סרט האקשן בנטפליקס שחייבים לראות והתערוכה של הפסל הבינלאומי שכדאי ללכת אליה

הסרט "האמא" עוקב אחרי מתנקשת, האמא, היוצאת ממקום מחבואה על מנת להגן על ביתה, עליה ויתרה מיד לאחר לידתה • את האם מגלמת בצורה אמינה ומדוייקת ג'ניפר לופז, המוכיחה שהיא אחת השחקניות שהכי כיף לראות על המסך • במוזיאון תל אביב מוצגת בימים אלה "הרחק בבית", תערוכת יחיד ראשונה של האמן האוסטרי ארווין ווּרם, הנודע כמי שחולל מהפכה באמנות הפיסול באמצע שנות ה־90

ג'ניפר לופז ב''האמא'' / צילום: נטפליקס
ג'ניפר לופז ב''האמא'' / צילום: נטפליקס

סרט

האמא
The Mother

זמין לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: אקשן
במאי: ניקי קארו
תסריט: מישה גרין, אנדריאה ברלוף, פיטר קרייג
שחקנים: ג'ניפר לופז, פול רייסי, לוסי פאז, עומארי הרדוויק, ג'וזף פיינס, גאל גרסיה ברנאל
משך הסרט: 117 דק'
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
5.6/10 (מתוך 35,000 קולות)
ציון Rotten Tomatoes:
43% - מבקרים; 63% - קהל

רק לפני חצי שנה יצא סרט אקשן בכיכובה של ג'ניפר לופז, "חתונה בהפתעה", ולפני שהספקנו להתגעגע היא חוזרת לככב בסרט אקשן נוסף. "האמא" עלה לנטפליקס באמצע מאי וכיכב ברשימת עשרת הסרטים הנצפים ביותר גם בישראל וגם באמריקה.

לופז לא רק משחקת בסרט, היא גם אחת מהמפיקות. הבמאית היא ניקי קארו, הידועה בזכות הרימייק של דיסני לסרט "מולאן" וסרט השואה "אשתו של שומר גן החיות".

הסרט עוקב אחרי מתנקשת, האמא, (ג'ניפר לופז) שיוצאת ממקום מחבואה על מנת להגן על ביתה, עליה ויתרה מיד לאחר לידתה.

חייה של הבת, זואי, (לוסי פאז) בסכנה, כשמתגלה כי שני סוחרי נשק איתם האם עבדה, יודעים היכן היא נמצאת, ורוצים להשתמש בה על מנת לנקום באמא.

ההקשר למציאות

למרות שמדובר בסרט אקשן, אחד הנושאים הבולטים בו הוא אימהות. בראיון ל"רויטרס", כשג'ניפר לופז ולוסי פאיז, המגלמות בסרט אם ובת, נשאלו מה נושא הסרט, פאיז השיבה: "מערכת היחסים בין אמא ובת וכיצד האם תגן על הילד שלה". בראיון למגזין Comingsoon במאית הסרט, ניקי קארו, סיפרה שהאימהות מרתקת אותה ואת לופז, כיוון ששתיהן אימהות לילדים מתבגרים. היא הוסיפה שלתת לאמא תפקיד ראשי בסרט אקשן הוא מהלך נועז ולא שגרתי, משום שאין כאלה תפקידים בסרטי פעולה.

ההקשר הקולנועי

אחת מהביקורות על הסרט היא שהעלילה שלו בנויה משלושה חלקים נפרדים וארוכים למדי, ושכל אחד מהם היה יכול להיות סרט בפני עצמו. עוד בראיון למגזין Comingsoon סיפרה במאית הסרט, ניקי קארו, שהממד האפי בסרט היה מאתגר מאוד מבחינה הפקתית, שכן היא נדרשה לצלם בהרבה לוקיישנים, אך מבחינתה מדובר היה בהכרח.

למה בחרנו בו

"האמא" מנסה להביא משהו אחר: לשלב באקשן הרבה דרמה ורגש. גם אם רוב העלילה צפויה מראש, הרי ששווה לצפות בסרט בגלל ג'ניפר לופז, המגלמת את האם בצורה אמינה ומדוייקת. שוב היא מוכיחה שהיא אחת השחקניות שהכי כיף לראות על המסך.

אומנות

הרחק בבית
ארווין וורם

אוצרת: מירה לפידות
היכן: מוזיאון תל אביב
כתובת: שדרות שאול המלך 27, תל אביב
ימים ושעות פתיחה: שני ורביעי: 10:00-18:00, שלישי וחמישי: 10:00-21:00, שישי:
10:00-14:00,  שבת: 10:00-18:00
מחיר כרטיסים באתר: www.tamuseum.org.il
תאריך נעילה: 14.10

במוזיאון תל אביב מוצגת בימים אלה "הרחק בבית", תערוכת היחיד הראשונה בישראל לאמן האוסטרי ארווין ווּרם, 68, הנודע כמי שחולל מהפכה באמנות הפיסול באמצע שנות ה־90. התערוכה עוסקת ביחסים שבין פנים וחוץ, ובאופן שבו אנו מתייחסים לסביבה ולחפצים יומיומיים. היא כוללת 10 עבודות, ובמרחב הציבורי של המוזיאון מוצב "בית צר" של ווּרם, אחת העבודות האייקוניות שלו.

עשרת העבודות הן "פסלי הדקה" של האמן - מניפולציות קלות שהוא עושה בחפצים יומיומיים. העבודות מזמינות את הצופה לעלות על הבמה ולבצע פעולה עם החפץ המוצג. הצופה רשאי לפעול על פי הבנתו את ההוראה שנתן ווּרם ולשהות בפסל במשך כדקה, לרוב בתנוחה לא נוחה. למרות הפעולות המגוחכות שהם מזמינים את הקהל לבצע, הפסלים, אומר ווּרם, לא אמורים להיות מצחיקים בלבד, אלא לעורר שאלות לגבי אורח החיים העכשווי.

עבודה אחת

בתערוכה מוצגת אחת העבודות המפורסמות של ווּרם, "בית צר", מודל שהוא העתק של בית הוריו באוסטריה, שכוּוץ ונדחס לשישית מרוחבו הטבעי. זהו בית טיפוסי של מעמד הביניים האוסטרי בשנות השישים, וכניסה לתוכו היא כמו ביקור באוסטריה של אותן השנים. על אף הנוכחות של פריטים אישיים, מה שעניין את וורם הוא החברה האוסטרית של שנות ילדותו, והוא מבקר את הערכים, הנורמות והטעם שלה. "בית צר" הוא מטאפורה לחברה שמרנית, מוגבלת ומגבילה.

הפסל ''בית צר'', ארווין ווּרם, 2010 / צילום: אלעד שריג
 הפסל ''בית צר'', ארווין ווּרם, 2010 / צילום: אלעד שריג

ערך שוק

לאורך השנים הציג ווּרם במוזיאונים המרכזיים בעולם, שגם מחזיקים בעבודותיו, ביניהם מוזיאון הגוגנהיים בניו־יורק ומרכז פומפידו בפריז. ב־2017 הוא ייצג את אוסטריה בביאנלה בוונציה. עלות הפקת התערוכה והקטלוג המלווה אותה עומדת על כמיליון וחצי ש"ח. טווח מחירי עבודותיו של ווּרם הוא רחב, בשל המדיומים וההיקפים השונים שלהן. מחירי פסלי הברונזה ופסלי הביגוד נעים בין 40-100 אלף אירו, והפסלים הגדולים שלו (כגודל אדם בוגר) יכולים להגיע גם ל־200 אלף אירו. ציורי השמן שלו נאמדים ב־15,000 עד כ־20,000 אירו. צילומיו מודפסים על פי רוב בחמש מהדורות ושני העתקי אמן, ושוויים נע בין 4,000 אלף ל־20 אלף אירו. מחיר רישומים: 4,000 ל־10,000 אירו.