הפיטורים בווייז הזכירו את הדרך המכוערת שבה מראים לעובדים את הדלת בארה"ב

ההודעה של גוגל על פיטורים עתידיים בחברת הבת ווייז הגיעה לאחר שבינואר ננקט מהלך קיצוצים טראומטי במיוחד בזיכרון העובדים • ביקורת רבה נמתחה על התרבות הניהולית בחברה, והצעד האחרון מעלה את השאלה - אף שהצהרת כוונות לקראת פיטורים היא חוקית, האם זה צעד חכם?

הפגנה נגד חברת גוגל / צילום: Reuters, HENRY NICHOLLS
הפגנה נגד חברת גוגל / צילום: Reuters, HENRY NICHOLLS

מנהל מחלקת המפות של גוגל, כריס פיליפס, שלח השבוע לעובדי ווייז מייל, בו נכתב כי מתוכננים פיטורים בחברת הבת, בעקבות ההחלטה להטמיע בווייז את מודעות גוגל במקום מוצר המודעות של ווייז. במייל, שהובא באתר CNBC, נמסר כי "החלטנו שמוניטיזציית המודעות של ווייז תנוהל על ידי הארגון הגלובלי העסקי, בדומה לגוגל מפות. לצערנו, זה יביא להפחתה בכמות משרות הפרסום המתמקדות במכירות, שיווק, ניהול ואנליטיקה".

הקפאות שכר במקום פיטורים: הפתרון החדש של חברות בהאטה
הפיתוח של לינקדאין שמראה לאיזה כיוון הולך שוק העבודה
"כשאני מבקשת 18 אלף שקל, מרימים גבה": המציאות החדשה של הג'וניורים בהייטק 

גוגל מעסיקה כיום 2,200 עובדים בישראל, מתוכם 150 עובדי וויז. על פי ההערכה, הפיטורים נגעו לכמה עשרות עובדים בעולם, ורק בעובדים בודדים בישראל, הממוקמים במרכז הפיתוח של החברה בתל אביב. עם זאת, במייל לא צוין כמה עובדים יפוטרו, ונכון לרגע זה גוגל לא הוציאה הודעה בנושא.

פיליפס אמר לעובדים שהוא וצוותו יענו על שאלות ויחלקו את התוכניות העתידיות של גוגל במפגש שיחול ב־11 ביולי. כזכור, בינואר האחרון, חברת האם של גוגל, אלפאבית, הודיעה שתפטר 12 אלף עובדים, שהיו אז 6% מכוח העבודה שלה. מהלך הקיצוצים נזכר בקרב העובדים בגוגל כטראומתי במיוחד. בפוסטים שפורסמו ברשת עובדים בחברה סיפרו שלפתע גילו שנמנעה מהם הגישה למערכות המחשוב שמשמשות אותם לעבודה שלהם, וכך הבינו שלמעשה הם נמצאים ברשימת המפוטרים.

מאז סוף השנה שעברה, גוגל מנהלת תהליך התכווצות וארגון מחדש, שכולל בין השאר גם את איחוד ווייז עם חטיבת המוצרים הגיאוגרפיים Geo, שאחראית על שירותים כמו גוגל מפות, גוגל ארץ וסטריט וויו - שירות צילום הכבישים והרחובות. המהלך הביא גם לעזיבתה של המנכ"לית ניהה פאריק, מחליפתו של המנכ"ל והמייסד נועם ברדין, שעזב את החברה תוך מתיחת ביקורת על התרבות הניהולית של גוגל. בזמן המיזוג בין הפעילויות, ווייז לא הייתה במוקד הפיטורים.

"בלי שיח, כמו בסרטים"

להודעה מקדימה במייל על כוונה לפטר עובדים השלכות רבות, ובעיקר שנויות במחלוקת. החוק האמריקאי שונה מאוד מהחוק הישראלי" מסבירה עו"ד דפנה שמואלביץ, מומחית לדיני עבודה המייצגת מעסיקים.

"בארה"ב אין חובה לעשות שימוע או לנהל שיח מוקדם אישי לפני פיטורים. כמו בסרטים, קוראים לעובד ומבשרים לו על הפיטורים, מיד אחר כך מאבטח מלווה אותו כשהוא אוסף חפצים אישיים ועד שהוא יוצא מחוץ לבניין ונשללות לו ההרשאות למערכות החברה.

"התנהלות כזו כלפי עובד, בוודאי בצד הנראות, יוצרת תחושות לא נוחות אצל כלל העובדים. כדי להמתיק את עונש הפיטורים המיידיים בחברות כאלה נהוג להעניק למפוטרים חבילת פרישה נדיבה".

בישראל כידוע המצב המשפטי שונה: מעסיקים מחויבים לקיים שימוע אישי עם עובד לפני פיטורים ולשקול את נסיבותיו האישיות לפני שמתקבלת החלטה. שמואלביץ' מסבירה כי אין מניעה חוקית על מעסיק לפרסם הודעה כללית לעובדים על מהלך צפוי של פיטורים, עם זאת, נשאל השאלה - האם זה צעד חכם?

"הודעה כזו עלולה לגרום לחוסר ודאות, פאניקה והיסטריה. כשמדובר בגוגל, חברה שבה העובדים מצויים במתח סביב הנושא, הודעה על צעד כזה עשויה להיות טעות ולגרום לאובדן עובדים שאין כוונה לפטר, או להתארגנות קבוצתית נגד המעסיק".

השלכות ארוכות טווח

גילי סהר, יזם ומייסד חברות התוכנה דיקומנו לאבס, רוביקון ופינטה, מספר לגלובס על ההשלכות ארוכות הטווח של הערפל שעלולה לגרום הודעה מסוג זה. "חשוב להפריד בין הפיטורים שקרו בשנה האחרונה לאור המצב הכלכלי בעולם, לבין סבב הפיטורים הנוכחי שנוגע לשינויים מבניים בחברה.

"זה לא בא מהמקום הערכי בעיני. ווייז בסופו של דבר זה תאגיד אמריקאי ענק שכבר פיטרה לא מעט מכוח-האדם שלה בשנה האחרונה. ההשפעה על העובדים בדרך כלל תלויה בגודל הארגון. גודל החברה לרוב משפיע על תחושת הכישלון שהעובד חווה, וספציפית מה שקורה בווייז, התחושה היא שמישהו מנענע את התהליכים".

עוד מוסיף סהר כי ההחלטה על הודעה מקדימה במייל עלולה לייצר בהלה. "החבר'ה מגיעים בבוקר לסניף ופתאום מתחיל רחש סביב מיילים. בסוף יש החלטה שנגזרת מישיבת הנהלה שבדרך כלל מגיעה מארה"ב מהמטה ומתבצעת בקור רוח. זה יוצר כאב ראש גדול למנהלים שצריכים לתווך את זה הלאה".

סהר מבהיר, יש להתייחס למפוטרים ולנשארים יחד. "מומלץ להשקיע כסף בפיטורים, לחבר חברת השמה שמתמחה בעולמות התוכן האלה ולדאוג ללוות את אותם אנשים. זה שומר גם על המפוטרים וגם שומר על היושרה של החברה מול אלו שנשארים. בתור מעסיק אני יכול להגיד שלא נעים לפטר, לכן נורא חשוב לשמור על ענייניות ולא ללכת לקלישאות".

לא לפחד מהפיל בחדר

"אם המייל הפתיע אותי, הייתי מודה בכך. הייתי שואל את העובדים מה הם מצפים ממני כמנהל" אומר סהר. "לא לפחד מלגעת בפיל הזה בחדר. אני מאמין שגם אם הופתעת, תהיה אותנטי. בטח בתאגיד. בנוסף, הייתי ממפה את כל אלה שנשארים ועלולים להרגיש רע, ומטפל בהם באופן אישי. כשאתה מפטר תחשוב איך היית רוצה שיפטרו אותך".