במחצית השנייה של 2022 נרצחו פי 3 ערבים מבמחצית הראשונה?

בחלק השני של 2022 חלה עלייה במספר הנרצחים הערבים, אבל כמה היא דרמטית? • המשרוקית של גלובס 

צביקה פוגל, עוצמה יהודית (אלמוג בשישי, רשת 13, 16.6.23) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צביקה פוגל, עוצמה יהודית (אלמוג בשישי, רשת 13, 16.6.23) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

העלייה הדרמטית במספר הנרצחים בחברה הערבית בחודשים האחרונים עוררה ביקורת גדולה כלפי הממשלה המכהנת, וכלפי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. בתגובה לכך, בן גביר וחברי מפלגתו מקפידים להדגיש כי תחילת העלייה במספר הנרצחים החלה עוד בימיה של הממשלה הקודמת, במהלך 2022. דוגמה בולטת לקו ההסברה הזה אפשר היה למצוא בדבריו של יו"ר הוועדה לביטחון לאומי בכנסת, ח"כ צביקה פוגל. "כל מי שרוצה לספור את הרציחות עכשיו, אז אני מבקש - לפחות תעשו את זה ביושר", הוא אמר בראיון ברשת 13, "בשנת 2022, בחציון הראשון, נרצחו 30. בחציון השני - 84. פי שלושה כמעט. העלייה הזו החלה עוד לפני שאנחנו הגענו…". הפערים שמציג פוגל בין שני החציונים אכן נשמעים דרמטיים, אבל האם הם נכונים? בדקנו.

 

כפי שהסברנו בכתבות קודמות, רוב הנתונים שמובאים באמצעי התקשורת בנוגע למספר הנרצחים בחברה הערבית נאספים על ידי ארגון בשם "יוזמות אברהם". במקביל, הנתונים נאספים גם על ידי המשטרה ואלה מתפרסמים בדרך כלל על בסיס פנייה ממוקדת של כלי תקשורת. פירטנו בעבר על הבדלי המתודולוגיה בין שתי ספירות, ולא נרחיב בעניין כאן, אלא נביא את הנתונים של שני הגופים. לפי הנתונים שמסרה לנו המשטרה, מינואר ועד סוף יוני 2022 נרצחו 45 אנשים בחברה הערבית, ומיולי ועד סוף השנה נרצחו 64. כלומר, אכן נרשמה עלייה אך של פי 1.4 ולא "כמעט פי 3". גם לפי נתוני "יוזמות אברהם", שהספירה שלהם מרחיבה יותר, שיעור העלייה רחוק מאוד מזה שהציג פוגל. שם מדובר על עלייה מ־47 נרצחים בחציון הראשון ל־69 בחציון השני. כלומר, כמעט פי 1.5.

אז על מה ביסס ח"כ פוגל את נתוניו? מטעמו שלחו לנו בתגובה לפנייתינו הפנייה לטורו של קלמן ליבסקינד שפורסם במעריב בסוף השבוע האחרון. ליבסקינד אכן הגיע למסקנה כי "החצי השני של השנה היה הרבה יותר מדמם מהחצי הראשון". אך הוא עשה זאת לאחר שערך השוואה בין "חמשת החודשים הראשונים (של 2022) שבהם נרצחו 30 ערבים", לבין "שבעת החודשים (שבהם) נרצחו 84". כלומר, ליבסקינד, מסיבותיו שלו, חילק את השנה לשני חלקים שאינם שווים באורכם. בחלוקה כזאת, הנתונים שהוצגו על ידו אכן דומים (אם כי לא זהים) לנתוני המשטרה ויוזמות אברהם, אך הם כמובן לא יכולים להצדיק את דבריו של יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, שמצופה ממנו להכיר את המספרים הרשמיים, ושבניגוד לבעל הטור כן דיבר על שני חציונים.

בשורה התחתונה: דבריו של פוגל לא נכונים ברובם. בחציון השני של 2022 אכן נרשמה עלייה במספר הנרצחים בהשוואה לחציון הראשון, אך העלייה הזאת היא מתונה בהרבה מכפי שהציג אותה: פי 1.4־1.5, ולא "כמעט פי שלושה".

תחקיר: אביה שקלאר־חמו

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: צביקה פוגל
מפלגה: עוצמה יהודית
פלטפורמה: אלמוג בשישי, רשת 13
ציטוט: "בחציון הראשון של 2022 נרצחו 30 (אזרחים ערבים), בחציון השני - 84… העלייה החלה לפני שהגענו"
תאריך: 16.6.23
ציון: לא נכון ברובו

העלייה הדרמטית במספר הנרצחים בחברה הערבית הובילה לחילופי האשמות בין הממשלות האחרונות. האופוזיציה שבה והזכירה את התוכניות למיגור הפשיעה במגזר שהוביל בממשלת השינוי סגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ', שלטענתה אחראית לירידה של 16% במספר הנרצחים השנתי - מ-126 בשנת 2021 ל-108 בתום שנת 2022.

אלא שיו"ר הוועדה לביטחון פנים וחבר מפלגת עוצמה יהודית צביקה פוגל טוען כי יש לראות את המגמה באופן שונה לגמרי. כשנשאל על ההידרדרות במצב המשטרה בתוכניתו של אלמוג בוקר, ביקש פוגל להפנות את הזרקור לחציון השני של 2022. "כל מי שרוצה לספור את הרציחות עכשיו, אז אני מבקש - לפחות תעשו את זה ביושר: בשנת 2022, בחציון הראשון, נרצחו 30. בחציון השני - 84. פי 3 כמעט. העלייה הזו החלה עוד לפני שאנחנו הגענו. להגיד שאנחנו אשמים בזה - זה פשוט לא פייר".

ביום ראשון האחרון, בראיון לתוכנית "הבוקר הזה" בכאן ב', חזר פוגל על הנתונים. "בואי נעשה סדר בעובדות, כי אני לא מתווכח על מה שאני לא יודע", אמר למגישה אילאיל שחר."בקדנציה הקודמת, בתקופה שבה סגלוביץ' עשה לכאורה שינוי עם המפכ"ל - אז בחציון הראשון היה 34 נרצחים, בחציון השני היו 80 נרצחים. שזה כמעט פי 3. לבוא ולומר שהעלייה הזו קרתה כי כל הרוצחים חיכו שאנחנו נכנס לממשלה ואז התחילו לפעול - בואו רגע נעצור את זה".

האם אכן מספר הנרצחים בחברה הערבית הוכפל פי 3 בחציון השני של 2022?

ראשית, יש לציין כי ישנם פערים באופן שבו נספרים הנרצחים בחברה הערבית. הדיווחים בתקשורת - אשר הצהירו בשבוע שעבר על 100 נרצחים - מסתמכים על עמותה יהודית ערבית בשם "יוזמות אברהם", המבצעת מעקב בנושא. יונתן אריה, שמרכז את הספירה ביוזמות אברהם, הסביר לנו כי הם כוללים את "כל מי שנהרג בנסיבות של אלימות ופשיעה בחברה הערבית". תחת הספירה המרחיבה הזאת נכלל למשל גם צעיר מכפר יאסיף שנהרג במרץ במהלך חילופי יריות עם שוטרים, לאחר שירה לעבר בית בכפר; וגם שני גברים בשנות ה-30 לחייהם שנהרגו בפברואר מפיצוץ מטען ברכבם, כשלפי הערכת המשטרה מדובר ב"תאונת עבודה".

על פי נתוני המשטרה, שנמסרו לבקשתנו, מינואר ועד סוף יוני 2022 נרצחו 45 אנשים בחברה הערבית, ואילו בחציון השני נרצחו 64 אנשים. כלומר, מדובר על עלייה של פי 1.4.

גם לשיטתם המרחיבה של עמותת "יוזמות אברהם", ההבדלים אינם משמעותיים. על פי מעקב העמותה, בחציון הראשון של 2022 נרצחו 47 אנשי בנסיבות של אלימות ופשיעה בחברה הערבית, ובחציון השני עמד מניין הקורבנות על 69, עלייה העומדת על פי כ-1.5.

פנינו לחה"כ פוגל, בכדי להתחקות אחר הנתונים עליהם ביסס את דבריו. בתגובה הוא שלח לנו את טורו של קלמן ליבסקינד אשר פורסם בסוף השבוע האחרון במעריב. ליבסקינד אכן ציין בדבריו כי "החצי השני של השנה היה הרבה יותר מדמם מהחצי הראשון", אך חילק את החודשים באופן אחר. על פי החלוקה שציין, בחמשת החודשים הראשונים של השנה, כלומר מינואר עד סוף מאי, נרצחו 30 ערבים, ובשבעת החודשים שאחריהם נרצחו 84.

ליבסקינד ציין גם הוא כי "ישנם הבדלים קטנים במספרים אצל גופים שונים בגלל קריטריונים שונים", אך לא פירט את התחשיב שערך. אבל כך או כך, אם סופרים את הנתונים על פי החלוקה שביצע, הנתונים די דומים. על פי המשטרה, בחמשת החודשים הראשונים של 2022 נרצחו 30 איש, ועל פי יוזמות אברהם 33. זאת לעומת 79 נרצחים בשבעה חודשים הבאים, על פי המשטרה, ו-83 נרצחים על פי יוזמות אברהם.

לחלוקה באופן הזה יש משמעות רבה, כיוון שבחודש יוני 2022 חל שינוי משמעותי בסטטיסטיקה: ממספר חד ספרתי של נרצחים בחמשת החודשים הראשונים של השנה, זינקו הנתונים ל-15 נרצחים בחודש אחד, כך על פי המשטרה. אם כן, כאשר סופרים את המחצית הראשונה של 2022 רק בהתבסס על חמשת החודשים הראשונים, ללא חודש יוני, אכן משתקפת עלייה משמעותית יותר.

אלא שכאמור, פוגל לא פירט בדבריו כיצד התבצעה חלוקת החודשים, אלא הציג את הנתונים כמשקפים את המחצית הראשונה והשנייה, ואף קבע כי מדובר בעלייה של "כמעט פי 3".

לסיכום, בחציון השני של 2022 אכן נרשמה עלייה במספר הנרצחים בהשוואה לחציון הראשון, אך העלייה הזאת היא מתונה בהרבה מכפי שהציג אותה: פי 1.4-1.5, ולא "כמעט פי שלושה". טורו של קלמן ליבסקינד, המקור אליו הפנה פוגל כביסוס לדבריו, חילק את השנה לשני חלקים שאינם שווים באורכם. לכן דבריו של של פוגל אינם נכונים ברובם.