450 אלף דולר לשעה וחצי: תיירות האקסטרים של המיליארדרים

ממצולות הים לפסגת האוורסט, יותר ויותר מעשירי העולם מעדיפים חופשות שהן גם הימור גורלי • הם משלמים מאות אלפי דולרים כדי לחוות חוויות שמעטים חוו, והלהיט האחרון הוא טיסות לחלל, שמגיעות גם לעשרות מיליוני דולרים • מה דוחף אותם לשם, חוץ מזה שהם יכולים להרשות לעצמם, וגם כמה חופשות רגועות יותר למי שיכולים לשלם כדי להגשים כל חלום

מייסד וירג'ין ריצ'רד ברנסון מעופף בחלל. הסכנות הטכניות והפיזיות לא מרתיעות את הלקוחות / צילום: Reuters, ABACA
מייסד וירג'ין ריצ'רד ברנסון מעופף בחלל. הסכנות הטכניות והפיזיות לא מרתיעות את הלקוחות / צילום: Reuters, ABACA

אמ;לק

שכבת האולטרה-עשירים של העולם משלמת לסוכני נסיעות מומחים שמאפשרים להם חוויות שבודדים חוו, מביקור פרטי בקפלה הסיסטינית ועד מחנה באווירת 'מלחמת הכוכבים' בקוטב הדרומי.

אבל לחלקם זה לא מספיק, והם פונים לתיירות שהולכת עד הקצה, באופן מילולי ומטאפורי - מקרקעית הים, דרך הקוטב ועד פסגת האוורסט ואפילו לחלל. מלבד התשובה הפשוטה, "כי הם יכולים להרשות זאת לעצמם", מומחיות מסבירות כי מדובר גם בסמל סטטוס וגם במשהו שיש לו קשר להשקפת העולם שלהם והפרספקטיבה על החיים. 

אף אחד מאיתנו לא רוצה לצאת לחופשה שכולם כבר היו בה. אבל מה קורה כשחוג החברים שלך מורכב מאנשים שכבר ראו (כמעט) הכל? סוכני נסיעות יוקרה בעולם מספרים על מי שהזמינו את כל המחלקה הראשונה בטיסה לעצמם או ארגנו ארוחת ערב על ספינה טרופה ב-300 אלף דולר לזוג, סתם כך, אפילו לא ליום נישואים או משהו. משפחה ניו יורקית אחת למשל שילמה 75 אלף דולר כדי ליהנות לבדה מהקפלה הסיסטינת של מיכלאנג'לו בוותיקן, בלי הצפיפות. משפחה אחרת שכרה צלם שוברי קופות הוליוודיים שיתלווה אליה במסע שיט בן שישה שבועות דרך איי אינדונזיה. אלבום התמונות עלה להם כ־665 אלף דולר.

החוקרת שרוצה שנפסיק לפחד ונתחיל לאהוב את הבינה המלאכותית | ראיון
המאבקים שתוקעים את הקמת בית החולים החדש בנגב 

האולטרה-עשירים מגשימים חלומות שרובנו אפילו לא הספקנו לחלום, וסוכני נסיעות מתמחים הופכים עבורם את הבלתי אפשרי לאפשרי. למשל, הקמת מקומות לינה יוקרתיים זמניים בעמק בפרו, כשאת הדרך למחנה האוהלים ברכבת פרטית ליווה מופע זיקוקים, כל זה תמורת קצת פחות מ-1.4 מיליון דולר. "אתה למעשה האדם הראשון שאי-פעם נשאר ללון במקום הזה", סיפרה הסוכנת ל-CNN.

אפשרות צנועה יותר, לינה במחנה יוקרתי באווירת מלחמת הכוכבים בקוטב הדרומי, אליו תגיעו במטוס פרטי מקייפטאון, דרום אפריקה. סמנתה קולום, מ־River Oaks Travel Concierge ביוסטון, סיפרה לוול סטריט ג'ורנל שעלות נסיעה כזו מתחילה ב-98 אלף דולר לאדם. מטיילים יכולים גם למשל לשכור את היאכטה האלגנטית קווין מירי של שלדון אדלסון, שאורכה 92 מטר, תמורת 2.8 מיליון דולר לשבוע. היא כוללת מנחת מסוקים שהופך לסיפון נשפים. או לחוויה עירונית יותר, אפשר לשכור סוויטה שעיצב האמן הבריטי דמיאן הירסט במלון פאלמז קיזנו בלאס וגאס. תמורת יותר מ-100 אלף דולר ללילה, שממקמים אותה בצמרת רשימת חדרי המלון היקרים בעולם, תקבלו ג'קוזי הממוקם מעל הסטריפ, חדר הרפיה במלח ושש יצירות אמנות מקוריות של הירסט - בהן ארון מלא ביהלומים, שלד של דג התלוי מעל בר משיש וכן כמובן גם כריש מרחף במיכל פורמלין. במחיר כלולים גם משרת אישי ונהג 24 שעות ביממה.

מטוס של חברת היי פליי נוחת לראשונה על מסלול הקרח באנטארקטיקה. טיול הרפתקני לבעלי ממון / צילום: Reuters, Marc Bow/Speedstream Films
 מטוס של חברת היי פליי נוחת לראשונה על מסלול הקרח באנטארקטיקה. טיול הרפתקני לבעלי ממון / צילום: Reuters, Marc Bow/Speedstream Films

לשלם כל הדרך לפסגה

אבל מה קורה כשכל זה לא מספיק? חלקם, מסתבר, גם מוכנים לשלם הרבה מאוד כסף כדי לעשות דברים שרבים לא היו מסכימים לעשות גם תמורת מיליונים. למשל, לשלם 250 אלף דולר לאדם כדי להיות אחד מחמישה נוסעים שמצטופפים על רצפת כלי, שאורכו 6.7 מטרים ומורכב מחלקי "טכנולוגיית מדף", בדרך לצפות בשרידי הטיטאניק מקרוב. בצוללת טיטאן, שטבעה בשבוע שעבר באוקיינוס האטלנטי כשעל סיפונה הרפתקנים עשירים. הרבה מרווח תנועה לא היה לנוסעים, אבל באופן חריג, הצוללת כללה שירותים. וילון קטן נמשך כשהם בשימוש והקברניט משמיע מוזיקה.

"לטייל זה מהות החיים", אמר הסופר והמשורר הדני חובב המסעות האנס כריסטיאן אנדרסן. אך נראה כי יש מי שעבורם "טיול" לעיתים דומה יותר להימור גורלי. גם חמשת הנוסעים בצוללת חתמו על כתב ויתור המפרט 10 דרכים שונות בהן מסעם עשוי להסתיים במוות בטוח. המשלחת למצולות היא רק דוגמה אחת ל"תיירות קצה" (Frontier Tourism) שהופכת למבוקשת יותר בקרב מי שעבורם המחיר הוא באמת לא שיקול. לא מדובר בסתם תיירות הרפתקאות או בפעילויות אקסטרים. זו תיירות שהולכת עד הקצה, באופן מילולי ומטאפורי - מקרקעית הים, דרך הקוטב ועד פסגת האוורסט. יש גם מי שזוכים להביט מטה על הכוכב הכחול, תענוג שממנו נהנו עד היום מאות בודדות של בני אדם, ורק כ-50 מהם עשו זאת כתיירים. המחיר בהתאם.

נכון שבני אדם חקרו מקומות מרוחקים במשך אלפי שנים, בדרך סיכנו את חייהם ולעיתים קרובות לא שבו. אבל ספק אם אי פעם בהיסטוריה היה מדובר בתעשייה. בזכות הרחבת שירותי רפואה, אבטחה, פינוי וניהול סיכונים בחברות נסיעות ברחבי העולם, מטיילים יכולים כיום להרחיק לכת למקומות ולמצבי קיצון, ולא חסרים כאלה גם בלי לעזוב את כדור הארץ.

המשלחות לפסגת האוורסט הן דוגמה לאופן שבו טיולי הרפתקאות הפכו לאפשריים יותר, וכעת לעשירי העולם מתחיל להיות צפוף בפסגה. בעונת הטיפוס האחרונה, ממשלת נפאל הנפיקה מספר שיא של אישורים להר. Global Rescue, חברה למענה במצבי משבר, צופה כי גם מספר החילוצים בהימלאיה ישבור שיאים, בשעה שאנשים יוצאים למסלולים שהם אינם מוכנים להם והם מעבר ליכולתם, סיפר מנכ"ל החברה לוול סטריט ג'ורנל.

מטפס ההרים גארט מדיסון מוביל 'טיולים' במעלה האוורסט במחיר של יותר מ-90 אלף דולר. הוא מתגאה בכך שאפילו במעלה ההר, בגובה 8,000 מ', האורחים שלו יכולים להינות ממקלחות חמות המופעלות על גז, ומשף ברמה עולמית שיכין להם סטייק, צלעות טלה או פילה סלמון, כך דיווח לאחרונה הגרדיאן.

מי שהאוורסט מרגיש לו צפוף ומעוניין ביעד מבודד יותר, יכול תמורת אותו סכום בערך להצטרף לטיול לקוטב הדרומי לצד פטריק וודהד, שרשם כמה שיאים בחציית אנטארקטיקה וגם גרינלנד. וודהד הקים את חברת White Desert Antarctica כדי לקחת לקוחות עשירים לטיולי יוקרה לקוטב הדרומי.

מלבד התשובה הברורה 'כי הם יכולים להרשות זאת לעצמם', לדברי פסיכולוגית הנסיעות ד"ר שרלוט ראסל, לפופולריות הגואה של תיירות קצה בקרב האולטרה-עשירים יש קשר להשקפת העולם שלהם והפרספקטיבה שלהם על החיים. ד"ר ראסל הסבירה לאתר החדשות הבריטי NationalWorld כי עשירים רבים רואים ב"אתגרים-עצמיים" כאלה דבר חיובי. אצל בעלי מעמד כלכלי "נורמלי" יותר, אותו רעיון יכול להתבטא באימון למרתון, לימוד מיומנות חדשה או תחביב שמחוץ לאזור הנוחות. מעבר לכך, החיים שלהם, במובנים מסוימים, הם כשלעצמם "אקסטרים", הסבירה.

שירלי פאלמר, המייעצת למנכ"לים לגבי חשיבה ואושר, הדגישה את הקשר בין תיירות קיצונית למוניטין. "עבור האמידים מאוד, השתתפות בתיירות אקסטרים משמשת עדות למעמדם החברתי. מעט מאוד אנשים יכולים להרשות לעצמם לצאת למסעות כאלה", הסבירה ל-NationalWorld.

אל האינסוף ומעבר לו

אבל לא מדובר סתם בכך שכדור הארץ כולו הפך להיות מגרש המשחקים של האולטרה-עשירים. עידן התיירות הזה מייצג שינוי פרדיגמה: מי שמגיעים לחזית, לגבול האחרון, לנקודות הקיצון של כדור הארץ ומותירים שם את טביעת ידם הם האולטרה-עשירים - לא האליטה המדעית, הצבאית או הפוליטית.

תיירות החלל למשל לא רק משרתת את מי שניצבים בקצה-קצה הפירמידה, הם גם אלה שדוחפים אותה קדימה. טיסות לחלל הפכו לאחד הטרנדים החמים בקרב המיליוניון העליון של העולם, אך הטכנולוגיה והתחום גם התקדמו הודות לחיבתם של כמה מולטי-מיליארדרים שייסדו את החברות שמובילות את התחום. בלו אוריג'ין של מייסד אמזון והאדם השני בעושרו בעולם ג'ף בזוס, וירג'ין גלקטיק של ריצ'רד ברנסון וספייס אקס של מנכ"ל טסלה אילון מאסק עסוקות במלחמת כוכבים על הקהל שבכדור הארץ.

טיסת החלל המסחרית הראשונה של וירג'ין גלקטיק "Galactic 01", תוכננה להמריא ביום חמישי השבוע. "אנחנו פותחים את המסע לחלל לכל מי שאי פעם תהה מה יש מעל ומעבר", צייצה החברה בטוויטר. ההודעות על תחילת הטיסות הביאו לצניחה במניה (18% ביום שישי שעבר ועוד 4% ביום שני), על רקע גיוסי הון וחשש מקצב שריפת המזומנים עד שהיוזמה תגיע לרווחיות.

לפי הביקוש נראה כי הסכנות הטכניות והפיזיות - הלחץ של כוחות ה-G, נוזלי הגוף שצפים לתוך החזה והראש ולעיתים גורמים לניוון רגליים ולחץ בתוך הגולגולת, או מינוני הקרינה הגבוהים באופן משמעותי - לא יעצרו את ההרפתקנים הנלהבים. לפי רויטרס, לחברה כבר יש רשימה של 800 לקוחות שרשומים לטיסות עתידיות שימשכו כ-90 דקות. המחיר לכרטיס: כ-450 אלף דולר.

וזה עוד זול. ביוני 2021 המושב הראשון לצד בזוס במסע הבכורה של החללית שלו נמכר במכירה פומבית תמורת 28 מיליון דולר. המכירה נמשכה בסך הכל שבע דקות. בתוך ארבע דקות מהפתיחה, ההצעות הגיעו ליותר מ-20 מיליון דולר. מאז, בלו אוריג'ין הציעה טיסות נוספות במסלול לווייני נמוך, לגובה של כ-350 אלף רגל (106 ק"מ), על רקטת New Shepard שלה, שנמשכות כ-11 דקות מהמראה ועד לנחיתה באתר החברה במערב טקסס. הנוסעים חווים כמה רגעים של חוסר משקל לפני שהם יורדים בחזרה לכדור הארץ. לפי הדלפות עבור רגעי התבוננות ביופיו של כדור הארץ מהחלל אנשים שילמו בין 200 אלף ל-300 אלף דולר. כבר לפני שנתיים בזוס הכריז שהחברה מכרה כרטיסים בכ-100 מיליון דולר.

ואפשר ללכת רחוק עוד יותר, באפריל 2022 שלושה אנשים שילמו כ-55 מיליון דולר כל אחד כדי לעלות על חללית של ספייס אקס בדרכם לשהיה של שמונה ימים בתחנת החלל הבינלאומית. שנה קודם לכן, המיליארדר היפני יוסאקו מאזאווה, קנה כל את כל המושבים במסע הבכורה של סטארשיפ, החללית הרב-שימושית של ספייס אקס, שאמור לכלול שלושה ימים סביב הירח והגעה למרחק של 200 ק"מ ממנו. המחיר לא נחשף, אם כי מגזין פורצ'ן דיווח שהוא שילם כ-80 מיליון דולר. בינתיים, הטיסה שתוכננה תחילה להמריא השנה, התעכבה בגלל בדיקות כושלות.

למרות שכרגע מדובר בעשירים משוגעים לדבר, ההנחה היא שטיסות כאלה יהפכו למיינסטרים ככל שהטכנולוגיה המתהווה מוכחת והעלויות יורדות. בבנק UBS מעריכים שכבר ב-2030 שוק תיירות החלל יעמוד על כ-3 מיליארד דולר בשנה, כך לפי רויטרס.

ומה יקרה כאשר השוק הזה יהפוך למיינסטרים והטיסה לחלל לבדה כבר לא תהיה סמל סטטוס שנגיש רק למתי מעט? אל דאגה, מלונות חלל כבר בתכנון. בעשורים הקרובים ייתכן שנראה מלונות בתחנות חלל רב-תכליתיות גדולות במסלול לווייני נמוך. לפחות אחת תניף את דגל הילטון, שנמצאת בשלבים מוקדמים של תכנון האירוח עבור תחנת החלל הפרטית Starlab של חברת Nanoracks. לפי התוכניות, התחנה עתידה להתחיל לפעול כבר ב-2027. כרגע אין עדיין מחיר ללילה, אבל אם הטיסות של בלו אוריג'ן ווירגי'ן גלקטיק עולות 200 עד 500 אלף דולר ניתן לקבל מושג כללי.