השבוע ה-26 למחאה: נמשכות ההפגנות; ביום שני תתכנס ועדת החוקה לדון בביטול עילת הסבירות

הערב מתקיימות הפגנות נגד המהפכה המשפטית בעשרות מוקדים, בקפלן בתל אביב מתקיימת ההפגנה המרכזית • יאיר לפיד בהפגנה ברעננה: "אם עילת הסבירות תבוטל, כל הגבולות ייחצו" • ביום שני תמשיך לדון ועדת החוקה בביטול עילת הסבירות, ובמקביל יתקיימו הפגנות מחוץ לטרמינל 3 בנתב"ג

הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: גלעד פירסט
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: גלעד פירסט

הערב נמשכות ההפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, זה השבוע ה-26 ברציפות. המחאה נמשכת בשל קידום הליכי החקיקה שיגבילו את הביקורת על החלטות הממשלה.

מובילי המחאה הודיעו על "עליית שלב" ויפגינו ביום שני מחוץ לטרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון. באותו היום תתכנס ועדת החוקה להמשיך ולדון בביטול "עילת הסבירות" לגבי החלטות ממשלה, שרים ונבחרי ציבור. משמעות החקיקה היא כי ביהמ"ש לא יוכל להתערב בהחלטות או מינויים לא סבירים באופן קיצוני. ועדת החוקה צפויה להצביע השבוע על ביטול העילה לקראת קריאה ראשונה במליאה.

בעקבות ההפגנות: רה"מ כינס דיון בנושא הגבלות במרחב הציבורי

השבוע כינס ראש הממשלה דיון בנושא הגבלות במרחב הציבורי בעקבות ההפגנות המתקיימות נגד שרי הממשלה ולאחר ההפגנה הסוערת שהתקיימה השבוע מתחת לביתו של שר המשפטים יריב לוין במודיעין. במהלך ההפגנה חסמו המפגינים את הרחוב והבעירו צמיגים ושישה מהם נעצרו.

הערב ואחר הצהריים מתקיימות הפגנות בעשרות מוקדים, הצפוני ביותר בצומת הגומא והדרומי ביותר באילת. בקפלן בתל אביב מתקיימת ההפגנה המרכזית, בה ינאמו ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, מורן זר קזנצשטיין מובילת ארגון 'בונות אלטרנטיבה', ומשה רדמן, יזם הייטק וממובילי המאבק. את ההפגנה תנחה העיתונאית העצמאית אור-לי בר-לב. קודם לכן התקיימה צעדת מחאה מכיכר הבימה להפגנה המרכזית.

מוקדי הפגנה מרכזיים נוספים הם: חיפה, ירושלים, אשדוד, באר שבע ונתניה, לצד צומת כרכור, צומת העוגן, רמלה, קיסריה, כרמיאל, רחובות ונס ציונה. במחאה לוקחות חלק ארגון "בונות אלטרנטיבה" שמובילות את מיצג השפחות למען זכויות נשים, השבוע עוכבה לחקירה מייסדת התנועה מורן זר קצנשטיין יחד עם פעילה נוספת, לאחר שהפגינה מתחת לביתה של השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בעצרת מחאה ברעננה הערב / צילום: אלעד גוטמן
 ראש האופוזיציה יאיר לפיד בעצרת מחאה ברעננה הערב / צילום: אלעד גוטמן

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בעצרת המחאה ברעננה: "בסיבוב הזה הם מנסים להעביר את הרפורמה בשלבים. שיטת הסלאמי. צריך את עילת הסבירות כי רק בישראל שרים נתפסים שוב ושוב במינוי מקורבים, בתפירת מכרזים, בשחיתות מכל הסוגים, ולא עולה בדעתם להתפטר.

"אם עילת הסבירות תבוטל, כל הגדרות ייפרצו, כל הגבולות ייחצו. אנחנו צריכים את עילת הסבירות, מפני שיש לנו ממשלה לא סבירה. אנחנו צריכים אותה מפני שבית המשפט הוא קו ההגנה האחרון על הדמוקרטיה הישראלית", אמר לפיד.

מפגינים בצומת נהלל הערב / צילום: צביקה גולן
 מפגינים בצומת נהלל הערב / צילום: צביקה גולן

לפני שהחלה ההפגנה המרכזית בתל אביב מפגינים ממחאת הסטודנטים חסמו את איילון לכחצי שעה ופונו על ידי המשטרה.

בתל אביב נעצר מפגין שריסס גז פלפל לעבר מפגינים אחרים ברחוב דה וינצ'י, בנוסף נעצרו שני מפגינים שירדו לאיילון.

מובילי המחאה המכונה "כוח קפלן" אמרו לפני ההפגנה הערב כי "הבליץ המחודש של החקיקה יפגוש את כוח קפלן ועם ישראל כולו נחוש מתמיד לעצור את החקיקה הדיקטטורית. אנו נכנסים ליולי של התנגדות נחושה עוצמתית שבסופה ישראל תישאר דמוקרטיה. האיומים על מערכת המשפט הם איום על ערכי השוויון והחופש של מגילת העצמאות".

צעדה מכיכר הבימה להפגנה בקפלן, הערב / צילום: אלון קורנגרין
 צעדה מכיכר הבימה להפגנה בקפלן, הערב / צילום: אלון קורנגרין

4 החלקים המרכזיים ברפורמה

הרפורמה במערכת המשפט, עליה הכריז שר המשפטים יריב לוין בינואר השנה כוללת ארבעה חלקים מרכזיים ומכונה על ידו "רפורמת המשילות". כל חלקי הרפורמה נועדו למנוע או להפחית ביקורת על החלטות והליכי חקיקה של הממשלה.

הנושא הראשון והשנוי ביותר במחלוקת הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שלקואליציה יהיה רוב בוועדה לבחירת השופטים. במושב הכנסת הקודם הגיע הליך החקיקה בעניין זה עד לשלב האחרון, לפני קריאה שניה ושלישית במליאה. בעקבות גל המחאה, בלם ברגע האחרון ראש הממשלה נתניהו את סיום הליך החקיקה.

הנושא השני הוא הגבלת בג"ץ מלפסול חוקים, ע"י חקיקת "פסקת ההתגברות" על החלטות בית משפט. התיקון לחוק אושר במרץ השנה וקובע כי ניתן להתגבר על פסילת חוקי על ידי בית משפט ברוב של 61 חכרי כנסת. וכי ביטול חוקים על ידי בג"ץ יעשה רק בתמיכה של 12 מתוך 15 שופטים. החקיקה קודמה במושב הכנסת הקודם ואושרה בקריאה ראשונה במרץ. השבוע התראיין ראש הממשלה ל"וול סטריט ג'ורנל" ואמר כי פסקת ההתגברות ירדה מהפרק "זה בחוץ" אמר, בניגוד לאמירות של שרים בממשלתו.

הנושא השלישי הוא שינוי סמכויות היועצים המשפטיים בממשלה. במושב הנוכחי הונחה הצעת חוק פרטית בעניין.

הנושא הרביעי הוא ביטול עילת הסבירות לגבי הממשלה ונבחרי ציבור, תיקון חקיקה שצפוי לעבור עד סוף החודש. במקביל, קידמה הממשלה חוקים נוספים, בהם: חוק הנבצרות שעבר סופית במרץ השנה ומונע אפשרות להוציא ראש ממשלה אלא מטעמים רפואיים או נפשיים, ובכך מונע אפשרות לדון בנבצרות נתניהו; "חוק דרעי 2" המונע מבג"ץ להתערב במינויים מכל סיבה שהיא שאושר בקריאה ראשונה ונעצר, וחוק מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) שינתק את המחלקה מהפרקליטות ויכפיף אותה ואת חקירות הפרקליטים לשר המשפטים. החוק אושר קריאה טרומית ועבר להכנה לקראת קריאה ראשונה.