קרנות פנסיה | בדיקת גלובס

שתי קרנות השתלמות עקפו בחודש מאי את כל השאר בפער. ומי בתחתית טבלת התשואות?

קרנות ההשתלמות של אנליסט וילין לפידות ממשיכות לברוח לשוק במסלולים הכלליים וגם במסלולים המנייתיים, הודות לחשיפה הגדולה שלהם לשוק הסחיר • בקרנות הפנסיה מור ומיטב בראש חודש מאי, כשגם אלטשולר שחם סוגרת חמישה חודשים טובים

מה עשה החיסכון שלכם בחודש מאי? / אילוסטרציה: Shutterstock
מה עשה החיסכון שלכם בחודש מאי? / אילוסטרציה: Shutterstock

העליות הגדולות שרשמו מניות הטכנולוגיה בחודש מאי ולמעשה מתחילת השנה, יחד עם עליות שערים באיגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות בארץ, הביאו את קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות לרשום חודש חיובי, עם ממוצע של כ-1% במסלולים הפנסיוניים לצעירים ובמסלולי ההשתלמות הכלליים. זאת, למרות שבחלק מהחברות, המסלולים המנייתיים רשמו אף תשואה שלילית, כשזו הממוצעת עומדת על 0.5%, בעיקר בשל ירידה במדדי הדגל בישראל, כשגם הדאו ג'ונס ירד בחודש שעבר ב-3.5%. גם פיחות השקל מול הדולר, תרמו לאחזקות המט"חיות וגם הן אחראיות לתשואה החיובית של הקופות.

● חוסר הוודאות חזר ומכה שוב בבורסה ובשוק המט"ח המקומי 
המסר של שוק המניות בארה"ב לבנק המרכזי: לא עשית מספיק

גם פיחות השקל מול הדולר, תרם לאחזקות המט"חיות וגם הן אחראיות לתשואה החיובית הממוצעת של הקופות. אתמול הורגשו שינויים גדולים במטבע החוץ סביב ההצבעה בכנסת על הוועדה למינוי שופטים, וכל תנודה ביחסי השקל מול המטבעות הזרים, בעיקר מול הדולר, משפיעה ישירות על תשואות החיסכון.

בקרנות הפנסיה מי שרשמה את התשואה הגבוהה ביותר בחודש מאי היא קרן הפנסיה הצעירה של מור, שסגרה בחודש שעבר שנה מלאה מאז נכנסה לשוק כקרן ברירת מחדל. מור רשמה תשואה של 1.39% ובסך הכל מתחילת השנה התשואה המצטברת שלה עומדת על 5.7%, הגבוה בענף. גם הקרן של מיטב (גם היא קרן ברירת מחדל רשמה במאי תשואה של יותר מ-1%, שאפשרה לה לצמצם את הפער מתחילת השנה מקרן נוספת כזו, זו של אלטשולר שחם (שרשמה תשואה של 5.5% מתחילת השנה).

 

בקרנות ההשתלמות, אנליסט וילין לפידות ממשיכות לפתוח פער על פני המתחרים מתחילת 2023, כשהן מסיימות את חודש מאי עם 1.47% ו-1.42% במסלול הכללי, בהתאמה. ילין לפידות מובילה בתשואה מתחילת השנה במסלול זה, עם תשואה מצטברת של 5.1%, כאחוז וחצי מעל הממוצע הענפי. במסלול המנייתי, אנליסט היא מצטיינת החודש עם תשואה של יותר מ-2%, ומתחילת השנה היא כבר נושקת ל-10%, בעוד הממוצע הענפי עומד על 5.3%.

 

הסיבה להצטיינות של שתי הקרנות הללו היא הזינוק בשווקים הסחירים. שני בתי ההשקעות לא מאמינים בחשיפה לשוק הלא סחיר, שבחודשים הראשונים של השנה נאלץ לבצע שעורכים של נכסים שהשתנו בעיקר סביב עליית הריבית. מדובר לדוגמה על חברות הייטק שנפגעו בעת הצורך לגייס, או על השקעות בנדל"ן המתמקד במשרדים להשכרה, שספג מכה קשה לאחר הקורונה.