הנגיד במכתב חריף לנתניהו: הסר מהשולחן את הצעת החוק בנושא הריבית על העו"ש

הנגיד שלח מכתב דחוף לראש הממשלה בו הוא מתנגד נחרצות להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד • "מדובר בפגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטרית", כתב הנגיד

בנימין נתניהו ואמיר ירון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ואמיר ירון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שלח היום (ג') מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא מבקש ממנו להסיר מסדר היום את הצעת החוק שאושרה אתמול בוועדת השרים לחקיקה, לפיה יש לחייב תאגידים בנקאיים בתשלום ריבית על יתרת הזכות בחשבון העו"ש.

השיטה הכי שחוקה והכי כושלת לטיפול במשבר הדיור חוזרת | דרור מרמור, פרשנות
ה"פטנט" של הבנקים שהופך את העלאות הריבית לכואבות יותר בישראל | ניתוח

על פי ההצעה שאושרה, הבנקים יחויבו בריבית בשיעור מינימלי שיקבע נגיד בנק ישראל ובאישור שר האוצר. והיא אמורה לעלות לקריאה טרומית מחר (ד'). "ברצוני להביא את התנגדותי הנחרצת להצעה," כתב הנגיד לראש הממשלה.

והוסיף, "קביעת מחיר אחיד פוגעת בפעילותם של מנגנוני השוק; גורמת לכלל השחקנים להתכנס סביב המחיר שנקבע ובכל מדכאת תחרות והתייעלות; מעוררת קשיים יישומים משמעותיים בכל הנוגע לאופן חישוב המחיר; והיא נתפסת בעולם כמהלך שלילי שלא הולם כלכלות מתקדמות במדינות מפותחות".

"אני חושש כי התערבו בוטה מעין זו בחקיקה עלולה להשפיע לא רק על גופים פיננסיים בינלאומיים השוקלים לפעול בישראל, אלא גם על גופים עסקיים בינלאומיים בתחומי הכלכלה האחרים. מיקוד הדיון בצעד בודד בתחום העו"ש, ודאי כאשר הוא מבוצע תוך התערבות בתמחור, אינו אופטימלי עבור הלקוחות", ציין עוד ירון.

מלבד זאת, הוא טוען כי מדובר בפגיעה בעצמאות בנק ישראל, נושא שעלה לא פעם בחודשים האחרונים בעקבות מתקפות של חברי כנסת ושרים עליו. "ההצעה לפיה קביעת הריבית המזערית על העו"ש על ידי נגיד בנק ישראל כפופה לאישור שר האוצר, מהווה פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטרית. בכל, ניתנת לשר האוצר הסמכות להשפיע בפועל על הריבית במשק ולהתערב באופן בוטה בניהול המדיניות המוניטרית ובאפקטיביות שלה. הפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי המגולמת בהצעת החוק היא חציית קו אדום של ממש וקיים חשש ממשי כי כך יתפסו אותה הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג", הזהיר הנגיד.

"לאור האמור, אבקש את התערבותך המיידית על מנת שהצעה זו תוסר לאלתר מסדר היום", כתב הנגיד. הוא הדגיש כי יש מקום להמשיך ולשפר את התחרות בסקטור הבנקאי - בעיקר במקטע האשראי הצרכני המשמש את משקי הבית והאשראי לעסקים קטנים בינוניים. "דרך המלך לשיפור רווחת הלקוחות היא המשך הסרת חסמים המונעים תחרות בין השחקנים הקיימים וכאלו המונעים כניסת שחקנים חדשים", הסביר ירון.

הנגיד הזכיר את הפגישה הדחופה אליה זימן בשבוע שעבר את מנכ"לי הבנקים, בהם הוא הורה להם לשוב עם פתרונות לסוגיית הריבית על העו"ש, כמו גם לשפר את גלגול הריבית לפיקדונות (בעיקר למשקי הבית) וכן למצוא פתרון שיקלו על משקי בית שנמצאים במשיכת יתר.