המחאה נגד המהפכה המשפטית: 37 עצורים בנתב"ג

המוני מפגינים הגיעו לנתב"ג וחסמו את הכבישים; המשטרה הכריזה על התקהלות לא חוקית והחלה במעצרים • העצורים הובאו לתחנת רמלה; מאות מפגינים במקום • מחר צפויות הצבעות בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות

מפגינים נגד המהפכה המשפטית בכניסה לנתב''ג / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בכניסה לנתב''ג / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

21:48

מאות מפגינים מול משטרת רמלה לאחר שהעצורים מההפגנה בנתב"ג הועברו לתחנה.
במקביל נמשכת ההפגנה בנתב"ג.

20:45

עד כה נעצרו 37 עצורים במחאה בטרמינל 3 בנתב"ג. לדברי המשטרה, מדובר בהתקהלות לא חוקית, לרבות חסימת צירי תנועה. ניצב אבי ביטון הורה לפזר את ההתקהלות האסורה ושיבושי התנועה בנתב"ג. 

ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתב''ג, הערב / צילום: תמונה פרטית
 ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתב''ג, הערב / צילום: תמונה פרטית

19:20

אלפים מפגינים בשעה זו בנתב"ג נגד המהפכה המשפטית, ומפגינים נוספים שמבקשים להגיע למקום לא מצליחים. מובילי המחאה מסרו כי "המשטרה, באופן לא חוקי, מונעת מהמפגינים ברכבים להגיע למתחם ההפגנה. העובדה שהמשטרה סגרה כעת את הכניסה לנתב"ג היא פגיעה חמורה בזכות המחאה ועלולה להוביל לעיכוב טיסות ללא צורך".

המשטרה ממשיכה בניסיון לפזר את ההפגנה ועצרה עד כה 15 חשודים בהפרת הסדר הציבורי. במקום הוצבו פרשים, ומכת"זית הוצבה בקרבת מקום.

18:18

שיירות רכבים ממשיכות לעשות את דרכן לשדה התעופה, ובמקביל מתקיימת הפגנה גם בשדה התעופה רמון.

18:05

המשטרה מסרה כי היא "אוכפת בשעה זו הפרת סדר אלימה בגזרת נתב"ג, תוך ניסיון המוחים לפגוע בסדר הציבורי ובהסדרי התנועה סמוך לטרמינל 3 ובתוכו, תוך הפרת הסדר בניגוד לתיאום שהתבצע עם מארגני המחאה".

בתוך כך, צוותי משטרה עצרו ארבעה חשודים, ונוספים תועדו ובהמשך יזומנו לחקירה, לצד אכיפה במישור התעבורתי ורישום דוחות בגין עיכוב התנועה.

כלל הנתיבים בגזרת נתב"ג נפתחו, והתנועה מתנהלת כסדרה. 

17:28

המשטרה עצרה 4 חשודים בהפגנה בנתב"ג נגד המהפכה המשפטית, וזאת בשל הפרת הסדר הציבורי, לאחר שלדברי המשטרה הם סירבו להישמע להנחיית השוטרים.

הפגנות בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית
 הפגנות בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

17:08

המוני מפגינים הגיעו לנתב"ג להפגין. במקום עימותים עם המשטרה ועד כה עצור אחד.

שעה וחצי לפני השעה שבה הכריזו המפגינים על תחילת ההפגנה (17:30), הגיעה קבוצה למקום והחלה להפגין בקומה 0 מול הכניסה. המשטרה מפנה את המפגינים.

שוטרים ומפגינים בכניסה לנתב''ג / צילום: תמונה פרטית
 שוטרים ומפגינים בכניסה לנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

6:44

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית צפויים להפגין היום (ב') בנתב"ג החל מהשעה 17:30. לאחר שאתמול לא אושרה הבקשה להפגין ליד טרמינל 3, שינתה היום המשטרה את עמדתה ותתיר להפגין במקום, אולם הגבילה אותה ל-5,000 משתתפים. הגבלות נוספות שקבעה המשטרה כוללות איסור על האטת רכבים ועל ירידה לשוליים, איסור חניה על מדרכות ואיסור ירידה רגלית לכביש. במקביל, מתוכננת מחאה גם בשדה התעופה רמון.

בינתיים, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הודיע הבוקר כי כבר השבוע יצביעו לקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות. מובילי המחאה מסרו בתגובה: "בזמן שחיילי צה"ל מסכנים את חייהם לשמור על ישראל היהודית והדמוקרטית, רוטמן מנסה לרסק את בית המשפט שמגן עליהם".

מאות שוטרים ייפרסו בנתב"ג

מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, ערך סיור שטח בנתב"ג יחד עם מארגן המחאה, במסגרתו אישר יחד עם מנכ"ל רשות שדות התעופה את מיקום ההפגנה. המשטרה השלימה את היערכותה לאבטחת המחאה הצפויה היום בשדה התעופה, כאשר מאות שוטרים ייפרסו לשם שמירה על הסדר הציבורי והתנועה.

כמו כן, בשעות הבוקר, מאות מפגינים חסמו את נמל חיפה. בהפגנה השתתפו פעילים מאחים לנשק, מחאת ההייטקיסטים ו"החלוקים הלבנים".

הפגנות בנמל חיפה, היום / צילום: גיל לוין
 הפגנות בנמל חיפה, היום / צילום: גיל לוין

"טיבן של הפגנות להיעשות באזורים מרכזיים, ולא במחשכים"

המשטרה מבקשת מציבור הטסים להגיע ברכבות לשדה התעופה, וברשות שדות התעופה מבקשים ממי שלא חייב להימנע מלהגיע לנתב"ג היום.

מפכ״ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, קיים אתמול (א') ישיבת הערכת מצב לקראת המחאות הצפויות להתקיים היום. שבתאי הדגיש את מימוש זכות המחאה כאבן-יסוד במדינה דמוקרטית. בישיבה אתמול הוא אמר כי היום מתוכננות 500 טיסות עם 75 אלף נוסעים, וכי המשטרה מחויבת לאפשר לאנשים להגיע ליעדם. "יהיו שיבושים, אבל אפשר לצמצם אותם בכבישים עוקפים ולהכווין אותם. צירי חירום פתוחים כל הזמן. חשוב לדברר כל הזמן תמונת מצב לציבור איפה חסום", אמר.

בתגובה להגבלת ההפגנה לטרמינל 1, שלח עו"ד גונן בן יצחק, המייצג את מובילי המחאה, מכתב לממ"ז מרכז, ניצב אבי ביטון, בו ביקר את ההחלטה והפנה לפסק דין של בית המשפט העליון, לפיו "טיבן של הפגנות ותהלוכות להיעשות באזורים מרכזיים, החשופים לעין הציבור הרחב, ולא במחשכים. העברתן הכפויה של תהלוכות לפאתי העיר פוגעת בתכלית העיקרית לקיומן".

במקביל, רשות שדות התעופה קיימה אתמול אחר הצהריים דיון היערכות לקראת ההפגנה המתוכננת. רש"ת הודיעה כי דלפקי הצ'ק-אין לטיסות ייפתחו כמתוכנן, 3 שעות לפני מועד הטיסה, וכי הרשות תגברה את כוח-האדם בטרמינל. "אנו ממליצים לציבור הנוסעים לעשות צ'ק-אין מוקדם באמצעות האינטרנט (ככל שניתן) ולהגיע לנמל התעופה ברכבת ישראל ובתחבורה ציבורית, וכאמור, 3 שעות בלבד לפני מועד הטיסה. אנו מבקשים להימנע מלהגיע לנתב"ג ללא צורך על-מנת למנוע עומס מיותר".

עוד אמרו ברש"ת כי הם קוראים לאפשר תנועה סדירה בכבישי נתב"ג, שכן מדובר ב"מקום שונה מכל מקום אחר, ומדובר באזור עם רגישות מבצעית גבוהה מאוד 24/7, הנוגעת ישירות לחיי אדם".

גם מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, אמר כי "יש משמעות מיוחדת לצירי נתב"ג, כאשר ניסיון לחסום צירים אלה עלול לעכב הגעתם של כוחות הצלה בחירום, ובכך לסכן עשרות אלפי נוספים בטיסות הממריאות ונוחתות בשדה מדי יום".

מובילי המחאה המכונה "כוח קפלן" מסרו בתגובה: "זכותם של אזרחי ואזרחיות המדינה למחות בכל מקום נגד הדיקטטורה, וזה בדיוק מה שיקרה היום: מחאה דמוקרטית ובלתי אלימה".