לאחר פגישה מתוחה ביניהם: אמסלם רוצה להקים ועדה מייעצת על הראש של מנהלת רשות החברות

לפי החוק, לשר יש סמכות להקים ועדה שתוכל להתערב בהתנהלות של רשות החברות הממשלתיות • ברקע: הפגישה של השר דודי אמסלם ומנהלת הרשות מיכל רוזנבוים הוגדרה בסיומה כ"לא ידידותית"

מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ
מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ

ברקע היחסים המתוחים ביניהם, השר דודי אמסלם ומנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים נפגשו היום (ב') לפגישה שהוגדרה בסיומה כ"לא ידידותית", וכנראה שמדובר בלשון המעטה. כעת, אמסלם, שהסמכות על רשות החברות הועברה אליו ממשרד האוצר בממשלה הנוכחית, מתכנן את הסנקציות.

בדיקה של רשות החברות: התלונה מתוך הדירקטוריון שסיבכה את רפאל | בלעדי

בתוך תקופה קצרה הצטברו חזיתות רבות בין אמסלם, שהסמכות על רשות החברות הועברה אליו ממשרד האוצר בממשלה הנוכחית, לבין הרגולטורית האמונה על עשרות חברות ומאות מינויים לדירקטוריונים שלהם. בין המחלוקות: שאלת הדחת יו"ר דואר ישראל ומנכ"ל הרכבת, מינוי יו"ר לנמל אשדוד ולחברת החשמל, פסילת מינויו של אלעד ברדוגו (אחיינו של יעקב ברדוגו) לתפקיד היועץ המשפטי של נתיבי ישראל, ושינוי מהיסוד של שיטת נבחרת הדירקטורים.

בפגישה שהתקיימה בין אמסלם לרוזנבוים לא נרשמו הסכמות באף אחד מהנושאים שעל הפרק והצדדים התבצרו בעמדותיהם. כעת עולה השאלה מה יקרה הלאה, כאשר הקרע בין השניים כבר עתה מוביל לפגיעה במינויים, בתהליך הפרטת הדואר ובמעמדה של הרשות.

כרגע אין כוונה מוצהרת מצד אמסלם לנסות ולהדיח את רוזנבוים. על מנת להדיח אותה, נדרשת הסכמת הייעוץ המשפטי לממשלה ונציבות שירות המדינה. במקום להיכנס לתהליך סבוך שכזה, נראה שאמסלם יעדיף להצר את רגליה של רוזנבוים ואולי לדחוק בה לעזוב בעצמה.

כך, אמסלם שוקל כעת להקים ועדה מייעצת לרשות. לפי חוק רשות החברות, לשר יש סמכות להקים ועדה שתוכל להתערב בהתנהלות של הרשות. לפי החוק, "מנהל הרשות ייוועץ עם הוועדה המייעצת בעניינים הנוגעים לכלל החברות הממשלתיות או לסוגי חברות". או במילים אחרות, אמסלם יוכל למנות לרוזנבוים ועדה "על הראש" שתתערב בפעילות שלה. יצויין שהנושא לא עלה בין השניים בפגישה.

דבר נוסף שאמסלם עשוי לעשות הוא להנחות את המנכ"ל שלו במשרד לשיתוף פעולה אזורי, גלעד שדמון, להיות מעורב יותר ברשות החברות. בסביבתו של אמסלם טוענים שאנשי האוצר היו מעורבים באופן דומה העשייה של הרשות בימים שהיא הייתה כפופה לשר האוצר, ועל כן לדבריהם אין כל פסול שמנכ"ל המשרד יקח חלק בנעשה ברשות.