המטבע המפתיע שהקפיץ את השקל מול סל המטבעות

בחודש האחרון השקל התחזק בכ-3.5% מול סל המטבעות, אך מול הדולר והאירו הוא נחלש • הכלכלנים הבכירים מסבירים את הסיבות שעומדות מאחורי המגמה

 צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הטלטלה בשוק המט"ח מלווה אותנו מספר חודשים כאשר תזוזות חדות של המטבע המקומי מול המטבעות הזרים כבר הפכו לדבר שבשגרה.

רק בשבוע האחרון השקל נחלש בכ-1% מול הדולר והאירו, וגם הבוקר צלל בשיעור דומה.

בהסתכלות לטווח הרחוק יותר, השקל נחלש מול הדולר בכ-2.3% ומול האירו ב-3% בשלושת החודשים האחרונים. עם זאת, כשבוחנים את המגמה מול סל המטבעות אפשר לראות כי השקל דווקא רשם פיחות מתון מול הסל בהשוואה לאותה תקופה ואף התחזק בכ-3.5% בחודש האחרון.

דוח חדש: גיוסי ההון של חברות הייטק ישראליות נחתכו ב-65% לעומת השנה שעברה 
באוצר מקדמים: מס חברות בשיעור של 15% לפחות 

אז מה מסביר את המגמה? נראה כי הסיבה המרכזית היא ההיחלשות החדה של הלירה הטורקית והיואן הסיני, המהווים יחדיו כ-15.2% מתוך סל המטבעות.

הקשר ללירה הטורקית

שחיקת הלירה הטורקית היא תהליך מתמשך בשנים האחרונות, עם 44% ירידה ב-2021, 30% ב-2022, ו-39% מתחילת שנת 2023 מול הדולר. לפני פחות מחודש נבחר נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן לקדנציה שלישית מה שהוביל את הלירה הטורקית להתרסק ביותר מ-15%.

במקביל, בשבוע שעבר, הבנק המרכזי העלה את הריבית בטורקיה מ-8.5% ל-15% בהחלטת הריבית וזאת לאור האינפלציה במדינה, שהגיעה באוקטובר לשיא של 24 שנה עם קצב שנתי של 85.5%. לאחר החלטת הריבית, הלירה הטורקית נחלשה במעל ל-2% מול הדולר.

בכל הנוגע ליואן הסיני, נתוני הצמיחה החלשים בסין יחד עם ביצועים מאכזבים בשוקי המניות, הכבידו על המטבע הסיני.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר: "בחינת שער הסל בשלושת החודשים האחרונים מצביעה כי השקל פוחת נגדו בחצי אחוז בלבד. זאת ועוד, מתחילת החודש התחזק השקל 3.5% כנגד הסל. כיצד קרה הדבר? בהשוואה לדולר ולאירו, השקל דווקא נחלש בשלושת החודשים האחרונים (בשיעור של 2.3% ו-3%, בהתאמה) , והתחזק פחות מתחילת החודש (2.9% ו-1.3%)".

"אולם, כנגד היואן הסיני התחזק השקל ב-2.6% בשלושת החודשים האחרונים וב-4.2% מתחילת החודש. היואן מהווה כאמור 11.5% משער הסל - משקל לא מבוטל. בולטת יותר - הלירה הטורקית, שפוחתה מול השקל ב-33% בשלושת החודשים האחרונים ו-27% מתחילת החודש לבדו! לפי משקלה בשער הסל, 3.7%, היא תרמה אחוז שלם להתחזקות השקל מול הסל בתקופה זו".

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות מוסיף: "ההבדל בביצועים של השקל מול האירו והדולר לעומת סל המטבעות קשורים בעיקר בהיחלשות היואן הסיני והלירה הטורקית המהווים יחדיו כ-15% מהרכב סל המטבעות. הלירה הטורקית סובלת מפיחות חד במטבע בשנים האחרונות, שהתעמק לאחרונה בעקבות העלאת הריבית החדה במדינה. גם היואן הסיני נחלש מול הדולר לאור החולשה בנתונים הכלכליים שמציגה סין ולצד החלטתו של הממשל על הרחבה מוניטארית שתרמה גם לחולשתו של המטבע".

גם רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI מרחיב: "במהלך הרבעון השני שער חליפין השקל המשיך להתאפיין בתנודתיות גבוהה בעיקר בהשפעת ההתפתחויות בנושא המשפטי-פוליטי. כך לאחר רגיעה במחצית הראשונה של יוני, הוא שב להיחלש בימים האחרונים מחשש לחידוש יוזמות החקיקה להחלשת מערכת המשפט, וגם על רקע החשש מפגיעה בעצמאות בנק ישראל וסימני השאלה סביב המשך כהונתו של הנגיד.
כך העלייה בפרמית הסיכון של המשק מקבלת ביטוי בהיחלשות המחודשת מול הדולר והיורו. לעומת זאת, השינויים בשקל-סל בחודש וברבעון האחרונים מתונים יותר מאשר מול היורו והדולר וזאת על רקע היחלשות היואן הסיני והפיחות החד בלירה הטורקית המהווים יחדיו כ-15% מסל המטבעות".