רגע לפני שיא העומסים בנתב"ג: מכרז המוניות בוטל, והכאוס ימשך

רשות שדות התעופה ביטלה את מכרז המוניות שהיה אמור להסדיר את הסעת הנכנסים לארץ • גט, שהייתה המתמודדת היחידה, טענה למכרז מורכב, מסורבל ולדרישות בלתי סבירות

המתמודדות טענו לדרישות לא סבירות וחוסר שקיפות של רשות שדות התעופה / אילוסטרציה: Shutterstock
המתמודדות טענו לדרישות לא סבירות וחוסר שקיפות של רשות שדות התעופה / אילוסטרציה: Shutterstock

הקיץ החל ובאוגוסט צפויים להגיע לישראל כ-100 אלף אנשים ביום, אך רשות שדות התעופה ביטלה את מכרז המוניות שהיה אמור להסדיר את הסעת הנכנסים לארץ לאחר שגט היתה החברה היחידה שניגשה. המכרז יצא לדרך בדצמבר 2022 וספג ביקורת מכל חברות מוניות והאפליקציה בארץ. יאנגו, ואובר, שמאז הודיעה כי היא יוצאת מישראל, ותחנות מוניות ותיקות, בחרו שלא לגשת בגלל תנאי המכרז. הן טענו לדרישות לא סבירות, חוסר שקיפות של רשות שדות התעופה, הבהרות רבות לתנאי המכרז ובעיקר היעדר כדאיות כלכלית.

"הצפון הישן" של תל אביב מוביל בהיצע הדירות החדשות למכירה
דחייה בהתייקרות מחירי התחבורה הציבורית

חברת גט הודיעה לאחרונה כי ועדת המכרזים החליטה לפסול את הצעתם, בשל אי התאמה לתנאי המכרז וביטלה את המכרז. עוד לפני סגירת המכרז, גט פנתה לרש"ת והזהירה מ"כאוס תפעולי". היא טענה כי המכרז מורכב ומסורבל וכי "מרכיבים קריטיים ומהותיים בו אינם ברורים ואינם מובנים אף לא לעורכת המכרז". ביאנגו אמרו לאחר שהחליטו שלא להשתתף במכרז כי המכרז, "הציב דרישות תפעוליות שאינן מאפשרות לעמוד בהן בצורה שתהיה רווחית. התכוונו לגשת למכרז בכוונה לספק את התנאים הטובים ביותר, ואת השירות המצוין שמציעה Yango לנוסעים ולנהגים, אך הקשיים שנערמו בדמות דרישות בלתי-סבירות, גברו על היכולת שלנו להשתתף במכרז". כעת גורמים בענף המוניות המעורים בפרטים אמרו לגלובס, כי האופן שבו נבנה המכרז הוא חוסר הבנה של תנאי השוק ולכן הוא נועד לכישלון.

במכרז דרשה רש"ת מהמציעות לקחת אחריות בכל היבט לפעילות המוניות כולל קנסות ועיצומים אם תהיה הפרה. ההפעלה כוללת ניהול מאגר מוניות ממוחשב, מערך סליקה מקוון, ניהול תורי מוניות באופן ממוחשב, וניהול ביקוש הנוסעים למוניות באמצעים טכנולוגיים. בין הדרישות גם הטלת חובות אכיפה ופיקוח כלפי נהגי המוניות. החברות טענו כי מדובר בדרישה לא סבירה.

פתיחת השוק הביאה לתופעה של חאפרים

המכרז יצא בדצמבר 2022, חמש שנים אחרי שהמכרז הקודם נכשל והביא לפתיחת נתב"ג בשנת 2017 לכלל נהגי המוניות ולמצב הקיים. 13 הבהרות נעשו במהלך המכרז. מועד הגשת ההצעות נדחה מספר פעמים, ורש"ת הודיעה ברגע האחרון על הדחיות.

במהלך השנים, מאז נפתח השוק, התברר כי פתיחת השוק באופן חופשי הביא לתופעה של חאפרים שמחפשים טרף קל, תופעות מטרידות של עוקץ תיירים בסכומים גבוהים וחוסר בזמינות בסופי שבוע וזמני שיא, ובאולם מקבלי הפנים, נהגי מוניות פונים לנכנסים ומציעים הסעה. בין מקרי העוקץ שנחשפו בגלובס: תייר שנחת מיוון וחויב ב-700 שקל על נסיעה מנתב"ג לרחובות. לאחר חשיפת גלובס הנהג אותר והחזיר לנוסע חלק מהסכום. במקרה השני תיירת מארה"ב נדרשה לשלם 2,400 שקל על נסיעה במונית מנתב"ג לאילת, פי שניים מהיקף הנסיעה על-פי תחשיב החיוב במונה. התלונות זורמות למשרד התחבורה שמתקשה להתמודד איתן והמכרז מבקש להעביר את הטיפול למפעילה.

מרשות שדות התעופה לא נמסרה תגובה.