השבוע בנדל"ן: שכונות חדשות בהוד השרון ובדימונה

האם הפעם ימצאו רוכשים לקרקעות "מחיר למטרה" בדימונה, ומה יעלה בגורל התנגדויות לשכונות בג'סר אל זרקא והוד השרון?

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

יום שני 26/6 

1. התנגדויות לתוכנית מערב ג'סר אל זרקא

חוקר של הוותמ"ל ישמע התנגדויות לתוכנית מערב ג'סר אל זרקא, תמל/1080. עשרות תושבים ביישוב הביעו התנגדות לתוכנית, וכך גם המועצה המקומית ורשות הטבע והגנים. מבחינת התושבים והמועצה, הדבר הצורם בתוכנית הוא שהיא מיטיבה עם קרקעות המדינה על חשבון הקרקעות של בעלי קרקעות פרטיים שנמצאות בסמיכות, שייאלצו - אם התוכנית תאושר - לספוג הפקעות רבות יחסית של קרקעות לצורכי ציבור.

תמל/1080 היא תוכנית לרצועה המערבית של היישוב הכוללת כ־150 דונם, והיא מתחילה משמורת נחל תנינים בצפון ונמשכת לאורך הקו הראשון לים של היישוב, ובמסגרתה מתוכננות להבנות 589 יחידות דיור (יח"ד).

התושבים טוענים כי שטחי הציבור שיוקמו בשטחים המופקעים ישרתו את כלל התושבים, ולכן אין זה הוגן לדרוש מהם לשלם את המחיר הזה.

יצוין כי רשות הטבע והגנים התריעה שהתוכנית עלולה לפגוע בעתיד בשמורת נחל תנינים. הרשות מבקשת להכריז על שטחים שגובלים בשמורה כעל שמורת טבע. כמו כן היא מבקשת להציל את אמת המים הצפונית ההיסטורית, ש"נרמסת ע"י כביש הגישה הצפוני", כדבריה.

יום שני 26/6

2. מכרז רמ"י ל"מחיר מטרה" בדימונה 

בשכונה הנושאת את שמו של יוני נתניהו בדימונה, ייסגר בתאריך זה מכרז רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) במסגרת תוכנית "מחיר מטרה", ל־1,122 יח"ד. 80% מהדירות שיוקמו יוקצו לזוכי התוכנית ויתרת הדירות יימכרו בשוק החופשי.

נשאלת השאלה האם היזמים יגלו עניין בדימונה, שהופצצה בשנים האחרונות ביחידות דיור. למען הדיוק, מאז 2015, כשהחלה "מחיר למשתכן", נערכו בעיר 21 מכרזי קרקעות לאלפי יח"ד בפרויקטים שהשתתפו בתוכניות. בשנים האחרונות נמכרו בפרויקטים הללו 477 יח"ד ללא הגרלה, לאחר שמי שזכו בהן לא גילו בהן עניין. זה אחד הסימנים המובהקים לשוק רווי, ואכן למכרז האחרון שנערך בעיר ל־1,198 דירות - לא הוגשו כל הצעות. המכרז נערך במרץ שנה שעברה, ולתאריך יש חשיבות, משום שברור ששיקולי הריבית הממריאה לא עברו אז כלל בראשם של היזמים.

אולם המכרז ההוא נערך בדרום העיר והמכרז הנוכחי נערך בשכונת יוני נתניהו. עיון בפרטי המכרז מעלה כי שני המכרזים זהים במידה רבה, רק שעכשיו המתחם מכונה "יוני נתניהו". האם זה מה שישנה את עמדת היזמים לגבי הקמת פרויקטים חדשים בדיור מוזל בעיר? לנו לא נראה. אם בכל זאת יקרה הנס, מחיר דירה תיאורטית של 4 חדרים, 100 מ"ר עם מחסן, מרפסת וחניה, יגיע לאחר הנחה לכ־670 אלף שקל. המחירים נמצאים בטווח המחירים של הגרלות קודמות.

יום רביעי 28/6 

3. התנגדויות לתוכנית "בית הנערה" בהוד השרון

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז תדון בהתנגדויות לתוכנית חדשה לאזור "בית הנערה" בהוד השרון. מדובר בתוכנית שמשתרעת על 178 דונם, שכוללים בין היתר את המתחם בן 34 דונם שנמצא בבעלות ישראל קנדה ויוסי אברהמי, שמיועד לבניית 440 יח"ד.

התוכנית החדשה שהוועדה אמורה לדון בה, מסתכלת בצורה הוליסטית יותר על האזור ועל מבני הציבור התשתיות שבו, ועל כן משנה את גודלי המגרשים ומטילה על היזמים עלויות גדולות יותר. לפיכך היא כוללת הגדלת מספר הדירות שניתנות לבנייה ל־458.

אולם החברות היזמיות הגישו התנגדויות באמצעות עו"ד עופר טויסטר, והן טוענות שהגדלת זכויות הבנייה אינה מפצה אותן מספיק, וכי התוכנית החדשה תגרום להם לנזקים בגובה של כ־100 מיליון שקל. גם שכנים ובעלי קרקעות פרטיים הגישו התנגדויות לתוכנית החדשה. שכנים מרחוב הגשר הסמוך התלוננו על כך שהרחוב הצר שלצידו יש בעיקר צמודי קרקע, יהפוך לפתע לרחוב עמוס של מבנים בני 6־8 קומות.