שבועות נחקר פעם נוספת בפרשה). בימים לאחר מכן נחקרו גם רמי לוי (בעלי רשת המזון הנושאת את שמו); איתן יוחננוף, בעל השליטה ברשת יוחננוף; ואריה בוים מבעלי רשת אושר עד. בגזרת ספקיות המזון נחקרו נעם וימן, בעל השליטה בדיפלומט; צביקה ויליגר, בעלי ויו"ר חברת ויליפוד; ובכירים בחברת יוניליוור.

באפריל 2022 פשטה הרשות על משרדי ויליפוד, החרימה מחשבים וחומרים נוספים, חודש לאחר חקירתו של היו"ר ויליגר. ביולי אותה שנה נחקרו מנהלים בכירים בשטראוס פעם נוספת.

החשד לתיאום מחירים בין ספקים ורשתות המזון הנחקר בפרשה מתבסס בין היתר על פרסומים בתקשורת, בפייסבוק ובדוחות כספיים. בין השאר החקירה מתמקדת בראיונות שנתנו בכירי ענף המזון לכלי התקשורת, באופן שעשוי להוות העברת מסרים לשם תיאום בדבר התייקרות מחירים.

המשותף לחלק מהנחקרים בפרשה הוא שהם רמזו שצפויה עליית מחירים, או הודיעו שיעלו מחירים. אברכהן, כמנכ"ל שופרסל, הודיע אז בתקשורת על העלאת מחירים, ואילו דיפלומט ושטראוס כללו צפי לעליית מחירים בדוחותיהן הכספיים. גם רביד מרשת ויקטורי התבטא כי צפוי "צונאמי של עליית מחירים".

סמוך לפתיחת החקירה, רשות התחרות הודיעה כי היא "פתחה בחקירה ובודקת חשד להפרת חוק התחרות על־ידי מספר ספקים ורשתות בעקבות אירועים שאירעו לאחרונה". אברכהן הגיע יום למוחרת חקירתו ברשות לדיון סוער בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא יוקר המחיה. הוא הכחיש לחלוטין את החשדות ואמר: "מה, אתם נורמלים? לא עסקנו בתיאום מחירים".

חקירה חריגה ביותר ותקדימית

הממונה על התחרות, מיכל כהן, תידרש להכריע אם נאספו די ראיות כדי להעמיד לדין את בכירי חברות ענף המזון. מועד ההכרעה מגיע זמן קצר לאחר ששר הכלכלה, ניר ברקת, ביקש מכהן להתפטר בטענה שהרשות לא מהווה גורם מרסן לחברות המזון והמונופולים בשוק, וכי כהן אינה מאמצת מדיניות אקטיבית. כהן הבהירה כי אין לה כוונה להתפטר וכי לא תתפשר על עצמאות רשות התחרות.

החקירה היא חריגה מאוד ותקדימית, ככל שהיא מתבססת רק על הפרסומים הפומביים בתקשורת והדוחות הכספיים. בשנת 2014 פורסמה טיוטת גילוי דעת של פרופ' דיוויד גילה, הממונה על התחרות דאז, לפיה העובדה שמידע מועבר באופן פומבי לא מונעת את תחולתו של חוק התחרות, וכי התבטאות פומבית עשויה להוות לכל הפחות ניסיון להגיע להסדר כובל, אם המידע מספיק ברור ומדויק על מנת שמתחרה יוכל לפעול בהתאם. גילוי הדעת נותר במעמד של טיוטה. מאז לא נפתחה חקירה המתבססת על ניסיון ליצור הסדר כובל על בסיס פרסומים פומביים.

עיצומים כספיים בחשד להפרות חוק המזון

במהלך השנה וחצי האחרונות פעלה רשות התחרות במגוון כלים נגד חברות המזון בישראל. בתחילת החודש הודיעה כי בכוונתה להטיל עיצום כספי על אי מענה לדרישות נתונים על חברת נטו מלינדה סחר, בגובה של כ־8 מיליון שקל, בכפוף לשימוע. המידע נדרש במסגרת מהלך אכיפה לבדיקת הציות להוראות חוק המזון. מדובר בהסכמות שנטו הגיעה אליהן עם קמעונאי מזון. בדיקה בדבר הפרות של חוק המזון עדיין בבדיקה.

קודם לכן, במאי השנה הגיעה הממונה להסכמה עם שבעה ספקי מזון גדולים על תשלום בגין הפרות מזון בסכום של 23 מיליון שקל, שישולם לאוצר המדינה. הספקים שסטוביץ', ליימן שליסל, שטראוס, תנובה, אנג'ל, יוניליוור ואסם ישלמו בשל חשש להפרות של הוראות חוק קידום התחרות בענף המזון.

בפברואר 2023 התנגדה הממונה למיזוג בין שטראוס למשק ויילר העוסק בייצור מוצרי טופו. במסגרת המיזוג, קבוצת המזון והמשקאות שטראוס ביקשה לרכוש את השליטה במשק ויילר, אולם לפי רשות התחרות, "בחינת המיזוג העלתה חששות תחרותיים בענפי הטופו והמשקאות הצמחיים".

מיפאורה, ויקטורי ושסטוביץ' לא נמסרה תגובה.

*** חזקת החפות: יודגש כי כלל הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד, לא הוגש נגדם כתב אישום, ועומדת להם חזקת החפות.