לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן: מה צופים הכלכלנים?

הציפיות של מרבית הכלכלנים בשוק הן שהאינפלציה תעלה ב-0.4%-0.6%, כך שהקצב השנתי ימשיך לנוע סביב 5% • אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות: "בישראל האינפלציה לא רק גבוהה אלא היא גבוהה בכל הסקטורים"

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם היום (ה') ב-18:30 את נתוני האינפלציה לחודש מאי. הציפיות של מרבית הכלכלנים בשוק הן שהיא תעלה ב-0.4%-0.6%, כך שהקצב השנתי ימשיך לנוע סביב 5%.

בעוד שבארה"ב כבר רואים סימנים להתמתנות האינפלציה, הנתונים המועדכנים הצביעו על קצב שנתי של 4%, בישראל קשה להצביע על מגמה דומה. המדד שהתפרסם בחודש שעבר הפתיע לרעה והצביע על קצב שנתי של 5% - הרבה מעל היעד של בנק ישראל שעומד על 2%.

● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי אך מעריך: היא תחזור לעלות בקרוב 
המסר של שוק המניות בארה"ב לבנק המרכזי: לא עשית מספיק
שתי קרנות ההשתלמות שעקפו בחודש מאי את כל השאר בפער

"המדד בחודש שעבר עלה בהפתעה והוא היה גבוה. הפעם אנו כבר צופים עלייה גבוהה של 0.6%", מוסר לגלובס אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות. גרינפלד מסביר שלפי חישוב זה, אם האינפלציה תהיה בהתאם לציפיות היא עתידה להישאר גבוהה. "בישראל האינפלציה לא רק גבוהה אלא היא גבוהה בכל הסקטורים", מדגיש גרינפלד. "הירידה האינפלציונית בישראל מגיעה מתחומים שנפגעו ממשבר הקורונה, וברגע שבעיות שינוע ומלאי נפתרו המחירים שם ירדו".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים מסביר את הצפי לעלייה, שלפי הבנק צפויה להיות באזור 0.4%-0.5%. שפריר מתמקד באפיקים המרכזיים שמהווים משקל במדד המחירים.

"מחירי המזון צפויים לעלות קלות בעיקר בשל עליית מחירי הארוחות במסעדות", הוא אומר. "חרף העלאת מחירי החלב בפיקוח בתחילת החודש, נראה כי מחירי מוצרי החלב עלו במאי בשיעור מתון מאד בשל מבצעי חג השבועות". גם רכיב הדיור לפי שפריר צפוי לעלות. הוא מעריך שסעיף הדיור יעלה בכ-0.4% ויקפיץ בשל כך את המדד עשירית האחוז. זאת על רקע עלייה בשירותי הדיור וברכיב שכר הדירה במדד.

האינפלציה תשפיע על החלטת בנק ישראל

הנתונים היום ישפיעו ללא ספק על החלטות הריבית העתידיות של בנק ישראל. הנגיד, פרופ' אמיר ירון, אמר לאחרונה כי ש"רמת האינפלציה בישראל גבוהה ועומדת על 5%. המדד האחרון הפתיע את שוק ההון, את החזאים וגם אותנו - כלפי מעלה. הוא עלה ב-0.8%, לעומת צפי של 0.4%-0.5%. עיקר הסטייה מהתחזיות נבעה מסעיף הנסיעות לחו"ל, אך אין ספק כי האינפלציה מתבררת כדביקה".

גרינפלד ציין שמצבו של בנק ישראל שונה כעת מממצבו של הפד בארה"ב, שהחליט לראשונה בסבב הנוכחי לעשות הפסקה בעליות הריבית. "לעומת ארה"ב, אנו עדיין רואים את הצרכן הישראלי צורך, השכר בישראל עולה ושוק העבודה חם, כך שזה לא מפתיע שהאינפלציה גבוהה בישראל. בנוסף, גם תנודתיות שער החליפין מוסיפה לסיכונים האינפלציונים", הוא אומר. להערכתו, בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית במשק גם בפעימה הקרובה בתחילת יולי לאור האינפלציה הגבוהה.