דוח חדש: גיוסי ההון של חברות הייטק ישראליות נחתכו ב-65% לעומת השנה שעברה

לפי נתוני הדוח של לאומיטק ו-IVC, המתייחס לרבעון השני של השנה הנוכחית ובהשוואה לרבעון השני אשתקד, ניתן לראות ירידה דרסטית בהיקף ההשקעות, סך סכום הגיוס הכולל ומספר העסקאות של חברות הייטק ישראליות • סכום הגיוס עומד השנה על 1.78 מיליארד דולר • אך למרות הירידות החדות, ההשקעות לא נעצרו לחלוטין

גיוסי ההון בהייטק הישראלי לא נעצר לחלוטין, אך חווה ירידה דרסטית / צילום: Shutterstock
גיוסי ההון בהייטק הישראלי לא נעצר לחלוטין, אך חווה ירידה דרסטית / צילום: Shutterstock

הנתונים שנאספו בדו״ח של לאומיטק ו-IVC מצביעים על כך שההיקף הכולל של גיוסי חברות ההייטק הישראליות ברבעון השני של 2023 עמד על 1.78 מיליארד דולר, ירידה של 65% בסך ההשקעות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

הדוח מציג נתונים ספציפיים לגבי גיוסי הרבעון השני של 2023, כאשר חברות ההייטק הישראליות גייסו במסגרת 100 עסקאות בלבד. ההיקף הכולל של סכום הגיוסים מהווה צניחה של 65% בהשוואה לרבעון השני של 2022 ומספר העסקאות ירד ב-48% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה הקודמת.

יחד עם זאת, בהשוואה רבעונית, ניתן לראות עלייה קלה של 2% בסכום הגיוסים ברבעון השני של 2023 לעומת הרבעון הראשון של 2022. כמו כן, זו הפעם הראשונה מזה שישה רבעונים רצופים, שמגמת הירידה בנוכחות המשקיעים הזרים בהשקעות בחברות ההיי-טק הישראליות נשברת.

עוד מצביע הדוח על כך שעסקאות הענק, מעל ל-100 מיליון דולר, נהיו נדירות וחריגות יותר ברבעונים האחרונים. ברבעון השני בוצעה עסקה אחת בלבד שחרגה מהרף של 200 מיליון דולר, ההשקעה בחברת Upstream Bio. עם זאת, אם מוציאים נתונים אלו מניתוח המספרים של הרבעונים האחרונים, אפשר לראות כי מגמת הצניחה בסך היקף הגיוסים נבלמת.

על אף מגמת הירידה הכללית, הנתונים מצביעים על כך שההשקעות בחברות ההייטק הישראליות לא נעצרות לחלוטין, וישנן עדיין עסקאות קטנות יותר בהיקפן שמתרחשות. ייתכן כי המגמה הזו תשפיע על המגמה הכוללת ותתרום ליצירת איזון בין עסקאות הענק לעסקאות קטנות יותר בתעשייה המקומית.

תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומיטק, התייחסה לממצאי הדו״ח: "אנחנו ממשיכים לראות ירידה ברמה השנתית של סבבי הגיוס, הן בסכומים והן במספר החברות שמגייסות. יחד עם זאת, אנחנו מזהים סימנים ראשונים להתייצבות בקצב הגיוסים בזכות השקעות FOLLOW-ON לעומת עצירה של השקעות ראשוניות. מעניין יהיה לראות איך יתפתחו החודשים הקרובים. עוד מעניין יהיה לראות כיצד החברות יתאימו את סבבי הגיוס בהתאם לרוח התקופה והסביבה הכלכלית החדשה שאנחנו מצויים בה כך שיתאפשרו עסקאות ורכישות חדשות בשוק".

רק אתמול פורסם דוח מצב ההייטק של רשות החדשנות המתייחס לשני הרבעונים הראשונים של 2023, והצביע על מספר מגמות מדאיגות, ביניהן המשך הירידה בסך גיוסי ההון של חברות הסטארטאפ הישראליות, התבססות התעשייה המקומית על השקעות זרות והמצב הפוליטי המעורער, שמחריף את הנזקים הנגרמים בשל אי היציבות הכלכלית העולמית.