המשנה ליועמ"ש: "ביטול עילת הסבירות - אמצעי קיצוני ביותר ובלתי קביל"

נמשכים הדיונים בוועדת החוקה בעניין ביטול עילת הסבירות • לוועדה הגיע עו"ד ד"ר גיל לימון, המשנה ליועמ"ש, והודיע כי הייעוץ המשפטי לממשלה מתנגד לקידום החקיקה • לדבריו, הצעה זו – אם תתקבל – תבטל ערובה חשובה המבטיחה שהשלטון יפעל בהגינות ובהיעדר שרירות כלפי הפרט, ותפגע פגיעה קשה בערכים דמוקרטים בסיסיים

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, בדיון על ביטול עילת הסבירות בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, בדיון על ביטול עילת הסבירות בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבוקר (ב') נמשכים הדיונים בוועדת החוקה של הכנסת בעניין ביטול עילת הסבירות לממשלה, לשרים ולנבחרי ציבור. לוועדה הגיע עו"ד ד"ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, והודיע כי הייעוץ המשפטי לממשלה מתנגד לקידום החקיקה. 

גנץ בוועדת החוקה: "לא יהיה מו"מ על הפיכה משטרית בתשלומים" 
לקראת קריאה טרומית: ועדת השרים אישרה את החוק לפירוק לשכת עורכי הדין 
מילצ'ן במשפט נתניהו: "ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"

"הביטול של חובת הסבירות כך שלא תחול על דרג נבחר, שמשמעותו היא, בין היתר, 'חיסון' גם של החלטות שרירותיות, הוא אמצעי קיצוני ביותר ובלתי קביל", אמר ד"ר לימון. לדבריו, "יהיה בו כדי להותיר את הציבור חשוף לשרירות ללא אמצעים אפקטיביים להתמודד איתה, במקרים בהם עילות שיפוטיות אחרות לא יתנו מענה. מדובר במאות ואלפי החלטות שלטוניות".

לדבריו, מדובר בהצעות שמבטלות איזונים ובלמים חשובים בשיטתנו הדמוקרטית, מבלי להסדיר ערובות, חלופות או הסדרה רחבה של הנושא; הצעות שיוצרות "חורים שחורים נורמטיביים" בשיטת המשפט הישראלית.

עוד לדבריו, הצעה זו - אם תתקבל - תבטל ערובה חשובה המבטיחה שהשלטון יפעל בהגינות ובהיעדר שרירות כלפי הפרט. היא תפגע פגיעה קשה בערכים דמוקרטים בסיסיים, כמו תקינות פעילות המינהל, טוהר המידות של השירות הציבורי, שלטון החוק ואמון הציבור.

"איננו מבקשים להתעלם מהקשיים הטמונים ביישומה של עילת הסבירות לאורך השנים. אולם קושי ביישומה של העילה והזהירות הנדרשת בה, אינם מצדיקים את ביטולה", אמר ד"ר לימון. 

"הפיכה משטרית בתשלומים" 

אתמול (א') הגיע יו"ר המחנה ממלכתי, ח"כ בני גנץ, לוועדת החוקה ואמר: "אנחנו לא יכולים לקיים משא-ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים - היום זה החוק הזה, ומחר זה החוק הבא. אין לכם רוב בעם להפיכה, ספק אם יש לכם רוב בכנסת. אתם תגזרו את הקופון הפוליטי שלכם, והחברה הישראלית תשלם".

זהו היום השני למרתון הדיונים בסבב הנוכחי בוועדת החוקה לקראת קריאה ראשונה. בכוונת הממשלה לקדם עד סוף מושב הקיץ המסתיים בסוף יולי את ביטול עילת הסבירות. מדובר בנושא הראשון שהקואליציה מבקשת לקדם במסגרת הרפורמה הכוללת. משמעות התיקון המוצע הוא ביטול האפשרות של בג"ץ להתערב בהחלטות של הממשלה, השרים ונבחרי הציבור, בנימוק שהן לוקות בחוסר סבירות קיצוני. בין היתר, לא ניתן יהיה להתערב במינוי שרים ובמינויים בכירים בשירות המדינה מטעמי סבירות.

עילת הסבירות התפתחה בפסיקת בית המשפט העליון, והיא לא מעוגנת באופן מפורש בחוק. בתי המשפט עושים שימוש בעילה במקרים של חוסר סבירות קיצוני של רשויות המדינה - כך למשל במקרה בו חייבו את המדינה למגן גני ילדים בעוטף עזה, כאשר רשות מקומית חייבה בארנונה או במקרה של מינויים בשירות המדינה או בממשלה.

מובילי המחאה הודיעו כי יחריפו את פעולות המחאה השבוע, בשל קידום החקיקה.